Kulcsszavas legyen a domain? Hányszor szerepeljen egy kulcsszó az oldalon, hogy jól optimalizált legyen? Milyen gyakran frissüljön a tartalom? Ez a három kérdés szinte mindig elhangzik, amikor a keresőoptimalizálási feladatokról egyeztetek egy ügyféllel. Ezen kívül van még egy csokorra való kérdés, ami titekek, ügyfeleket érdekel.
Brian Dean A Google 200 rangsorolási faktoráról szóló posztját olvasgatva szinte a fülembe csengtek a fenti és a lenti kérdések, így most ezekre próbálok választ adni.
Régi vagy új domaint használjak?
Ez a kérdés általában újonnan készülő weboldalak esetén szokott felmerülni. A domain kora régebben nagyobb hangsúlyt kapott a rangsorolásban, a mai napig benne van a faktorok között, de jelentősége csökkent. A Google figyeli ugyan a domain korát, de egy új domainnel is lehet valaki a találati lista élén.
Kulcsszavas legyen a domain, vagy inkább a cég neve?
Itt is hasonló a helyzet, mint a domain koránál, a jelentősége csökkent, de még mindig a kulcsszó relevancia jele, ha már a domain névben visszaköszön a domináns szó vagy kifejezés. A kulcsszavas kontra cégneves domain kérdésnél egyébként azt kell mérlegelni, hosszú távon mi a célod az oldallal: brandet is szeretnél építeni, vagy csak a konverziókra fókuszálsz? Brandépítés esetén egyértelmű, hogy a cégnév vagy a brand név legyen lehetőleg a fő domain név. A kulcsszavas domain esetében arra érdemes figyelni, hogy ne legyen se túl hosszú, se túl bonyolult a név, mert egyrészt a látogatók nehezen fogják megjegyezni, másrészt a keresőben jóval kisebb eséllyel fogják az adott kulcsszavakat beírni.
Kulcsszavas vagy kattintós oldal leírást használjak?
Ez az egyik legfogósabb kérdés, ugyanis mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya is. A kulcsszavas description nagyon fontos keresőoptimalizálás szempontjából, mivel a keresőrobot a title után rögtön ezzel találkozik. Az itt használt kulcsszavaknak kiemelten fontos szerepe van az oldal tartalmának egészére. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a description szöveg jelenik meg a Google találati oldalán is, és ezen a szövegen áll vagy bukik az átkattintás. Az én álláspontom az, hogy az oldal tartalmára vonatkozó legfontosabb kulcsszó/kulcsszavak mindenképp jelenjenek meg a leírásban, lehetőleg már az első mondatban, és próbáld meg úgy megfogalmazni azt a cirka 140 karakternyi szöveget, hogy felkeltsd az érdeklődést a tartalmad iránt. Ugye, hogy nem is olyan egyszerű?
Hányszor forduljon elő egy kulcsszó a tartalomban?
Régi SEO-s mítoszok arról szóltak, hogy a teljes tartalom 6-10%-át tegye ki a kulcsszó. Ha jobban belegondolsz, ez egy kicsit durva arány, főleg, ha csak pár száz karakteres szövegről van szó. Én azt szoktam javasolni, hogy a domináns kulcsszó a lehető legtöbbször jelenjen meg, de úgy, hogy az ne menjen se a minőség, se az olvashatóság rovására. Biztosan te is találkoztál már olyan szöveggel, amiben iszonyatosan sok volt a szóismétlés, és voltak olyan nyakatekert mondatok, hogy nem is értetted, miről van szó. Lehet, hogy ezzel a fent emlegetett kulcsszó sűrűséget elérték, de a felhasználók számára élvezhetetlen és használhatatlan az ilyen tartalom. A Google azt vallja, ami jó, és amit szeretnek a felhasználók, azt ő is szereti, és ezt a rangsorolásban is díjazza. Tehát a szövegírásnál mindig a felhasználó érdekeit tartsd szem előtt és azt is, a kevesebb néha több.
Milyen gyakran frissüljön a tartalom?
Ez az a kérdés, amire nem lehet sablon választ adni, mert mindig meg kell vizsgálni a helyzetet. Egy alapvetően statikus tartalmakkal rendelkező céges weboldal tulajdonosának nem mondhatom azt, hogy naponta töltsön fel valamilyen friss, egyedi, minőségi tartalmat. Az egyedi, minőségi, - a legújabb ajánlások szerint legalább 2000-2500 karakteres - tartalmak előállítása sok esetben nem egyszerű dolog. A keresőrobotokat gyakoribb látogatásra csábíthatod friss cikkekkel, tartalmakkal, ami mindenképpen jótékonyan hat a keresőoptimalizálásra. De hogy ne térjek ki a válasz elől, a weboldal típusa, nagysága, célközönsége, látogatottsága alapján a napi több frissítéstől a havi egy új tartalomig terjedhet.
Mennyi kifelé mutató linket használjak?
Néhány tartalmilag releváns kifelé mutató link nagyon hasznos tud lenni keresőoptimalizálás szempontjából. Ezzel a tartalom minőségét is tudod növelni. Itt is érvényes a kevesebb néha több elv, ugyanis ha túl sok kifelé mutató link van, könnyen spamnek tekintheti a keresőrobot az oldalt.
A helyesírás mennyire befolyásolja a keresőoptimalizálást?
Ha sok helyesírási hiba van az oldalon, közvetlenül nem befolyásolja a keresési rangsort (kivéve, ha a kulcsszó is helytelenül van leírva), viszont jelentősen rontja a felhasználói élményt. Ha tudod magadról, hogy rossz a helyesírásod, mindenképp használd a szövegszerkesztő helyesírás ellenőrzőjét, vagy kérj meg valakit, nézze át a tartalmat, mielőtt publikálod.
A weboldal felépítése is befolyásolja a keresőoptimalizálást?
Igen. A könnyen áttekinthető, rendezett struktúrájú oldalakon már a nyitóoldalon kiderül, melyek a főbb tartalmak és a hozzá kapcsolódó kulcsszavak. Ez emeli a minőséget és a tartalmi relevanciát, amely pozitívan hat a jobb pozíció elérésére. A megfelelő belső linkelésekkel a keresőrobotok munkáját könnyítheted meg.
Melyik a fontosabb: kifelé mutató linkek, vagy az oldalra mutató linkek?
Mindkettő egyformán fontos, és különösen érdemes odafigyelni a minőségre és a tartalmi relevanciára. Egy rosszul megválasztott linkelhelyezés (pl. egy linkfarmra felkerült link) akár kitiltáshoz is vezethet a keresési találati listából, úgyhogy csak óvatosan a linképítéssel.
A mikroformátumok tényleg segítik a SEO-t?
A mikroformátumok használata önmagában nem segít és nem javít a találati pozíción, viszont jelentősen megnövelheti az átkattintási (CTR) arányt azzal, hogy a felhasználók számára hasznos és értékes információkat jelenít meg a találati listában. (pl. értékelés, termék ára, stb.) Korábban egy egész posztot szenteltem a mikroformátumoknak, ha érdekel, olvasd el.
Mennyi idő múlva lesz látható a változás?
Ez attól is függ, hogy egy újonnan induló oldalról, vagy már régóta üzemelő oldalról van szó. Egy új oldal esetében a folyamat valamivel hosszabb, mivel meg kell mutatnod a keresőnek, hogy van egy ilyen site és jöhet a keresőrobot indexelni. Ha nem egy néhány oldalból álló weboldalad van, több alkalom is szükséges lehet ahhoz, hogy teljesen beindexelje a teljes tartalmat. Mivel két indexelés között napok, vagy akár hetek is eltelhetnek, így idő kell, hogy megjelenjenek az első eredmények. Tapasztalatom alapján három-négy hónap után érdemes az eredményeket figyelembe venni és szükség esetén módosítani az oldalon/tartalmon. Már régebb óta üzemelő oldal esetében ez az időtartam rövidebb, mivel már valamilyen ütemezés szerint történik az indexelés. Általánosságban elmondható, hogy minél gyakrabban frissül az oldal, annál gyakrabban jönnek a keresőrobotok is. Hírportálok esetében, ahol napi több tartalom is felkerül, akár naponta többször is megfordulhatnak a robotok.
Summa summarum
A keresőoptimalizálás mint láthatod egy folyamatosan változó és fejlődő iparág, ahol csak az marad versenyben, aki folyamatosan nyomon követi a kereső algoritmusok változásait. Ha kérdésed van, írd meg kommentben és szívesen válaszolok.
Hozzászólások