Az idei konferenciákon számtalan előadásban elhangzott, hogy a globalizált piacon úgy maradhatnak életben a magyar szereplők, különösen az e-kereskedők, ha egyre jobb ügyfélélményt nyújtanak, jobban megismerik a piacukat és célközönségüket, továbbá építik a márkájukat.
A lokális piac és az ügyfelek alapos ismerete az egyik kulcsfontosságú tényező, ahol versenyezni lehet a nagy szereplőkkel. Ehhez a célközönség mély ismeretére van szükség, amit főként kvalitatív kutatással lehet felszínre hozni.
Kereső és kategorizálás
Az online e-commerce felületeknél a termékek kategorizálása mindig izgalmas kérdés. Számtalan kutatásunkból kiderült, hogy a felhasználók nagy hányada elsősorban a keresőt használja, hogy megtaláljon egy terméket, míg mások kategóriákon keresztül keresik a szükséges termékeket.
Egy jó online shop alapfeltétele, hogy a kereső jól látható helyen legyen és kitűnően működjön.
Szükségletre kategorizálás
Az elmúlt években több széleskörű kutatást készítettünk, ahol a termékek kategorizálásával kapcsolatban előkerült egy érdekes trend. Egy 2022-es Rossmann mobil app kutatásunkból is kiderült, hogy a vásárlókban erősen megjelent az igény, hogy a szükségletüknek megfelelően tudjanak termékeket választani. Például az arcápolás kategóriában számos termék érhető el, de a vásárlók nem tudják, hogy az ő arcbőrtípusukra melyek a legmegfelelőbbek, illetve mely termékek kezelik hatékonyan az ő bőrproblémáikat.
Tehát rengeteg termék elérhető, de nem tudják, hogy számukra mi lehet a legjobb választás.
A Rossmann szerencsére komolyan veszi a vásárlói igényeket, ami az arcápolási kategóriában megfigyelhető és hamarosan más kategóriákkal folytatják a sort.
Biztos, hogy ez egy jó irány?
Egy friss, 2024. februári kutatás is alátámasztja ezt a kérdést, amely mind online shopoknál, mind offline szupermarketeknél vizsgálta a termékek előnyök szerinti kategorizálását.
A kutatás
Amikor a termékeket az általuk nyújtott előnyök alapján rendezték (pl. teák, amelyek segítenek az alvásban, emésztésben vagy energianövelésben), szemben a jellemzőik (pl. íz – kamilla tea, jázmin tea, borsmenta tea) szerinti rendezéssel, az emberek több terméket vásároltak.
Nyolc kísérlet során a kutatók azt találták, hogy amikor a termékeket az előnyök alapján kategorizálták, szemben az íz vagy összetevők szerinti kategorizálással, az emberek:
- 49%-kal több joghurtot
- 57,5%-kal több kenhető terméket (pl. lekvárok)
- 17,5%-kal több teát
- 10,9%-kal több táplálkozási szeletet választottak
A hatás akkor a legerősebb, ha szűk, konkrét előnyöket használtak (pl. fogyás, energianövelés, stresszcsökkentés), szemben a tágabb előnyökkel (pl. egészségvédelem).
Miért működik?
- Minél több értéket látunk egy termékben, annál valószínűbb, hogy megvásároljuk.
- Amikor a termékeket az előnyök alapján kategorizálják, jobban megértjük, hogyan elégítik ki a szükségleteinket.
- Így nagyobb valószínűséggel képzeljük el magunkat a termék használata közben, ami növeli a vonzerejét.
- A nagyon specifikus kategóriák még nyilvánvalóbbá teszik a termék előnyeit és értékét.
Fontos megjegyezni, hogy a kísérletek kizárólag élelmiszertermékeket vizsgáltak, bár valószínű, hogy ez más kategóriákra is érvényes, de ezt még nem tesztelték.
Mindentől függetlenül a szükségletalapú kategorizálásra komoly igény van vásárlói oldalon.
Konklúzió
Ahhoz, hogy jobban megismerd a célközönséged, feltárd a vágyaikat, a bizonytalanságaikat, a fájdalom pontjaikat, a problémáikat és a valós igényeiket, kvalitatív kutatásokra van szükség. Ha mély ismereted van a vásárlóidról, akkor lehetsz versenyképes.
Van egy jó digitális projekted? Kutatásra lenne szükséged? Vagy szeretnéd auditáltatni az online felületed? Esetleg segítsünk, hogy jobb konverzióval működj?
Hozzászólások