2012. november 26.

Mikroformátumok és SEO

10 perc olvasási idő

Mikroformátumok és SEO

Mik azok a mikroformátumok és hogyan segíthetik a keresőoptimalizálást? Használatával tényleg jobb pozícióba kerülhet egy weboldal a keresőkben?

Kezdjük az elején. Mi is az a mikroformátum (angolul microformats, rich snippets) Olyan adatforma, melyekkel különböző adattípusok egységesítésére használnak. A mikroformátum a keresőrobotok és az emberek számára is értelmezhető és olvasható adat. Funkciója, hogy az egységes forma révén kereshetővé válnak az adatok, ezáltal más alkalmazásokba is egyszerűen beilleszthetőekké válnak, továbbá a szemantikus web egyik fontos alappillére.

A mikroformátumokat arra találták ki, hogy a két-három soros keresési eredményt hasznos és releváns tartalommal egészítse ki, ezzel is segítve a felhasználókat abban, hogy minél relevánsabb információkhoz juthassanak. Ha mikroformátumokat használunk, a keresőknek is segítünk abban, hogy jobban fel tudja térképezni az oldal tartalmát, mivel egy gazdag tartalmi kivonatot „nyújtunk át”. Például egy receptekkel foglalkozó weboldalnál mikroformátumban megadjuk az adott recept felhasználók általi értékelését, az elkészítésének idejét, a kalóriatartalmat, stb., ezekkel az információkkal is segítve a látogatót, hogy a találati listában ennek a weboldalnak a linkjére kattintson. Íme egy jó kis összefoglaló infografika a mikroformátumokról.

Google találati lista mikroformátumokkal képernyőkép

Néhány nagyon hasznos előnye:

  • felkelti a látogató érdeklődését a találati lista oldalon
  • biztosítja az azonnali információhoz jutást
  • növeli az átkattintási arányt és csökkenti a visszafordulást

Hogyan használjuk őket?

Válassz formátumot!

A Google támogatja a mikroformátumok használatát, és az alábbi formátumokat javasolja:

  • microdata: HTML5 alapú formátum, segítségével a tartalmat olyan címkékkel lehet ellátni, hogy bizonyos típusú információkat – például ismertetőket, személyes adatokat vagy eseményeket – írjanak le.
  • microformats: egy egyszerű formátum, mellyel bizonyos típusú információkat lehet leírni. Minden egységének megvannak a saját tulajdonságai.
  • RDFa: szintén egy egyszerű leíró formátum, mellyel specifikus adatokat tudunk megadni a tartalomra vonatkozóan.

Jelöld ki a tartalmat!

A Google az alábbi tartalmi típusokhoz javasol mikroformátum használatot:

  • személyekhez kapcsolható adatok (pl. név, születési idő, lakcím stb.)
  • termékekhez kapcsolható adatok (pl. könyvek esetében szerző neve, könyv címe, kiadás éve stb.)
  • cégekhez, üzletekhez kapcsolható adatok (pl. cég székhelye, fióktelep címe, nyitva tartás stb.)
  • receptek (pl. elkészítési idő. értékelés, kalóriatartalom stb.)
  • események (pl. egy esemény helyszíne, időpontja stb.)
  • zene (pl. egy zenei album zeneszámai, lejátszási idő, előadók stb.)
  • breadcrumbs (azonosítja az útvonalat és megjeleníti a találati lista szövegében)

Vcard mikroformátum használata forráskódban példa

Teszteld az adatokat!

Használd az adat teszt alkalmazást, hogy megbizonyosodj arról, hogy a Google tudja olvasni a megadott információkat.

Ezek után nincs más teendőd, mint figyelni, hogy a Google hogyan indexeli be az oldalt és hogyan változik az oldal pozíciója a keresőkben.

Ezekre érdemes azonban odafigyelni:

  • nem kell megijedni, ha kezdeti időkben nem jelennek meg a mikroformátumok a találati listában, ugyanis van valamennyi átfutási idő
  • Ha egy-két hónap múlva sem jelennének meg, ki kell deríteni a lehetséges okokat
  • FONTOS: A mikroformátumok használata nem befolyásolja a keresőoptimalizálást. Tehát attól, hogy meg vannak adva az oldalon ezek az adatok, még nem jelenti azt, hogy előrébb sorolódik a weboldalad a találati listában. Viszont hasznos információkat juttathatsz el a látogatóidnak, akik a találati listát böngészve nagyobb eséllyel kattintanak a Te oldalad linkjére.

Magyarországon még nem minden típusú mikroformátumot jelenít meg a Google (pl. céges adatokat, termékek adatait, recepteket, zenei tartalmak mikroformátumainak megjelenését már láttam), de ettől függetlenül érdemes használni, mert lehet, hogy akár holnaptól ezek az adatok is megjelennek a keresőkben.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások