2012. november 29.

Scrum és az ügyfél

10 perc olvasási idő

Scrum és az ügyfél

Az ügyfelek rendszerint azért keresnek fel egy fejlesztő céget, mert van egy ötletük/megérzésük, vagy mert nincs. Mindkét esetben elvárják, hogy a fejlesztő cég, mint szakértő lépjen fel. Segítsen boldogulni a nagy internetes katyvaszban, azzal meg, hogy ez a mobil dolog is képbe került, még inkább.

Van egy ötlete, vagy egy jól működő üzleti modellje és hát mindenhonnan ez az „e”, vagy „i” folyik… e-kereskedelem, iPhone, email – ja ezt már ismerjük. Lényeg, hogy működjön ugye! Mármint hogy pénzt hozzon!

PÉNZT HOZZON!

Kedves Szakértő, mondd meg, mitől fog ez működni az interneten, hogy lesz ez mobil?

És akkor jön az első harc!

Kérem, nekem van sejtésem, de ugye Jézus koporsóját sem őrizték ingyen, szóval hát szívesen megmondom, hogy mitől lesz ez működőképes, viszont ez szakértői kompetenciát igényel.

Ó, az nekünk nem kell, nem kell kutatás, nem kell szakértői tanulmány, csak mondjátok meg, mitől fog ez működni.

Kisebb-nagyobb tárgyalási bravúr árán végül lenyeli a békát és elfogadja, hogy pont ugyanazt szeretné, amit mi csinálunk. Ő szolgáltatást szeretne értékesíteni, mi meg már csináljuk, szóval ha azt várja, hogy majd neki fizessenek, akkor jobb, ha ő is fizet, már a tanácsért is.

Jöhet a következő béka

béka néz egy replüő legyet illusztráció

Még rútabb és göröngyösebb a háta, jöhet a tervezés! Ááá, hát az már több a soknál! Mikor lesz nekem weboldalam? Most tényleg még heteket a tervezéssel fogunk tölteni? Ez komoly?

Nem. Kérem, mi agilisek vagyunk!

Ebben a pillanatban az ügyfél elbizonytalanodik és hátradől! Túl sok a bizonytalansági tényező! Nem tudom mit fogtok csinálni! Nem tudom hogyan - ha tudnám, tuti az unokaöcsém már megcsinálta volna, vagy éppen megcsinálta már és pont ezért vagyok itt. No, de hogy azt se tudjam, milyen “módszerrel”? Az már egy picit sok.

Akkor nekiesünk az ügyfélnek, mint tót az anyjának, hogy ugye van ez a Scrum, ami agilis és vannak benne sprintek, meg product backlog és akkor majd a review-n megmutatjuk és lehet nézni, hogy mennyi business value-t égetünk el, mert mi Story Pointban becslünk ám, de ha ez nem volna elég, akkor majd a daily standupon akár bele is hallgathat! Nyugodjon meg, az acceptance criteria az Ön igényei szerint alakul, és hát a prioritást is Ön határozza meg.

Ügyfelük arcán sápadtság és emlékképek jelennek meg első egyetemista vodka partijáról – utoljára akkor szédült ennyire. Csak ne hányjon, gondolhatjuk, és bizony jogos a félelmünk! Sajnos minden igyekezetünk ellenére az ügyfél vagy hányni fog, vagy pityókásan feláll és megfogadja, „soha többé nem iszik vodkát”.

Elmegy?

Elmegy egy kevésbé profi céghez, ahol egyszerűen csak feladatok vannak, meg határidők és három-hat hónap keserves fejlesztés végén meglátja azt az oldalt amiről álmodott… a fejlesztő!

De ez nem az! – kiált, feláll, földhöz vágja a telefonját, belerúg a monitorba, letépi a fejlesztő kockás ingét és esze ágában sincs kifizetni azt a sommás kis összeget, amit egy kézzel kiállított számlán az orra alá tolnak 8 napos fizetési határidővel!

Akkor mi a baj?

Az a baj, hogy én is elbizonytalanodom, amikor a hentes megkérdezi, hogy felsál vagy lapocka? …hát én csak a barátaimat várom vacsira és egy jó kis fokhagymás husit szeretnék eléjük tolni, hogy jól érezzék magukat és csússzon a kadarka!

Mit vár tőlünk a megrendelő?

Azt hiszem működő szoftvert, a lehető leggyorsabban! Ezért vonzó a sok „dobozos” termék. Azok készen vannak – hiszi mindenki!

Az sem baj, ha olyan, ami maximálisan támogatja az üzleti modelljét. Az sem baj, ha már a fejlesztés alatt el tudja kezdeni használni, arról nem is beszélve, hogy a fejlesztés ideje alatt már pénzt is hoz. Neki, a megrendelőnek. Ne kattints, van ilyen! – no nem dobozban!

Instant Portál feliratú doboz, mellette SALE felirat illusztráció

Sokan szoktak panaszkodni, hogy jó ez a SCRUM, de az ügyfeleknek olyan nehéz elmagyarázni, hogy mi is ez, meg hogy is működik. Ez igaz, már én is óvatosabb vagyok amikor eljutunk arra a pontra, hogy akkor mi is lesz és hogyan!

Értsük meg az ügyfelet

Az első beszélgetések folyamán, próbáljunk meg ne a konkrét fejlesztés részleteire kitérni. Kérdezzük, értsük meg az üzleti modelljét és próbáljuk megérteni a gondolkodását. Kérjük meg, hogy mesélje el miért választják őt az ügyfelei, meséljen konkrét esetekről, hagyjuk és figyeljünk. Pont, mint az első randin. Meséljen magáról, mit szeret, mit nem szeret, ő hogyan választ terméket vagy szolgáltatást.

Nincs más dolgunk, mint biztosítani arról, hogy egy olyan módszertan szerint próbálunk dolgozni, ami az ő érdekeit tartja szem előtt, mert mi abban hiszünk, hogy ha az ügyfelünk megrendelői elégedettek a termékkel, szolgáltatással, akkor Ő is elégedett lesz velünk.

egy ló két paraszt sakkbábút néz illusztráció

Ekkor jön a legnehezebb pillanat. Ajánlatot kell adni a megismert feladatokra. Agilitástól függetlenül javaslom, hogy az ajánlatunkat személyesen vezessük elő, mutassuk be a részleteket. Kiváló alkalom arra is, hogy még beljebb menjünk a módszertan erdejébe. Mi már talán ismerjük az Ő gondolkodását, itt az alkalom, hogy Ő is megismerje a miénket. Ezzel kell, hogy záruljon az ajánlatadási szakasz. Ha minden rendben ment, akkor egy olyan ponton állunk, amikor tudjuk, kinek akarunk eladni és mit, ő pedig tudja, hogy mit kaphat tőlünk és hogyan.

Kérjünk egy külön időpontot a SCRUM bemutatására. Ezzel lehetőséget adunk az ügyfélnek arra, hogy a projektben résztvevő kollégáit összehívja, és közösen beszéljük át a módszertant. Ha még nem döntött mellettünk, akkor is megéri azt az egy órát rászánni, mert kiderül, hogy nyitottak-e a módszereinkre azok, akiken végül a projekt sikere múlik.

Ne felejtsük, hogy a sikertelen projektnél még az is jobb, ha nincs projekt!

Gohér Mihály

Projekt menedzser. Sok éve menedzsel projektet, családot, életet, a scrum mindenre ad jó megoldást. Plakát ragasztó, kertész, builder, adatvizualizátor, kíváncsi.

fps ecosystem

Hozzászólások