2018. október 31.

Brief me if you can

Brief me if you can

Minden a digitális világban dolgozó, üzletfejlesztéssel és értékesítéssel foglalkozó ember életében vannak olyan kiemelt projektek, amelyekre jó szívvel gondol vissza. Szerencsére az fps ecosystem listája ezen a téren is elég hosszú. Hisszük, hogy egy sikeres együttműködés mindig egy sikeres pre-sales időszakkal kezdődik. De hogyan lesz egy megkeresésből eredményes és kiegyensúlyozott partneri viszony, és melyek a legfőbb kritériumai annak, hogy a nap végén mind az üzleti partner, a termék jövőbeni felhasználója, a közreműködő szakemberek és a sales-es is boldogan hajtsa álomra a fejét?

Minden a brief-fel kezdődik.

Megkereséseiteket szívesen fogadjuk, és nagy izgalommal szoktuk megnyitni az e-mail csatolmányokban az összeállított kezdő koncepciót, vagy pályázati/ tenderkiírást. Bevalljuk, sok esetben ezután hosszas fejvakarás, adott esetben méltatlankodás következik.

Melyek a leggyakoribb hibák, amelyekkel találkozunk?

  • arrogáns stílus: nem is gondolnátok mennyiszer fordul elő, hogy már a szövegezés alapján érezhető, a leendő megrendelő nem partnerként fordul hozzánk. Ennek egyik ékes formája, amikor kihangsúlyozásra kerül, hogy nekünk bizony örömtáncot kellene járnunk már csak a megszólítás miatt is.
  • irreális határidők: „Kérem ajánlatukat 48 órán belül megküldeni.” November 20-i keltezéssel: „A website kötbérterhes élesítési határideje: december 31.” Azt hiszem ez nem igényel további magyarázatot.
  • a feladó nem hagy elérhetőséget: bizony, ez is gyakran előfordul, hogy egy telefonszám sincs, ahol a kapcsolatfelvétel meg tud történni. Ez alapján determinálható, hogy a partner csak kötelességből küldte ki 50 helyre az ajánlatkérést, és retteg attól, hogy kommunikációba bocsátkozzunk.
  • kedvenc mondatunk tenderkiírásból: „Az Ajánlattevő az ajánlattételi határidő lejárta után ajánlatát csak az Ajánlatkérő kérésére és az Ajánlatkérő számára kedvezőbb irányban módosíthatja.” Magyarázzuk? Ha esetleg a tervezés során időközben kiderül plusz igényként, hogy egy kisebb csillagrombolót bele kell építeni a projektbe, nem változtathatunk az áron. Vagyis de, csak kizárólag lefelé! :)
  • a mindent IS akaró ügyfél: részletes leírás, nagy célok, én akarok lenni az új Facebook, Booking, Amazon stb. Majd a telefonos előszűrés alatt kiderül, hogy úgy gondolja, „nettó négyszázból" kihozható, mert már kapott egy ilyen ajánlatot a szomszéd Pistitől.
  • a szuperparanoiás: a brief megküldése előtt 30 oldalas titoktartási szerződés aláírásának kierőszakolása, a kötbér, károkozás és a hibás/hiányos teljesítés szavak kötőszóként való használata minden beszélgetés során, más cégekkel korábbi, befuccsolt együttműködések felemlegetése, grátiszban kihangsúlyozva, hogy övé a város legjobb ügyvédje. Bizalomépítés level 2000!
  • a „tételes mániás”: egy 3-6 hónapos projekt esetén ajánlatunkban tételesen tüntessük fel a felhasználandó erőforrások mennyiségét munkaórában kifejezve. Tételesen mutassuk be az összes projekten dolgozó kollégát, tételesen vegyünk számba minden feladattípust, tételesen adjuk meg a (jövőbeni elképzelt) rendszer alatt futó szerver paramétereit, és tételesen adjuk meg a cégtulajdonosok ükapjainak születési adatait …

Hosszú a sor, nem is folytatom. Bár most biztos azt gondoljátok, hogy túloztam, de nem. A fenti esetek 99%-a nálunk elvérzik az ügyfél scoringon… De innentől kezdve fókuszáljunk arra, hogy milyen is a jól induló együttműködés!

Nyitottság, bizalom, kémia

Van ma Magyarországon nagyjából 30 olyan digitális terméktervező és fejlesztő cég, amelyik a legmagasabb szakmai színvonalon képes digitális termékek megvalósítására és piacra lépésük segítésére. Tehát csupán szakmai és ár alapon ötletgazdaként elég széles merítési lehetőség mutatkozik a partner kiválasztásakor.

A legfontosabb kérdés talán a szakmai kompetenciákon és a versenyképes árazáson túl, hogy sikerül-e egymásra hangolódni, kialakul-e a közös megértés, tudunk-e egy nyelvet beszélni. És ez bizony az ajánlatatási szakaszban alapozódik meg.

Közös nyelv alatt nem azt értjük, hogy kapásból tudnod kell mi az a UX design, a termékvalidáció, prototípus készítés, vagy, hogy mi a különbség front-end és back-end fejlesztés között. (Persze örülünk, ha megrendelőként van már korábbi tapasztalatod website-ok, vagy alkalmazások fejlesztésében, mert akkor túl vagy már jó pár kihíváson, esetleg kudarcon, jó és rossz élményeken egyaránt.) Programnyelveket sem kell ismerned feltétlenül, hisz az a mi feladatunk, hogy üzleti céljaidat technikai követelményekké és megoldásokká transzformáljuk.

Tehát mindegy, hogy otthonosan mozogsz-e a digitális világban, vagy sem, a saját szakterületedet úgyis te ismered a legjobban, és ez a siker egyik kulcsa. Mi pedig ígérjük, hogy nyitottan, érdeklődve állunk a kihívások elé, tiszteletben tartjuk a tudásodat, tapasztalatodat, és segítünk a legmegfelelőbb utat választani, hogy a jövőbeni felhasználóid számára élmény legyen a végeredmény használata, és üzleti sikereket érsz el vele!

Mi az, amit hozz nekünk?

  • A problémát, amire megoldást keresel. Ez lehet termékkel kapcsolatos probléma, a felhasználóid problémája, illetve bármilyen elakadás a digitális üzleti stratégiádban, digitális transzformációdban, vagy ha gyorsan kell reagálnod megváltozott piaci, környezeti, technológiai változásokra.
  • Legyen víziód! A mi dolgunk, hogy eljuttassuk a verzióig. Ha nincs, abban is tudunk segíteni, hogy megalkossuk veled közösen!
  • Elképzelést a termékről/ megoldásról! (Elsőre nem azt kérjük, hogy pontosan fogalmazd meg hány db menüpontot szeretnél, vagy azt, hogy egy adott szöveg hány bekezdésből álljon! Ne a mezőszintű definíciókkal legyél elfoglalva, hanem a bigpicture-től haladj befelé az átgondolás során)
  • Legyenek céljaid, amelyben megfogalmazod, melyek a siker legfőbb kritériumai.
  • Elképzelt, reális (vagy annak tűnő) timingot a termék piacra lépéséig. Adj időt magadnak, és nekünk is. Hogy ez mit jelent pontosan? Korábban írtunk arról, hogy milyen feladatokra számíthatsz, és mennyi időt fog elvenni tőled ha fejlesztési projektbe kezdesz.
  • Tervet, ötletet, hogyan fogod megismertetni a terméked a felhasználóiddal!
  • Legyen büdzséd! Igen, sokan félnek elmondani, azonban rengeteg kellemetlen szituációt, és felesleges munkaórákat tudnánk elkerülni, ha ez a kezdetektől transzparens lenne. A büdzsé megosztása nem azt jelenti, hogy az információt kihasználva indokolatlanul kimaxoljuk a keretet. Épp ellenkezőleg, megpróbáljuk a legtöbbet kihozni belőle, és őszintén elmondjuk azt is, ha nem látjuk reálisnak a megvalósítást. Ez sem jelenti rögtön azt, hogy nem egymást keressük, hiszen egy jó MVP szemlélettel kisebb költségkeretből is lehet látható értéket szállítani. Számunkra fontos a transzparencia és a bizalom, az első pillanattól fogva.
  • Legyél döntéshozó! Ha nem vagy az, biztosítsd, hogy a projekt előkészítési szakaszban mindig rendelkezésre tudjon állni döntéshozó!

És most nézzük meg, hogy ezek után ideális esetben hogyan indul a közös munkánk!

Összeállítunk neked egy ütős, seniorokból álló tanácsadó csapatot.

Intenzív közös workshopokat tartunk, amelyen:

  • Megtudunk mindent rólatok, az üzleti problémátokról
  • Feltárjuk a piaci környezetet, ahova a termék készül
  • Felhasználói kutatást végzünk, personákat állítunk. Igény szerint - illetve ha a digitális termék jellege úgy kívánja - lehetséges felhasználókat toborzunk, velük mélyinterjúkat készítünk, vagy kérdőíves megkérdezést végzünk
  • A fentiek alapján funkciókat határozunk meg és értékelemzést követően priorizáljuk őket
  • Felhasználói útvonalakat (User journey) rakunk ki
  • Prototipizálunk, validálunk
  • Definiáljuk az MVP (Minimum Viable Product avagy a Minimum Életképes Termék) scope-ját
  • Technológiai felmérést végzünk és megvalósítási scenariokat rakunk össze

Mindeközben rendkívül sokat kérdezünk, rajzolunk, post-iteket ragasztgatunk (itt olvashatsz róla miért fontos a vizualitás), újra kérdezünk, információkat szintetizálunk.
A követelményelemzés során eszköztárak és módszertanok széles repertoárjaiból merítünk, használunk például Inception Deck, Lean Canvas és Service Design elemeket.

brief_barbi_02

A fenti folyamat eredményeképp kialakul a scope, és nem mellesleg egy mély közös megértés, amely minden további munka és a partnerek közötti szükségszerű digitális szimbiózis alapja. Ezután a projekt teljes megvalósítására biztonságosan tudunk költségkalkulációt és roadmap-et adni, pontosan tudunk erőforrást és szükséges kompetenciákat tervezni. A kezedben az összeálló dokumentációnak köszönhetően pedig egy validált ÉRTÉKCSOMAG lesz.

Kipróbálnád? Várjuk a briefedet! :)

Faragó Barbara

Sales manager. A csapattal együtt azon dolgozik, hogy a partnerek elképzelései valósággá válhassanak. Nem szereti a 90 percnél hosszabb meetingeket és a lehetetlen árajánlat beadási határidőket :)

Faragó Barbara

Hozzászólások