2017. október 27.

„Huncut kis álláshirdi volt” – és elég frusztrált 116 itthoni reklámos, ezt tudtuk meg.

„Huncut kis álláshirdi volt” – és elég frusztrált 116 itthoni reklámos, ezt tudtuk meg.

(valós user idézet)

Két hete érdekes álláshirdetést adtunk fel, mert reklámügynökségi részleget alapítunk Pesten, és ehhez grafikust keresünk. Jó embert viszont nehéz találni, szóval, bár nem elsőre, de eszünkbe jutott, hogyan kutassuk fel új kollegánkat. Természetesen trükköztünk, jöjjön a tanulság, ez itt a kert.

Hosszú lesz, ezért elnézést, de kezdjük az elején.

Néhány hónapja nagy álmokkal érkezett hozzánk pár ember. Megszerettük őket, reklámos vénával jöttek, és mivel már bennünk is volt egy afelé nyiladozó szándék, hogy bővüljünk, és még jobban tudjuk segíteni a partnereinket, nagyon hamar megérett bennünk az elhatározás, hogy akkor innentől szeretnénk klasszikus reklámügynökséget is vinni.

Igen, nemcsak fúzió, de még ez is. Egyrészt az ügyfeleink miatt, másrészt magunk miatt. Azt látjuk, hogy ezen a területen is elférne az, amit az fps ügynökség képvisel. Ehhez már csak az új grafikusunk hiányzott.

Hibáztunk.

Yeah, man.

Azt csináltuk, amit már réges-régen megtanultunk, hogy ne csináljunk, és amit tanítunk és gyakorlunk, és nemcsak mi, de minden valamire való szakember is csinál és tanít, és amiről (is) szól minden workshopunk:

Hát csaknem gondoltuk végig, hogyan is kéne nekiállni a dolognak. Mert ugye, ahogy BÁRMILYEN PROBLÉMÁNÁL, elcsépelt, de mégiscsak illett volna használni a design thinking alapokat, nem?

Szóval hibáztunk, feladtunk egy sima álláshirdetést, mert ember kellett és kész. Tudjátok, amit mindenki csinált volna. Aztán jól nem is működött.

Mit akartunk?

Természetesen azt, ha jó gyorsan, jó megoldást találunk volna. Hogy MEGFOGALMAZZUK A CÉLUNKAT (kell ember!) mondjuk hétfőn, FELADJUK a hirdetést (hé! ember kell) mondjuk szerdán, és akkor például péntekre MEGTALÁL minket az ÁLOM EMBER, és akkor hétfőn MÁR VÁLTHATJUK IS MEG A VILÁGOT.

Aztán mi lett? Jó, persze túlzunk, nem pont ezt hittük, de azért azt se, hogy se nem gyorsan, se nem talál ránk egyáltalán az emberünk.

Amit kifelejtettünk?

Megkeresni az igazi feladatot. Arra mondjuk egész hamar rájöttünk, hogy mivel eddig nem voltunk reklámügynökség (is), és nem is szóltunk senkinek, hogy most már de, ezért, csak úgy maguktól nem fogják tudni a szakemberek, hogy akkor ide most már lehet jönni reklámosnak is, nemcsak a szuperjó designereinkhez és fejlesztőinkhez.

De azért mégis meglepődtünk, hogy mennyire nem működött a sima – egyébként részletes, ám ezekszerint mégiscsak – gyengécske álláshirdetésünk.

Szóval hibáztunk.

Trambulin fun

  1. Azt hittük, hogy leendő szakemberünk már eleve követ minket, és vár ránk, nekünk csak szólnunk kell (ezt ugye az előbb kifejtettük, hogy miért volt hülyeség.)

  2. Azt hittük, ha véletlen nem is követ minket, de majd jól behirdetjük az álláshirdetéses posztunkat, akkor minden meg van oldva, mert így majd biztos látni fogja VALAHOGY (és ha így is lesz, nem fogja furának találni olvasott szakemberként, hogy reklámost keresünk, miközben nem vagyunk reklámos cég.)

  3. Azt hittük, hogy majd az idő múlása, vagy esetleg még több pénz segít. (őszintén, egy elhibázott dolognál ez mikor segített bárkinek is.)

Összefoglalva, az amúgy elég alap 5 dolog közül:

  • értsd meg
  • fogalmazd meg normálisan
  • gyere elő valami használható megoldással
  • csinálj belőle valami gyorsan tesztelhetőt
  • aztán teszteld

Kihagytunk vagy hármat, pedig úgy illett volna, mint MINDIG, hogy most is hátrébb lépünk egyet, és

Empathise. Define. Ideate. Prototype. Test.

1, 2, 3, 4, 5

Miután rájöttünk, hogy elég sok alapfeltételezésünk hibás volt, nekiálltunk rendesen DOLGOZNI RAJTA.

Akit kerestünk, az egy tehetséges, kreatív és elszánt reklámügynökségi grafikus volt, aki szívesen eljön hozzánk tolni a biciklit, meg aki kicsit olyan, mint mi.

MEGÉRTETTÜK, hogy a problémánk nem az, hogy csak nem akar megérkezni az új kollegánk, hanem, hogy nem érjük el, mert mégcsak a radarján sem vagyunk rajta. Kicsi persona állítás után MEGFOGALMAZTUK, hogy nekünk az kell, aki pont annyit dolgozott már reklámügynökségen, hogy van elég tapasztalata megoldani sokféle kihívást, de már van benne igazi – jó szándékból, és tenniakarásból fakadó – frusztráció is, amiről szívesen beszél, vagy ami miatt esetleg váltana is. ARRA GONDOLTUNK, hogy fontos lehet, hogy ő akarjon beszélni erről, mert akkor meg is tudjuk szólítani, és ha már beszélgetünk, az fél siker. Szóval MEGCSINÁLTUK azt a nagyon alap prototípust, ami mindezt tudja – ez volt a grafikusokra, art direktorokra és designerekre célzott ügynökségi frusztrációkat firtató kérdőív(nek álcázott álláshirdetés), amit aztán gyorsan NEKIÁLLTUNK HASZNÁLNI, hogy lássuk, igazunk volt-e.

Igazunk volt.

Nevető hölgy

Két hét alatt több mint 120 szakember tisztelt meg minket a válaszával, és rengetegen jelentkeztek hozzánk! És nem ilyen himi-humi válaszokkal, mint amikor muszájból töltöd ki a drive-os kérdőívet szerda este, mert a barátnőd barátnője megkért a szakdolgozatához, te meg csinálod, mert különben a csajod csúnyán néz rád.

Mi most igazi válaszokat kaptunk. A 13-szor közel 120 kifejtős válasz pedig sokkal több, mint amire számítottunk. Elég sok mindent megtudtunk, ezért a bejegyzés végén megmutatjuk a kérdőív kivonatát, az összes választ, és most addig az előzetest is:

a fizu – vicc
a kihívás – keskeny
az idő – kevés
szakmaiság – nincs
WC-ben sírás – van

Tanulság?

  1. Gondolkodni (még a legegyszerűbbnek tűnő dolgok esetében is) megéri.
  2. Érdekes volt látni magunkon, hogy milyen könnyen elfelejti az ember, amihez egyébként ért, sőt, a szakmája.
  3. Az ügynökségi piacon sok a gond, sokan szenvednek, és ha nem is az összes probléma, de sok közülük igazából orvosolható.
  4. Úristen, micsoda csoda szakemberek jelentkeztek!
  5. Tényleg ideje megalapítanunk a saját reklámügynökségi részlegünket.

Statisztika

A Facebookon 2017. október 2-től 14-ig futtatott „kérdőív” során 125-ből 116-szor komolyan vehető válaszokat kaptunk, 58-an azt mondták, hogy simán jönnének hozzánk (azt a lehetőséget választották, hogy „VÁÁ, király!”), és mindennek az lett a vége, hogy a sprint végén 6 olyan szakember jött el interjúzni, akikbe csapatostul beleszerettünk.

Ezúton is köszönjük a bizalmat, ne feledjétek, a kérdőív nem volt reprezentatív, magunknak készült, hogy jól tudjunk belőle továbbdolgozni, de szívesen megosztjuk veletek itt lent.

Le, le, le

Íme a kivonat

Ebben a táblázatban az összes választ megtalálod.

Tudjuk, hogy nagyon hosszú lett ez a bejegyzés, ezért a kivonatban csak a két legfontosabb kérdéssel foglalkozunk, a válaszokat arányosan, ömlesztve látjátok, vesszővel elválasztva:

1. Ki mit utál a reklámszakmában?

(ezt három különböző formában is megkérdeztük, mindig voltak újabb és újabb utált dolgok)

értelmetlen projektek, tehetségtelen főnök, haszonállatként bánnak velem, egy kibaszott versenyló vagy, álszent közeg, basztak időre fizetni, ASAP szó indokolatlan használta, deal with it hozzáállás, a gépi kávét, bátortalanság, bullshitre épített projektek, introvertált beletörődés, szolga vagy, 0–24 készenlét, sosem a kreatív csapatnak van igaza, hanem mindig az accountoknak, wordbe ágyazott jpg-t logó, folyamatos éjszakázás és hétvégézés, folyamatosan védekező pozícióba kényszerülés az ügynökségi oldalon, v25, v26, v27…lebaszások, pöcslobogtatás, kiscica harcok a marketinges és a grafika közt, határidők, kapkodni kell, az accounttól kapom a reakciót, hogy szar, „ezt másold má' le, de ne legyen ugyanolyan”, kevés a zsé, anyagi biztonság hiánya, főnök felesége, futószalag, igénytelenség, dicséret hiánya, fröccsöntött értékrendek (a lista nem teljes, a csúnya szavakért elnézést kérünk, de a hitelesség nem sérülhetett).

2. Mi a helyzet a kreatív igazgatókkal?

(gifeket is meg lehetett adni)

ideülök melléd 5 percre jó? (1–3 óra), töketlen, beképzelt, iskolázatlan, telhetetlen, kreatívtalan, elég a diplomáciai érzék, de vezetői skill alig van…, seggfej, nemannakvaló, http://bit.ly/2zav0Ye, alkalmatlan, támogató, tapasztalt, álmodozó, partner, cuki, kiöregedett multis róka, a 90-es években volt pár jó húzása valami betörő világmárka marketingeseként, kihasználós, http://bit.ly/2hf6RVQ, első évben minőségre törekszik következő 10 évben leszarja az egészet, fingom nincs ki az, baszik ránk, baszik mindenre, sosincs jelen, vele nincs baj, ánusz, az a baj vele hogy nincs, mindenki összevissza mondja a magáét, jófej az accountokkal vannak gondok, más bolygón él, langyos viz, teljesen jó arc, zseni, :D, meh, szervilis pöcs, sztereotipikus, trendi, teknős, izzadós tenyerű, fásult, …van pénze, tehát szakember, nincs, hogy kivel?, színvak, http://bit.ly/2dqBfZk, névleges, még vasárnap este is zaklat, fasz, világfájdalom, semmirekellő, egy pöcs, „Oldd meg”, asshole, papucs, idióta :D
tökéletes, kokain. (továbbra is elnézést a csúnya szavakért, nagyon őszinte volt velünk mindenki, és ezt tiszteletben tartjuk).

Az egész kérdőívet megnézhetitek, benne pedig tényleg mindent elolvashattok, és választ kaptok olyan kérdésekre is, hogy hol milyen egy átlagos ügynökségi nap, hogy mik a kedvenc reklámok, és arra, hogy hányan akarnak alpakkát tenyészteni délen. (Megéri böngészni)

Várjá, várjá, várjá

Utószó

  1. a kérdőívből kiolvasható egy szabadvers (összeolvasva az egyik sor pár válaszát, ezt találtuk, és nem értjük, de mégis értjük.)
    Lid cry bin watching prints earn me bed less
    Anna llc sec bill push being watch
    Love arc bin puts chunk
    Kalamazoo monolithic

    Sziv
  2. van, aki szerint jézus él
  3. Nagyon sok szívecskét kaptunk, rengetegen imádták, hogy így keresünk embert, mindenkinek köszönjük!

Akinek pedig mi küldünk pár szívecskét, mert úgy érezzük ráfér, az az a válaszadónk, aki arra a kérdésre, hogy mit utált meg az ügynökségén azt a választ adta, hogy

Az emberiséget. Igen. Az egészet.

<3

Köszönjük a megosztást, köszönjük a figyelmet, és bocs, hogy tényleg hosszú volt. Sziasztok.

Puszi, csók, szia, szevasz

Vadkerti-Tóth Réka

Creative | human

Vadkerti-Tóth Réka

Hozzászólások