Mennyi az annyi?

Mennyi az annyi?

Uramatyám, ez sokba kerül! Nincs ekkora büdzsénk. Kaptunk olyan ajánlatot, ami ennek a fele. Mégis mi kerül ennyibe? Hangzanak az ismert reakciók az ajánlatra. Biztosan találkoztál már ezzel az érzéssel és merültek fel benned is ehhez hasonló gondolatok. Érthető, viszont érdemes megvizsgálnod, megértened, hogyan lehetséges ez. Ebben segítek most.

Kezdem azzal, hogy 200 milliós, nem ritkán 10–20 milliárdos és sokszor még nagyobb árbevétellel rendelkező cég képviselője vagy. Adott a feladat, hogy egy jól meghatározott céllal webes, mobilos alkalmazásra van szükség. Az éves büdzsé tervezésekor nyilván erre a történetre előre elkülönítésre kerül egy összeg. Sajnos már itt jelentkezik egy probléma. Mégis ki mondja meg, hogy mekkora legyen ez a csomag? Tényleg ért hozzá? Nem kellene bevonni egy külső piaci szereplőt? Tudom, nincs mindenhol ezzel gond, de azok a cégek nem is reagálnak a bevezetőben leírtak szerint.

Szóval, eljön a pillanat, meg kell valósítani a kitűzött projektet, arra ajánlatokat kell bekérni. A tender kiírással kapcsolatban már leírtam a gondolataim, olvasd el.

Veszek egy projektet, egy webfejlesztést. Persze lehetne akár mobil app fejlesztés is. Tapasztalataim szerint ezek minimum 4 hónapos időtartamot ölelnek fel. Valójában általában hosszabbak, kevés esetben pedig rövidebb, de a könnyedség miatt most legyen 4 hónap.

Célok

Rengeteg mindenhez kell érteni, sok szaktudásra van szükség

Alapvetés a részedről, hogy letisztult, cool, sexy legyen a design, természetesen az alkalmazás minden eszközön használható legyen és maximálisan kiszolgálja a felhasználóid. Mindemellett a keresők szeressék az oldalt, és nem utolsó sorban hozza az elvárt számokat. Joggal elvárod, hogy transzparens legyen a teljes folyamat, és ha már letetted egy ügynökség mellett a voksod, akkor az ne dőljön be, tűnjön el a piacról fél éven belül. Sokáig a rendelkezésedre álljon, segítsen a projekt után, optimalizálni, továbbfejleszteni, módosítani stb.

Teljesen egyetértek a céljaiddal, másként nincs értelme belevágni. OK. Most leírom, hogy ehhez mire szükség van ügynökségi oldalról.

Emberi erőforrás

Ebből az irányból közelítem meg, mert a folyamat leírása sokkal bonyolultabb lenne, és mert a korábban linkelt tenderes posztban megtalálod azt. Veszem sorra a szükséges szereplőket, amit most eléggé leegyszerűsítek, a legtöbb szereplő további munkakörökre bontható. Gálánsan eltekintek a keresőoptimalizálással, analitikával, tartalom feltöltéssel, teszteléssel foglalkozó, más a projektet segítő kollégától, mindezt az egyszerűség kedvéért.

Projekt menedzser

Vele leszel mindvégig kapcsolatban és még azután is. Az idejének felét biztosan veled és a csapattal fogja tölteni.

  • A szerződéskötéssel kezdődik a munkája. 2 hét minimum, mert a jogászaitok átnézik az keretszerződésünket, a megrendelőt, mindent. Néhány ponton egyezkedés lesz, megy a ping-pong. Eközben nyilván a részünkről is szükséges ügyvéd, de ezen most átlendülök. Az aláírást követően ő felel a projektedért.
  • Mindenben a rendelkezésedre áll. Biztosítja az átláthatóságot, összeköti egymással a megfelelő embereket, szállítja az információkat mindkét irányban, segíti és szervezi a csapat munkáját.
  • A projekt „lezárása” után is kezeli a dolgaid, már csak azért is, mert garanciát vállalunk a termékedre, azaz a lehetséges hibákat ingyen javítjuk.

Tervező

Ő lesz az, aki hasonlóan a projekt menedzserhez a folyamat elejétől a végéig jelen lesz, van amikor intenzíven, van amikor csak a háttérben.

  • A projekt elején biztosan találkozik veletek. Meg kell értenünk az üzleted, a céljaid, a belső folyamataid. Sokszor ezek az információk több ember fejében vannak meg, amire nagy szükségünk van, hogy értsük az egészet.
  • Kutat. Miután szeretnéd, hogy a felhasználóid használják és kedveljék a terméked, nem árt, ha tudjuk kik ők és nekik mik az igényeik. Meg kell néznünk a versenytársaid megoldásait is, már csak azért is, mert a célközönséged valószínűleg járt már ott. Kifejthetem bővebben, felesleges. A lényeg, hogy minimális kutatásra mindenképpen szükség van, különben a fenti céljaid nem teljesülnek.
  • Tervez. Összeszedi veled közösen a tartalmaid, tisztázza ki fogja ezeket előállítani és hogyan. Folyamatot tervez, kialakítja a rendszered struktúráját. Skiccel, drótvázakat rajzol. Egyeztet veletek, a projekt menedzserrel, a fejlesztőkkel.
  • Validál. A folyamat számos pontján emberekkel (jó esetben valós felhasználókkal) ellenőrzi a terveket, a működést, a már működő alkalmazást és mindig javaslatot tesz módosításokra, hogy az jobb és jobb legyen.

Grafikus

Ő izgat téged a legjobban, mert ugyebár mindenki vizuális. Készít egy dokumentumot, ami rögzíti az elrendezéseket, a használandó tipográfiai alapokat, a színeket, a hangvételt, a felületek alapelemeit stb. – közösen a tervezővel. A fontos oldaltípusokra készít grafikailag kidolgozott terveket, aminek nagyon örültök. Itt lesztek igazán aktívak, tehát sok körben egyeztetünk veletek, hogy nektek, a felhasználóknak és nekünk is vizuális élménnyel szolgáljon a megjelenés.

Fejlesztők

Akármilyen projekt is legyen, két fejlesztő mindig javasolt. Egy olyan arc, aki a háttérprogramozáshoz, meg egy olyan figura, aki a külső felületi dolgokhoz ért inkább. A programozás nem egyszerű feladat. Sok-sok belső tesztelés mellett is biztosan lesznek hibák, melyeket majd ti találtok meg, a felhasználói tesztek hoznak elő, és olyanok is, melyek a projekt indulása után derülnek ki. Teszem hozzá, hogy minden eszközön közösen szeretnénk, hogy működjön az alkalmazás. A mobiloktól desktopig, számos különböző böngésző és verziói. Nem egyszerű. A fejlesztők együttműködnek a tervezővel, a grafikussal és nem utolsósorban a projekt menedzserrel. Itt se feledkezz meg arról, hogy a projekt utáni garanciális hibákat is ők fogják javítani.

Rendszergazda

Igen, rá is szükség van. Belső fejlesztői környezetet alakít ki, biztosítja nektek – hogy ti is nyomon követhessétek a fejlesztést – és a fejlesztőknek, hogy dolgozni tudjatok. Ő fogja éles környezetbe helyezni az alkalmazásod, bekonfigurálni a környezetet.

OK, itt az ideje számolni.

Számolás

Ugyebár az mindenki számára egyértelmű, hogy a szakmájukhoz értő emberek dolgoznak az egyes területeken. Ha mégis egy junior kerül egy posztra, akkor mögötte ott áll (mert ott kell álljon) egy senior, aki segít neki, tehát ugyanott van a dolog. Elképzelhető, hogy polihisztorok is vannak a rendszerben, de egyrészt azon már rég túl van ez a világ, hogy valóban létezzenek, másrészt ha mégis akad(na) ilyen csodabogár, nos ő 2–3x annyit kér(ne) a munkájáért.

Polihisztorok már rég nincsenek.

Tehát 4 hónapos projekt.

  1. A projekt menedzser 4 hónapig végig veletek lesz, amibe nyugodtan vedd bele a projekt utáni kapcsolattartást (alaphangon garancia). Összesen 2 hónap.
  2. A tervezőre 1,5 hónapot érdemes számolni.
  3. A grafikusra elég 1 hónapot.
  4. A fejlesztőkre utánkövetéssel 1,5–1,5 hónapot. Összesen 3 hónap.
  5. Rendszergazdát most nagyvonalúan tudjuk be a fentiekbe.

Gyorsan összeadva kijön 7,5 hónap. Ebből dobj le 2,5 hónapot, mert azért egy csapatnak van más dolga is, ami a projekted mellett futhat, de tényleg nagyon minimálisan, mert a te termékedre kell koncentrálni.

Kijön egy szám: 5 hónap.

Kiterítve az idősíkot, 5 hónapig dolgozik rajta egy ember. Nyilván eltérőek a fizetések, de most gondolj egy számra, egy átlag nettó fizetésre. Amikor ízlelgeted ezt az értéket, akkor vedd figyelembe, hogy óriási szakember hiány van az IT minden területén, amiről se te, se mi nem tehetünk, ez van. Mehetek tovább?

Most vedd azt, hogy egy cégnek mennyit kell fizetni a nettó bér és egyáltalán egy munkavállaló után, azaz valójában mennyibe is kerül? Segítségként: a nettót nyugodtan szorozd fel 2,5-lel. Megvan?

Most szorozd meg 5-tel. Máris van egy csupasz szám.

És ekkor még egyetlen forint profit sincs rajta. Ti is pénzből éltek, mi is. Továbbá nem szabad megfeledkezni arról, hogy a cég adót is fizet, irodát kell fenntartania, eszközparkkal és azok amortizációjával. Nem árt az eszközpark és az emberek tudásának folyamatos fejlesztése sem. Ez az abszolút minimum, ami szintén terheli a projekted árát pluszban.

Az egyéb költségeink nyilván téged nem érdekelnek, ezért nem is írom le, de ha a céged megnézed, pontosan tudod miről beszélek.

A végére engedj még meg egy utolsó gondolatot. Több okból is Open Source alapokon fejlesztünk. Az egyik legfontosabb számodra, hogy nem kell liszensz díjat fizetned egy saját fejlesztésű keretrendszerért. A többit majd egy másik posztban…

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások