Digitális szimbiózis

Digitális szimbiózis

Sokan azt gondolják, hogy odamennek egy ügynökséghez, egy fejlesztő csapathoz és elkészíttetik velük a web site-ot, webshopot, portált, appot, alkalmazást, majd kifizetik, átveszik és azzal minden rendben van, itt véget is ért a projekt. A CMS-sel majd frissítik a tartalmat, esetleg az ügyviteli rendszerükkel is összeköttették az alkalmazást, tehát nincs szükség többé az ügynökségre, fejlesztőkre. Az igazság ezzel szemben az, hogy a projektnek gyakorlatilag sosincs vége, hacsak nem szűnik meg a cég, a termék, a szolgáltatás, vagy nem kerül kompletten újraépítésre.

Partnerség

Többek között ezért is fontos, hogy a megfelelő partnert válaszd. Szándékosan használom a partner szót, mert itt nem a klasszikus értelemben vett (egyirányú) eladó-vevő kapcsolatra kell gondolni. Egy sok szálon kötődő, kétirányú, egészséges partneri viszonynak kell kialakulnia – egyfajta digitális szimbiózisnak – különben rengeteg fejfájással jár majd a projekt mindkét fél számára. Partneri viszonyról beszélek, mert mindkét oldalon nyitottságot, türelmet, nagyfokú bizalmat követel meg az együttműködés, ami kimondottan hosszú időre is összekötheti a két felet. Nem kell kényszerű egymásra utaltsági viszonyban létezned, ezért kardinális kérdés a hozzád passzoló csapat kiválasztása.

Korábban összeszedtük egy posztba szerintünk „Hogyan válassz digitális ügynökséget?”, most pár pontban fejtem ki, hogy miért kell hosszútávon számítanunk egymásra.

Bugok, hibák…

Nincs tökéletes program. Ha megfigyeled, a több ezer fejlesztővel készülő és külön tesztelő laborokkal felszerelt óriás cégek alkalmazásai is hemzsegnek a hibáktól. Egyszerű az ok, emberek vagyunk, tökéletlen másai Istennek. Tudd, hogy a te alkalmazásodban is vannak és lesznek is hibák. Ráadásul némelyik egy év múlva fog kiderülni, illetve egy megfelelően komplex alkalmazás esetében történt változtatás felszínre hozhat olyan hibákat, melyekről addig senkinek sem volt tudomása. Ide kell igazán a türelem és persze a bizalom is.

A bugokról mindig a Bugs c. Pearl Jam szám jut eszembe és annak kérdései, majd a végkövetkeztetés:

„Do I kill them?
Become their friend?
Do I eat them?
Raw or well done?
Do I trick them?
I don’t think they’re that dumb
Do I join them?
Looks like that’s the one"

Fejlődik a technológia

Rendszerint összefügg az előző ponttal. Ilyenkor bukkan fel a jól ismert „Bug vagy Feature?“ kérdés. :) Nyilván pontosan tudod, hogy az informatika világában minden irdatlan tempóban fejlődik. Teljesen esélytelen felkészíteni egy alkalmazást az akár a közeli jövőben megjelenő újabb verziókra. Itt szóba jöhet gyakorlatlag minden: a futtató környezettől (web szerver, adatbázis szerver, program nyelv stb.), a különböző böngészők különböző verzión keresztül az operációs rendszerekig. A mobilok világa ráadásul ezt a problémát még tetézi is azzal, hogy hatalmas mennyiségű és minőségű készülékekkel állunk szemben. Gondolj bele, még a tesztelés is lehetetlen ennyi eszközön. Tehát légy tisztában azzal, hogy a friss alkalmazásodat lehet 2 hónap múlva át kell írni. Ééés nem nem bug, hanem fícsőr. :)

2013, 2014, 2015 években rengeteg böngészőverzió jött ki

Online marketing

A legzseniálisabb stratégia mellett is kiderül később, hogy be kell vetni egy újabb eszközt, melyek majdnem mindig hatással vannak az alkalmazásra és ott változtatásokat kell eszközölni, például mérés miatt. Itt fontos megemlíteni a google algoritmusának folyamatos változásait is, mely biztosan hatással lesz a SEO tevékenységre, ami végsősoron a tartalomban eredményez majd változást, vagy lehet akár kódszinten is. A közösségi média szüntelen változó dolgait már nem is említem.

Mindig lehet jobb – ötletek

A tökéletlenségből fakadóan és az állandóan formálódó környezet miatt is új ötletek, változtatási igények jelennek meg és persze mindig, mindent lehet jobban csinálni. Sosincs vége.

Változnak a felhasználók

A felhasználók fejlődnek. Egyrészt újak jönnek, másrészt a visszatérők és általában véve a felhasználók egyre okosabbak lesznek (a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban és technológiai értelemben is). Nem utolsó sorban változnak az igényeik is, melyet bizonyára a céged lekövet. Érdemes folyamatosan szondázni a felhasználói szokásokat, viselkedés mintákat és aszerint változtatni a felületeken, megoldásokon. Ki kell őket szolgálni, különben odébbállnak egyik pillanatról a másikra.

Változik az üzleti környezet

Új versenytársak jelennek meg a piacon, a korábban jól menő termékekre már nincs szükség, helyüket más termékek veszik át, hasonlóan a szolgáltatások esetében is. Minden változik ezerrel, így az alkalmazásodnak is változnia kell.

Változik az üzleti modell

A fentiekből egyenesen következik, hogy az üzleti modell is változhat. Azt pedig le kell kezelni, bár gyakorta egy ilyen alapvető változás a korábbi projekt „halálával” is jár.

és még?

A fejléc kép wirdou grafikájának egy részlete

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Legfőképpen digitális tanácsadással foglalkozik.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások