2013. január 21.

Hírlevél leiratkozás vagy leÍratkozás

10 perc olvasási idő

Hírlevél leiratkozás vagy leÍratkozás

Nekem is, mint mindenkinek számtalan hírlevél ömlik a postafiókjába. Némelyik spam, de a nagyja céges email címre érkező reklám, ami mint tudjuk, teljes mértékben legális. Lehet arról vitatkozni, hogy ez rendben van így, vagy sem, de ez a rövid poszt most nem ezzel foglalkozik, hanem a leiratkozással.

Legutolsó rövid leiratkozási történetem zanzásítva

Jó ideje kapom az egyik nagy magyar oldal hírlevelét, gondoltam most már leiratkozom. Bogarászom a mailt, végül nagy nehezen megtalálom a megfelelő linket, amiről szándékosan le van véve a kék aláhúzás, pont úgy néz ki, mint a többi szöveg, hogy még véletlenül se találjam meg, de ez még nem elég.
A szövegből („a leiratkozáshoz kattintson ide”) csak az „ide” van linkelve, ami aranyos, mert a tabletemen próbálkozom 724523-szor, mire rájövök hova tappoljak. :@
Megnyílik a böngésző, bejön az oldal, ami közli velem: ahhoz, hogy leiratkozzam, be kell jelentkeznem! :o
Be is jelentkezem (csoda, hogy emlékszem a jelszóra). Megjelenik egy oldal, ahol van kb. 15 hírlevél lista, melyek mindegyikét ki-be lehet kapcsolni. MIND KI VAN KAPCSOLVA! Hmmm. Közben nyilván leiratkoztattak a kérdéses listáról, csak épp elfelejtették ezt közölni velem.

Vasarolt_adatbazis_belfoldre1 listáról leiratkozás képernyőkép

Napi szinten legalább 4-5 hírlevélről iratkozom le, már ott tartok, hogy beütemeztem magamnak naponta 10 percet erre a tevékenységre, így bő tapasztalatom van a leiratkozás folyamatával kapcsolatban, ezért összegyűjtöttem pár jó tanácsot az oldalak üzemeltetőinek, fejlesztőknek.

Miért akarod megnehezíteni a leiratkozást?

Tudom, kézzel-lábbal ragaszkodsz hozzá, nehogy elmenjen, kell a látogatószám, kell a konverzió. Hidd el, az üzletedet, avagy az ügyfeled üzletét a legkevésbé szolgálja, ha megnehezíted a felhasználó dolgát. Ha nem találja, vagy többször meg kell erősítenie, vagy emailt kell külön küldenie, csak felidegesíted szegényt. Ha eddig nem, akkor most már megjegyzi a branded nevét és jól elraktározza agyában egy jókora negatív előjellel egyetemben. Rosszabb esetben még el is meséli, megosztja tapasztalatait valamelyik közösségi csatornán, ami mind rossz hatással van, lesz a branded megítélésére. Tényleg ezt szeretnéd?

Mit NE csinálj?

  • eszedbe se jusson, hogy elhagyod a leiratkozási linket a hírlevélből!
  • NE rejtsd el a leiratkozás linket! (pl. apró betűvel írva, csak egy „ide” felirat maga a link, illetve ugyanolyan színnel írod, mint a többi szöveg és még el is rejted, hogy az link)
  • NE kérd a felhasználót, hogy küldjön egy ilyen-olyan tárgyú emailt (pl. UNSUBSCRIBE)!
  • NE akard, hogy a felhasználó kitöltsön egy űrlapot és csak úgy iratkozhasson le! Az se jó, ha előre kitöltöd az űrlapot és azt várod tőle, hogy kattintson az Elküld gombra.
  • pláne NE kérd, hogy bejelentkezzen az oldaladon és úgy állítsa be, miről akar leiratkozni!
  • NE küldj emailt arról, hogy sikeresen leiratkozott!
    Ön azért kapta ezt az e-mail, mert oldalunkon leiratkozott a hírlevélről. üzenet
  • és végül NE zsarold a felhasználót érzelmileg!
    Nem kérek több díjmentes szakmai információt

Akkor hogyan csináld?

Ez nagyon egyszerű. Legyen egy jól látható link a hírlevélben, amire kattintva az oldaladra viszed a felhasználót és ott kiírod, hogy sikeresen leiratkozott a hírlevélről. Ennyi. Ha nagyon sok listád van, akkor ugyanezzel a metódussal leiratkoztatod arról a listáról, amiből érkezett és felhívod a figyelmét, hogy még van olyan lista, amin szerepel. Nem bonyolult.

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások