2024. július 01.

Növeld eladásaidat szükségletalapú kategorizálással

10 perc olvasási idő

Növeld eladásaidat szükségletalapú kategorizálással

Az idei konferenciákon számtalan előadásban elhangzott, hogy a globalizált piacon úgy maradhatnak életben a magyar szereplők, különösen az e-kereskedők, ha egyre jobb ügyfélélményt nyújtanak, jobban megismerik a piacukat és célközönségüket, továbbá építik a márkájukat.

A lokális piac és az ügyfelek alapos ismerete az egyik kulcsfontosságú tényező, ahol versenyezni lehet a nagy szereplőkkel. Ehhez a célközönség mély ismeretére van szükség, amit főként kvalitatív kutatással lehet felszínre hozni.

Kereső és kategorizálás

Az online e-commerce felületeknél a termékek kategorizálása mindig izgalmas kérdés. Számtalan kutatásunkból kiderült, hogy a felhasználók nagy hányada elsősorban a keresőt használja, hogy megtaláljon egy terméket, míg mások kategóriákon keresztül keresik a szükséges termékeket.

Egy jó online shop alapfeltétele, hogy a kereső jól látható helyen legyen és kitűnően működjön.

Szükségletre kategorizálás

Az elmúlt években több széleskörű kutatást készítettünk, ahol a termékek kategorizálásával kapcsolatban előkerült egy érdekes trend. Egy 2022-es Rossmann mobil app kutatásunkból is kiderült, hogy a vásárlókban erősen megjelent az igény, hogy a szükségletüknek megfelelően tudjanak termékeket választani. Például az arcápolás kategóriában számos termék érhető el, de a vásárlók nem tudják, hogy az ő arcbőrtípusukra melyek a legmegfelelőbbek, illetve mely termékek kezelik hatékonyan az ő bőrproblémáikat.

Tehát rengeteg termék elérhető, de nem tudják, hogy számukra mi lehet a legjobb választás.

A Rossmann szerencsére komolyan veszi a vásárlói igényeket, ami az arcápolási kategóriában megfigyelhető és hamarosan más kategóriákkal folytatják a sort.

Biztos, hogy ez egy jó irány?

Egy friss, 2024. februári kutatás is alátámasztja ezt a kérdést, amely mind online shopoknál, mind offline szupermarketeknél vizsgálta a termékek előnyök szerinti kategorizálását.

A kutatás

Amikor a termékeket az általuk nyújtott előnyök alapján rendezték (pl. teák, amelyek segítenek az alvásban, emésztésben vagy energianövelésben), szemben a jellemzőik (pl. íz – kamilla tea, jázmin tea, borsmenta tea) szerinti rendezéssel, az emberek több terméket vásároltak.

Nyolc kísérlet során a kutatók azt találták, hogy amikor a termékeket az előnyök alapján kategorizálták, szemben az íz vagy összetevők szerinti kategorizálással, az emberek:

  • 49%-kal több joghurtot
  • 57,5%-kal több kenhető terméket (pl. lekvárok)
  • 17,5%-kal több teát
  • 10,9%-kal több táplálkozási szeletet választottak

A hatás akkor a legerősebb, ha szűk, konkrét előnyöket használtak (pl. fogyás, energianövelés, stresszcsökkentés), szemben a tágabb előnyökkel (pl. egészségvédelem).

Miért működik?

  • Minél több értéket látunk egy termékben, annál valószínűbb, hogy megvásároljuk.
  • Amikor a termékeket az előnyök alapján kategorizálják, jobban megértjük, hogyan elégítik ki a szükségleteinket.
  • Így nagyobb valószínűséggel képzeljük el magunkat a termék használata közben, ami növeli a vonzerejét.
  • A nagyon specifikus kategóriák még nyilvánvalóbbá teszik a termék előnyeit és értékét.

Fontos megjegyezni, hogy a kísérletek kizárólag élelmiszertermékeket vizsgáltak, bár valószínű, hogy ez más kategóriákra is érvényes, de ezt még nem tesztelték.

Mindentől függetlenül a szükségletalapú kategorizálásra komoly igény van vásárlói oldalon.

Konklúzió

Ahhoz, hogy jobban megismerd a célközönséged, feltárd a vágyaikat, a bizonytalanságaikat, a fájdalom pontjaikat, a problémáikat és a valós igényeiket, kvalitatív kutatásokra van szükség. Ha mély ismereted van a vásárlóidról, akkor lehetsz versenyképes.

Van egy jó digitális projekted? Kutatásra lenne szükséged? Vagy szeretnéd auditáltatni az online felületed? Esetleg segítsünk, hogy jobb konverzióval működj?

Keress bátran, segítünk!

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások