Miért KELL az esztétikus design?

Miért KELL az esztétikus design?

Ajánlataink egyeztetésekor gyakran előfordul, hogy megkérdezik, miért ilyen drága a grafikai design, illetve felteszik a kérdést, hogyan lehetne ebből faragni. Gyakran felbukkan a gondolat, hogy van házon belül, vagy egy ismerős grafikus (rossz esetben egy műkedvelő photoshopper), akivel inkább megcsináltatják.

Az esetek többségében sikerül dűlőre jutnunk, de még így is sokszor félrecsúszik a design. Ennek túlnyomó többségében az oka, hogy az ügyfél is „ért” a designhoz (ahogy mindenki ért a focihoz), és elviszi olyan irányba a projektet, ahonnan már nincs visszaút. Ilyenkor szoktuk levenni a nevünket az oldalról.

Úgy éreztem, le kell írnom, mitől működik a jó grafikai design, mihez ért nagyjából egy webgrafikus, és hogy mi a különbség a DTP (nyomdai) grafikus és webgrafikus között.

Az esztétikum emberi agyra gyakorolt hatásait a kognitív pszichológia régóta kutatja, melyből most két nagyon fontos gondolatot osztok meg.

Halo effektus

A Halo effektus Edward Thorndike amerikai pszichológus nevéhez fűződik. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a felhasználók 50 ezredmásodperc alatt eldöntik, tetszik a grafikai megjelenés nekik, vagy sem. Mindez a tudatalattiban történik, és ez tudatosan nem kontrollálható. Ráadásul ez az „első benyomás” vagy „érzelmi reakció” kihatással van a későbbi használatra is. Úgynevezett „megerősítési torzítás” is fellép, amikor az egyén (felhasználó) bizonyítékokat keres arra, hogy alátámassza a kezdeti hipotézisét. Ezért van az, hogy egy jóképű, jó fellépésű, megnyerő emberről alapvetően azt feltételezzük, hogy ő jó és megbízhatunk benne (a szélhámosok ezt használják ki). Magyarul, ha nem esztétikus a designod, akkor eleve hátránnyal indulsz még akkor is, ha zseniális a tartalom, a szolgáltatás, felhasználóbarát az oldal. A tiszta és egyben professzionális design fél siker.

kolboid feje szakállasan, szőrősen, mellette pedig szépen megborotválkozva, mosolyogva

Az attraktív dolgok jobban működnek!

A gondolat Don Normantől származik. Az esztétikus design kellemes érzést kelt az egyén (felhasználó) agyában (pozitív érzelmi állapotot idéz elő), ezáltal növeli kreativitását és toleranciáját, így ha később problémával találkozik az alkalmazás használata során, akkor azt könnyebben és hatékonyabban oldja meg. Más szóval, ha jobban érzed magad, akkor hajlamos vagy átlépni tervezési, használhatósági hibákon is.

Don másik fontos következtetését egyszerű kérdésfelvetéssel értheted meg: „Mikor lemosatod, waxoltatod, kitakaríttatod az autód, akkor könnyebb vezetni, ugye? Vagy legalábbis úgy érzed…” Olvasd el Don könyvét, mert hasznos, íme egy rövid kivonat.

Mit kell tudni a grafikusról?

A grafikus vagy született zseni, vagy tanulja ezt a szakmát (a zseni is). Nyilván az utóbbi a jellemzőbb, és miután ő ért hozzá, érdemes elfogadni a gondolatait. Nem jó út az, ha tedd ide, tedd oda, színezd át, próbáld már ki így, meg úgy jellegű ötleteiddel fárasztod, mert szinte minden esetben rá fogsz jönni, hogy nem jó az elképzelésed. A grafikus megtanulta a tipográfia csínját-bínját, az aranymetszés szabályait, a színkeverés tudományát és még sok mindent, amit felhasznál minden design előállítása során. Inkább érzéseket, benyomásokat fogalmazz meg irányába, ha nem tetszik az eredmény, mert azokból építkezve tud újabb tervekkel előállni.

Szóval ezt ne csináld!

kicsit jobbra, kicsit balra körkörösen folyamatosan

Ajánlom figyelmedbe ezt a rendkívül humoros történetet, melyet elolvasva képet alkothatsz, milyen is egy vérbeli grafikus.

A DTP grafikus nem webgrafikus!

Ez nagyon fontos! A webgrafikus egy másik bolygóról érkezett. Felsorolom a teljesség igénye nélkül mihez kell értenie egy jó webgrafikusnak:

  • értenie kell minimális szinten (jó esetben nagyon) a sitebuildhez (a HTML és CSS kódoláshoz) – erre azért van szükség, mert mindent nem lehet megvalósítani
  • tisztában kell lennie az alap betűkészletekkel (melyek minden operációs rendszeren elérhetők), illetve a webfontokkal és azok nyűgjeivel is közeli ismeretséget kell kötnie
  • ismernie kell az alap használhatósági szabályokat (usability) – pl. ha valami gomb, akkor az nézzen ki gombnak, a tartalmi linkek következetesek legyenek, azaz mindenhol ugyanúgy nézzenek ki stb.
  • tudnia kell, hogy milyen felbontásra tervezzen (a fluid layoutokról és a responsive webdesignról ne is beszéljünk)
  • érti, hogy a webdesignnak funkcionálisnak kell lennie

Good design is good business. felirat

Milyen a jó webdesign?

  • a jó design beszédes, segíti a fő üzenet megértését
  • a jó design pozitív érzelmi állapotot alakít ki a felhasználóban
  • a jó design elmeséli a felhasználónak, hogy az üzemeltető törődik a termékkel, szolgáltatással, arra áldoz
  • a jó design elhiteti a felhasználóval, hogy az oldal jól működik (még akkor is, ha ez nem igaz)
  • a jó design bizalmat épít
  • a jó design mindenben segíti a használhatóságot
  • a jó design vezeti és egyben tudatosan irányítja a szemet

Végezetül nézd meg ezt az ábrát, mert sajnos tükrözi a valóságot.

Mennyire jó a design és mennyire tetszik függvény

Egyetlen megjegyzés ehhez: Kit érdekel, hogy az ügyfél, grafikus mennyire szereti az elkészült webdesignt? Nem a honlapot használó felhasználóknak kellene, hogy vizuális és funkcionális élményt nyújtson?

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Legfőképpen digitális tanácsadással foglalkozik.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások