Nyitottál egy webshopot, de jóformán a családon kívül senki sem látogatja? Vagy kénytelen vagy folyamatosan hirdetni, hogy legyen némi forgalmad és bevételed? Íme, néhány hasznos tanács, melyekkel organikusan is erősítheted a webshopod forgalmát.
Meta tagek
A Title az egyik legfontosabb elem, mivel nemcsak a keresőrobot, de a látogató is ezzel találkozik legelőször. A legfontosabb kulcsszavat lehetőleg mindig tartalmazza. Webshopok esetében ez a legtöbb esetben a termék neve. Ha a terméknek nincs rendes megnevezése (pl. A-210-i), akkor célszerű azokat a kulcsszavakat használnod a Title-ben, ahogyan azt a látogatók ismerik és keresik.
A description szövegnek elsősorban a keresők találati lista oldalon való megjelenésénél van jelentősége, ezzel tudod bevonzani a látogatókat az oldaladra. Ne használj sablon description szöveget! Vagy a termék adatlap adataiból automatikusan generáltasd le, vagy használj mikroformátumokat. Mikroformátumok segítségével például meg tudod a leírásban jeleníteni az árat, amely rögtön kattintásra ösztönözheti a látogatókat, akik potenciális vásárlókká válhatnak.
Képek, linkek
A felhasználók szeretik jól megnézni az adott terméket, mielőtt megvásárolnák. Jó minőségű képeket használj, akár többet is egy-egy termék bemutatásához. Arra viszont ügyelj, hogy a képek alt és title tag-jei is meg legyenek adva, a képen lévő tartalomnak megfelelően. Ugyanis a felhasználók hajlamosak kép alapján megkeresni a vásárolandó terméket, a jól megadott kulcsszavakkal ebből a csatornából is be tudod vonzani őket. Az oldalon lévő belső és külső linkek anchor text-jei is legyenek kitöltve, ezzel is növelve a kulcsszósűrűséget.
H tagek
Ecommerce oldalak esetén ez egy elég kényes pont. Mielőtt minden termék adat feliratot beállítanál valamilyen heading elemmel, gondold végig, ezek közül mi az, ami tényleg kulcsszó, és mi az, ami nem. Pl. ezek a szavak: típus, méret, leírás, megjegyzés nem kulcsszavak. Attól természetesen ki lehet formázással emelni az oldalon, de felesleges H-taget használni. Itt is érvényes a kevesebb néha több elv. Csak olyan szavakat, kifejezéseket vegyél Heading elemnek, amelyek ténylegesen kulcsszavak.
Mikroformátumok
A mikroformátumok használatának is egyre jelentősebb szerepe van a keresőoptimalizálásban. Egyrészt segítik a keresők eligazodását az oldalon (szemantikus web), másrészt forgalomterelő hatása sem elhanyagolható (lásd description.) A mikroformátumok kiválóan alkalmazhatóak a termék adatlapokon, illetve ha van fizikai üzlet/üzletek, azok elérhetőségeinek megadására is. (Korábban írtam egy posztot a mikroformátumokról)
URL struktúra
Használj kulcsszavas, keresőbarát URL-eket! Webshopok esetén mindig felmerül a kérdés, hogy oké, de vannak azonos nevű termékek, amelyek pl. méretben, kiszerelésben stb. különböznek csak, és ugyebár két termék nem lehet azonos linken. Erre is van megoldás.
Rossz megoldások:
/product.php?id=22333
/category/product/22333.html
/id=22333.php
Jó megoldások:
/noi-labbelik/szandalok/szandal-22333
/szandalok/szandal-22333.html
Illetve az URL-eknél nagyon fontos, hogy egy tartalom ne legyen elérhető két URL-ről, mivel ez tartalom duplikációnak számít, melyet a keresők keményen büntetnek. Figyelj arra, hogy az oldal ne legyen külön elérhető www és www nélküli változatban, automatikusan irányítson át egyikről a másikra. Ugyancsak figyelj oda arra, hogy az URL végén lévő / jellel vagy a nélkül is csak egyféleképpen szerepeljen, a másik variáció legyen automatikusan átirányítva.
Breadcrumbs
Fontos, hogy a látogatók tisztában legyenek azzal, merre járnak épp az oldalon belül és könnyen tudjanak navigálni. Erre nagyon jó eszköz a breadcrumbs. A navigáción kívül a belső linkkapcsolatokat is erősítik, mely nagy segítség a keresőrobotok számára. A breadcrumbs-ra is alkalmazható a mikroformátum.
Átirányítások
Webshopok esetén különösen fontosak az átirányítások, ugyanis a látogatók zöme közvetlenül egy-egy termékoldalra érkezik a keresőkből vagy a hirdetésekből, így elég kellemetlen, ha 404-es oldalra érkezik, mert az adott termék már nincs a kínálatodban. Soha ne törölj termékoldalt, használj 301-es vagy 302-es átirányítást annak megfelelően, hogy állandó vagy ideiglenes átirányításról van szó. Próbáld meg minimalizálni a 404-es oldalak számát, a keresők nem díjazzák a sok nem létező URL-t.
Tartalom optimalizálás
A tartalom optimalizálás szintén egy sarkalatos pontja az ecommerce keresőoptimalizálásnak. A tartalmi problémák igen sokrétűek lehet:
- nincs termékleírás
- a gyártó ragaszkodik az általa adott termékleíráshoz, viszont minden versenytárs is ezt használja
- sok helyen kapható a termék és nehéz róla újat írni - egy termék többféle színben, méretben, kiszerelésben, stb. található a webshopban, viszont mindegyikhez azonos a termékleírás
SEO szempontból egyik sem jó. Az első esetben azért, mert tartalom nélkül nehéz optimalizálni, a többi esetben viszont a tartalom duplikáció esete áll fent, amit büntethetnek a keresők. Ezekre a problémákra sablon megoldás nincs, egyedileg kell mérlegelni, hogy milyen megoldás áll legközelebb a céljaidhoz.
Egyik megoldási lehetőség lehet az egyedi tartalom készítése, de ez egy több száz vagy több ezer terméket forgalmazó webshop esetében nem igen kivitelezhető. Másik megoldási lehetőség a canonical tag használata, így megmondjuk a keresőknek, hol található az eredeti tartalom, így elkerülhetjük a büntetést, viszont nem segít a keresési pozíció javításában. És vannak egyedi megoldások is, ezek mindig az adott szituációtól függnek.
Oldalbetöltődési sebesség
Nemcsak a felhasználók miatt fontos a gyors oldalbetöltődés, hanem a keresők miatt is. Szintén rangsorolási faktor az oldalbetöltődés. Különböző ingyenes eszközök is rendelkezésedre állnak a sebesség tesztelésére, pl. webpagetest.org
Oldaltérkép, sitemap
Az oldaltérkép a látogatóidnak, míg a sitemap a keresőrobotoknak ad útbaigazítást a webshopoddal kapcsolatban. Attól függően, hogy hány termék található a webshopodban és milyen gyakran változik a készleted, választhatsz automatikusan generálódó xml-t, vagy fix sitemapet.
Ugye nem sokkoltalak?
Elég sok mindent felsoroltam, amelyekre figyelni kell, de ezeken kívül még számos dolog van, amelyek többé-kevésbé befolyásolják a keresési rangsort. A legfontosabb rangsorolási faktor a tartalom, erre kell a legnagyobb figyelmet fordítanod. Ha már üzemelő webshopod van, a poszt jó alapot ad ahhoz, hogy átnézd vagy átnézesd az oldalad, és az esetleges problémákat javítsd. Ha viszont még csak most tervezel ecommerce site-ot készíteni, olvasgasd posztjainkat, nagyon sok hasznos információt találhatsz bennük a tervezéstől a kivitelezésig.
Hozzászólások