Egyedi termék- és szolgáltatásfejlesztések első lépései: a Lean Canvas.

Egyedi termék- és szolgáltatásfejlesztések első lépései: a Lean Canvas.

Sok olyan digitális, szolgáltatás, és termékötlet is megtalál minket, ami egyedi és újító. Egyedi és újító, mert nincs igazán előzménye, új az üzleti modellje, új felületet kíván meg, egy korábbi viselkedést ír felül, vagy éppen új a felhasználási módja. Egy valami biztosan közös ezekben: van benne valami, amit így még soha, senki sem próbált ki élesben.

Hasonló lehet, hogy már létezik, de pont olyan, pont abban a formában még nincs. A jövőjét tehát mindenképp bizonytalanság övezi.

Az, hogy az ötlettel milyen formában, előkészítettséggel találnak meg minket nagyon változó. Van, amikor egy már késznek gondolt hosszú specifikációba öntött megoldással, több oldalas prezentációval, egy A4-es oldalt kitevő gondolathalmazzal, vagy épp egy paragrafus hosszúságú problémafelvetéssel (eláruljuk, hogy ez utóbbit szeretjük a legjobban) jelentkeznek nálunk.

Emellett persze mindig megspékelve reménnyel, hogy a termék értékelhető és használható része időre kész lesz, egy nem túl távoli időhorizonton belül üzleti sikert is hoz, és természetesen a célcsoportba tartozó összes ember örömközpontját stimuláló márkává válik.

Ami a legfontosabb ebben a korai, embrionális szakaszban: a termék gondolatát életrekeltő probléma közös megértése. Közös megértés az ötletgazdával, a tervező és megvalósító csapatainkkal.

Nekünk, akik egyfajta építész szerepben elkezdjük majd felrajzolni a lehetséges megoldásokat nem szabad szerelembe esni a már késznek gondolt, "hozott" megoldással.

Nekünk a problémát kell első körben randira hívnunk. Azt a problémát kell megismernünk, amit a termék vagy szolgáltatás a leendő használói számára megoldani kíván.

A közös probléma megértéshez való eljutáshoz az egyik, általunk használt módszer, eszköz a Lean Canvas, ami a startupok által széles körben használt és az elmúlt évtizedben igen közismertté vált Business Model Canvas továbbfejlesztése.

Lényege a probléma fókuszú termék definíció, melynek alapján egy térképen (ez maga a Lean Canvas) ábrázoljuk az elképzelt termék és a termék piacának legfontosabb jellemzőit. A térkép alapján az is jól meghatározható, hogy mik a termék és az üzlet legnagyobb kockázatai.

Egy megfelelően előkészített helyzetben pár nap alatt eljutunk odáig, hogy egy fokkal magabiztosabban állunk a tervezői terepasztalunkra kiterített térképünk felett. A félreértéseket minimalizáljuk és mindenkinek, belelértve az ötletgazdát és megvalósító csapatot, kialakul egy közös képe arról, hogy az elképzelt termék milyen emberi problémákra, feladatok elvégézésre kínál megoldást.

Az általunk használt és ajánlott online Lean Canvas eszköz: a LEANSTACK.

Ha eddig sikeresen lekötöttem a figyelmed az írással, akkor biztosan felfigyeltél a fent használt „megfelelően előkészített” kifejezésre. A következő posztban az ilyen előkészületeket segítő, felesleges megvalósítási köröket lerövidítő, a problématerületet jól körülhatároló módszerről, J. Rasmusson által megalkotott Agile Inception Deckről fogok írni.

Ez a poszt egy sorozat része, amiben megosztjuk veletek, hogy milyen eszközökkel, módszerekkel, illetve gondolkodási sémák mentén dolgozunk a Virgo csoportban (így az fps ügynökségben is), ha új termék–, szolgáltatás tervezési feladattal találkozunk.

Szántó Gábor

Digitális termék- és szolgáltatásfejlesztések miatt kel fel hétfő reggelenként. Olyanokért amelyek segítik az embereket feladataik elvégzésében és mindeközben jóérzéssel is telítődnek.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások