2013. április 30.

Hogyan válassz digitális ügynökséget?

Hogyan válassz digitális ügynökséget?

Szükséged van egy web site-ra, mobil appra, vagy még azt sem tudod mire van szükséged pontosan? Azonnal jönnek a kérdések: mi alapján válasszak a sok cég közül, milyen szempontokat érdemes figyelembe vennem, milyen úton induljak el? Ezekre a kérdésekre adunk most választ.

Ahogy a címből is kiderül, csak akkor olvass tovább, ha nem low-cost megoldásra van szükséged. Olyan esetekre ott vannak az ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások, mint a wix.com holnapépítője és sok más területen is találsz ingyenes, vagy nagyon olcsó és egyben jó szolgáltatást.

Először lássuk, hogy tapasztalataink szerint mit vársz el egy digitális ügynökségtől.

Mit vársz el?

  • Szakértelmet
  • Megoldást
  • Rugalmasságot
  • Kreativitást
  • Pontosságot
  • Professzionalizmust
  • Bizalmat
  • Innovációt
  • Minőségi szolgáltatást
  • Ügyfélközpontúságot
  • Reputációt

Nyilván kaptál ajánlást, kerestél az interneten és tudod, hogy kiket akarsz megkeresni a projekteddel. Most pedig 18 pontba szedve olvasd végig, szerintünk mire kell figyelmet fordítanod a választás során.

1. Keress rá a cég nevére Google-ben

Sokat elárul, mit találsz róluk. Az ügyfelek sok esetben megosztják másokkal pozitív és negatív tapasztalataikat a közösségi oldalakon, blogok kommentjeiben, fórumokon. Ebből kiderül számodra az is, mennyire foglalkozik a cég az online megjelenésével is. Ha ismersz olyan céget, akinek a kiszemelt ügynökség dolgozik, érdemes náluk is érdeklődni, információt gyűjteni.

2. Mennyire vannak jelen az online világban?

Van az ügynökségnek Facebook oldala, megtalálhatók LinkedInen, vagy más közösségi oldalakon? Ebből tudhatod, hogy törődik a brandjével és stratégiai gondolkodás áll a háttérben. Ha szimplán egy web sitejuk van, akkor feltételezheted, hogy nincsenek tisztában a digitális marketinggel.

3. Mióta vannak jelen a piacon?

Habár nem mindig igaz, de minél régebb óta létezik egy ügynökség, annál biztosabb, hogy sokáig tudsz rájuk számítani. Ha például egy cég több, mint 5 éve folytatja tevékenységét az azt jelenti, hogy valószínűleg a cég mögött jó menedzsment és szervezet található és biztos alapokon áll.

4. Mekkora a cég, elég nagy ahhoz, hogy velük dolgozz?

Fontos tudnod, hogy mekkora csapatból áll a cég. A legtöbb webes cég mögött egy grafikus és egy fejlesztő található, amivel természetesen nincs semmi probléma, de tudnod kell, hogy ma már ettől sokkal több kompetenciáira van szükség egy sikeres projekthez. Néhány ember nem érthet mindenhez, illetve egy kis csapat bármikor eltűnhet a piacról. Az is fontos, hogy milyen szinten dolgoznak alvállalkozókkal, külsős kollégákkal, mert ez a mindennapi kommunikációban, gyors reagálásban sokszor problémát jelenthet. Persze az is lehet probléma, ha a cég túl nagy! Ha nincs jól szervezve a cég, akkor nagy mammuttá válhat, ahol erős iparos munkát végeznek, ami a kreativitás rovására mehet.

5. Milyen szolgáltatásokat nyújtanak?

Hiába van most csak egy szimpla web site-ra szükséged, holnap megjelenik majd az igényed más szolgáltatásokra is. Nyilván nem akarsz sok céggel külön dolgozni, ezért célszerű ilyen szempontból is megvizsgálni a választandó ügynökséget. Íme egy lista, milyen szolgáltatásokra van, vagy lehet szükséged a jövőben:

  • Web fejlesztés
  • Responsive design
  • Web, mobil design
  • Print design
  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • PPC Menedzsment
  • Közösségi Média Marketing
  • Email Marketing
  • Banner kampány
  • Médiatervezés
  • Stratégiai tervezés
  • Kreatív koncepció
  • Arculattervezés
  • PR kampány
  • Tartalom fejlesztés
  • Multimédia (audio, video)
  • Mobil applikáció fejlesztés (Android, iOS, Windows Phone)
  • User experience (Felhasználó kutatás, Felhasználói tesztelés, Felülettervezés, stb.)

6. Nézd meg a porfóliót!

Sokat elárul egy cégről, mit raknak ki a polcra. Ha több száz referencia van, akkor az arra utalhat, hogy futószalagon gyártanak és nem fókuszálnak Rád, vagy a projektre. Nyilván ez nem minden esetben igaz, de figyelmeztető jel lehet. Keress olyan referenciát, ami hasonló a Te projektedhez. Ha a cég még nem vitt végig olyan jellegű projektet, amire szükséged van, az jelentős kockázatot rejt magában. Figyeld meg a designokat, azok mennyire esztétikusak, mennyire könnyen értelmezhetők, használhatók. Nem utolsó sorban hívd fel 2–3 ügyfelüket és kérdezz rá mennyire elégedettek a céggel és annak szolgáltatásaival.

7. Mennyire követik a trendeket és alkalmazzák azokat?

Az online, digitális világ folyamatosan fejlődik, melyet követni kell, tehát szükséges, hogy foglalkozzanak ezzel. Leszűrheted a kommunikációjukból (social media tevékenység), illetve ha blogot írnak, érdemes beleolvasnod néhány írásukba. Azért fontos ez számodra, mert egy ilyen cég segíthet abban, hogy mindig egy lépéssel előrébb járj a konkurenciád előtt.

8. Kommunikáció

Talán az egyik leglényegesebb elem. Minden sikeres projekthez feltétlen szükséges a sok és értékes kommunikáció. Ha már telefonon keresztül, vagy az első találkozó alkalmával is kétséged merül fel a kommunikációval kapcsolatban, ne válaszd azt a céget. A személyes kémiára szükség van! Az online, digitális világ jellemzője, hogy telis-tele van hárombetűs rövidítésekkel, szakkifejezésekkel. Az a cég, akik ezek mögé bújik és meg sem próbál az általad is ismert nyelven kommunikálni, valószínűleg nem jó alternatíva. Persze sokszor elkerülhetetlen a szakzsargon, de ha rákérdezel és segítséget kérsz, akkor nyugodtan elvárhatod, hogy röviden és egyértelműen megvilágítsák a mögöttes tartalmat.

9. Tudnak nemet mondani, van saját véleményük?

Hidd el, az ügyfélnek nincs mindig igaza (bocsánat)! Az érdeked nem azt diktálja, hogy bólogató céget bízz meg, akik gondolkodás nélkül csinálják, amit mondasz nekik. Sokkal inkább egy partnerre van szükséged, akik értenek ahhoz, amit csinálnak, és határozott véleményük van arról, hogyan kell azt jól csinálni. Ebből a partnerségből születnek a nagy dolgok. Nézz körbe a cég tájékán, vannak-e ott olyan emberek, akik szakmai körökben is ismertek, elismertek, előadásokat tartanak.

10. Megértik, vagy meg akarják érteni az üzleted?

Ahhoz, hogy a projekted elérje célját, kiemelkedően fontos, hogy az ügynökség teljesen tisztában legyen az üzleti céljaiddal. Tudniuk kell azt is, hogy ki a terméked, szolgáltatásod célközönsége. Ha nem tesznek fel ilyen jellegű kérdéseket, akkor máris kezdhetsz gyanakodni.

11. Az online marketingre mekkora hangsúlyt helyeznek?

Azok a cégek, akikre szükséged van, pontosan tudják, hogy a projekted csak egy fázisa a termék elkészítése. Az online marketing központi jelentőséggel bír. A keresőoptimalizálás, az online, esetenként offline kampányok (PPC, SMO, video, stb.), az email marketing, a blogok írása, landoló oldalak (landing page) létrehozása, a közösségi média erejének kihasználása ma már mind szükséges ahhoz, hogy sikeres legyen a projekted.

12. Felhasználó központúak, foglalkoznak a használhatósággal?

Kulcsfontosságú tudnod, hogy a termék, amit az ügynökség készít, végső soron nem Neked készül, hanem a célközönségednek. Ők lesznek a felhasználók. Ha őket elégedetté teszed, akkor Te is elégedett leszel, ami által az ügynökség is elégedett lesz. Ez mindenki számára előnyös. Foglalkoznak egyáltalán felhasználói kutatással, felhasználói teszteléssel, van olyan ember, aki megtervezi a terméket és/vagy annak felületét pszichológiai, ergonómiai, használhatósági szempontok alapján?

13. Mennyire kötnek magukhoz?

Nem érdeked az, hogy az ügynökség magához kössön. A domainek legyenek a céged nevén, a tárhely szolgáltatást jobb, ha a céged veszi igénybe, a mobil applikációkat is a céged nevében tegyék ki a különböző Store-okba, az SSL tanúsítvány is a neveden legyen. Ezek mindegyikénél segítséget kell nyújtania az ügynökségnek. Ha nem így teszel, akkor ha később esetleg megromlik a kapcsolat és el akarsz válni, nehéz dolgod lesz. Ide tartozik még, hogy ha az ügynökség egyedi, saját fejlesztésű rendszerrel dolgozik, kérj fejlesztési dokumentációt és rendszertervet hozzá.

14. Milyen a munkafolyamatuk?

Kérdezz rá, pontosan tisztában kell lenned, hogyan dolgoznak, mit és mikor várnak el cégedtől (anyagot, jelenlétet, döntést). Mérföldkövekhez kötik a munkát, van-e egyáltalán tesztelés, valamilyen agilis módszertant alkalmaznak, használnak ticketing systemet? Ezek mind fontosak a választásod szempontjából, olyat válassz, ami a Te elvárásaidnak is megfelel, akkor lesz sikeres a projekted.

15. Jó ár/érték arány

Az ár tipikusan az a tényező, ami könnyen eldöntheti a választást. Érdemes megfontolnod az árat aszerint is, hogy pontosan mit kapsz érte, mekkora lesz a ROI (Return of Investment). Ha olyan terülten indítasz projektet (pl. ecommerce, mcommerce), ahol egyértelmű, jól mérhető bevétel származik a fejlesztésből, akkor mindenképpen befektetésként kell tekintened a projektre és annak árára is. Megjegyzendő, hogy azok a cégek, akik a ROI-val nem számolnak, vagy nem határozzák meg a mérésnek szükségességét és formáját, problémások lehetnek. Ha sokallod az árat, nyugodtan kérdezz rá, hogy miért kerül annyiba, miért drágább, mint a többieké. A megnyugtatóan drága nem biztos, hogy a legjobb is egyben!

16. Milyen technológiát alkalmaznak?

Saját fejlesztésű rendszert használnak, vagy open-source alapokon (WordPress, Joomla, Drupal, Magento stb.) fejlesztenek? Mindegyik alkalmazott technológiának megvan a maga előnye és hátránya, tehát nincs jó vagy rossz választás, igazából a projekted határozza meg, melyik úton érdemes elindulni. Kérd ki a tanácsukat, addig kérdezz, míg laikusként is világossá válik a választás.

17. Ajánlanak oktatást, amikor a rendszered elindult?

Elengedhetetlen számodra, hogy a cég oktatás keretein belül megmutassa, elmagyarázza, hogyan kell használnod a CMS-t (tartalomkezelő rendszert). Mire figyelj oda, mit ne, és mit hogyan csinálj. Ha ilyet nem ajánl, kérd!

18. Support és garancia

Mikor útjára indult a projekted, biztosan tudod, ez csak a kezdet. Tudd, hogy milyen óradíjakon és milyen feltételekkel áll rendelkezésedre a cég. Kiemelkedően fontos, hogy nincs tökéletes program, szinte biztos, hogy lesznek hibák a rendszerben, melyek előbb-utóbb a felszínre kerülnek, ezért a komolyabb cégek garanciát is vállalnak munkájukra. Ha nincs garancia, vagy az kevesebb, mint 3 hónapra terjed ki, akkor érdemes átgondolnod, akarsz-e ilyen feltételekkel együtt dolgozni a céggel. A másik izgalmas pont a rendelkezésre állás. Ha komoly probléma történik a rendszereddel (feltörik, megsérül az adatbázis stb.) a legfontosabb időszakban (szinte biztos, hogy akkor következik be), vajon azonnal reagálni fog-e a cég és segít a bajban? Erre szolgál az SLA szerződés (Service-level agreement), melyet érdemes megkötnöd, ha ilyet nem ajánlanak, akkor nem érezheted biztonságban magad.

Ha ezek után is úgy érzed, hogy a megfelelő ügynökséget választottad, akkor a munka csak most kezdődik. Ha valamelyik rész nem volt ismerős, akkor javasoljuk, kezd elölről a keresést!

Nyomtasd ki a cikket és vidd magaddal! Várunk szeretettel :)

fps ecosystem

Emberek vagyunk, akik embereknek terveznek

fps ecosystem

Hozzászólások