Tisztában vagy vele, a weboldalad forgalmának hány százaléka érkezik valamilyen mobil eszközről? És arról van-e információd, mennyi konverzió érkezik ezen eszközökről? Ha mindkét kérdésre fejből tudod a választ, akkor is olvass tovább, hidd el, megéri.
Az okostelefonok, tabletek mindennapi életünk nélkülözhetetlen eszközévé váltak. Átalakították a tartalomfogyasztási szokásokat is, mivel általuk hely- és időfüggetlenné vált az internethasználat.
A weboldalakat napról napra többen keresik fel mobil eszközökről, 2014-ben már a teljes forgalom átlagosan 5-15%-át teszi ki a mobilos forgalom. Ha már működik mobilra optimalizált verzió is, ez a szám jóval magasabb, elérheti, sőt néhány esetben meg is haladhatja az 50%-ot. Az oldalad tartalom struktúrája követi ezeket a trendeket?
A konverzió mindenek felett
Minden weboldalnak van valamilyen konverziós célja, ami miatt létrejön. Ez gyakorlatilag bármi lehet: információközlés, tudás átadás, értékesítés, kapcsolatfelvétel, stb.. A weboldal tervezése, készítése, majd üzemeltetése során MINDIG azt kell szem előtt tartani, hogy a felhasználók sikeresen véghezvigyék a konverziót. Függetlenül attól, milyen eszközről, böngészőből, stb. érkeznek a látogatók. És itt jön elő a tartalom stratégia. (Ha most hallod ezt a kifejezést először, olvasd el korábban írt posztomat a témában.) Úgy kell kialakítani a tartalom struktúrát, hogy a felhasználók - akár több lépésen keresztül is – könnyen célba jussanak, azaz konvertáljanak.
A mobil nem csak egy eszköz
A mobilra ne úgy tekints, mint bizonyos hordozható eszközök csoportjára, hanem egy csatornára, amelyből a felhasználóid egy része érkezik. Az igaz, hogy ezekre az eszközökre optimalizálni kell a tartalmi megjelenést, de attól még ez egy külön csatorna, ahol a felhasználók egy jól körülhatárolható viselkedésformát követnek.
Ahhoz, hogy megismerd ezt a viselkedésformát, alaposan meg kell vizsgálni a célcsoportot. Ha újonnan induló oldalról van szó, érdemes utánanézni, készültek-e kutatások az adott területen, ha nem, mindenképp érdemes csinálni vagy csináltatni. Igaz, hogy mindez idő és pénz, de üzleti szempontból mindenképp kifizetődő, mert rengeteg időt és költséget lehet vele spórolni a későbbi tervezési és fejlesztési feladatokból.
Ha már meglévő oldalról van szó, akkor az analitikai adatokba kell beleásnod magad (vagy megbízol egy szakértőt, aki részletes elemzést készít számodra). Külön kell megvizsgálni a desktopos, és a mobilos forgalmat, viselkedést, majd összevetni a kettőt. Szépen ki fognak rajzolódni a hasonlóságok és a különbözőségek. A különbözőségeket több szempontból is elemezni kell: milyen lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy mindkét csatornából érkező látogatók igényeit maximálisan ki tudd szolgálni. Itt fog eldőlni, milyen technológiai megoldás lesz az ideális számodra: responsive weboldal, külön szeparált mobil oldal, mobil app, stb..
Lépj időben, mielőtt késő nem lesz
Ha folyamatosan növekszik a mobilos forgalmad, de nincs megfelelő felületed a kiszolgálásukra, minél hamarabb lépned kell, különben könnyen elveszítheted őket. A versenytársak sem ülnek a babérjaikon, aki leggyorsabban lép, az előnyhöz juthat a többiekkel szemben. Légy te az első!
Tervezz, tesztelj, módosíts
Amikor egy már meglévő oldalt átalakítanak reszponzívra, legtöbbször annyi történik, hogy a megjelenést az eszközöknek megfelelően alakítják ki. Elkészül az oldal, jönnek a mobilos felhasználók, szépen megjelenik a tartalom, örülünk. De arra ritkán kerül sor, hogy néhány hét, pár hónap múlva újra megtörténjen az analitikai elemzés, amiből feketén-fehéren kiderül: jól működik a mobil csatorna konverziója vagy sem.
Mindig az üzleti célokat kell szem előtt tartani. Ha az adatok azt mutatják, hogy nem működik a mobil csatorna, ki kell kiderítened az okokat. Ha ezek kisebb tartalmi módosításokkal, átalakításokkal megszüntethetőek, tedd meg. Akár A/B teszttel, akár másféle tesztelési módszerrel ellenőrizd az eredményességet. Ha így sem sikerül kiküszöbölni a problémákat, jön a kérdés: hogyan tovább? Ez már stratégiai döntést követel. Mérlegelni kell a lehetőségeket, meg kell minden aspektusból vizsgálni a történetet és dönteni.
Milyen a jó mobil stratégia?
Kövesd a mobile first elvet. A design tekintetében már egészen jól működik ez a gondolkodásmód. Tartalom tekintetében azonban még nagyon kevesen gondolkodnak mobilban. A mobil keresések száma lassan eléri a desktop felületről indított keresések számát. Ma már az nem elég, hogy kisebb bekezdésekre tördeljük a szöveget, hogy jobban nézzen ki mobilon. Át kell gondolni, mit és hogyan „tálaljunk” a mobilos felhasználóknak. Tartalom esetén is igaz: ami maximálisan kiszolgálja a mobilos felhasználókat, az a desktop felhasználóknak is megfelelő lesz.
Rövid kontra hosszú tartalom: Az eddigi adatok és tapasztalatok azt mutatják, hogy jól működnek a hosszabb tartalmak is mobilon. Ennek több oka van: egyrészt a hosszabb tartalom minőséget is jelent a látogatók számára, mellyel értéket is teremtünk. Másrészt keresőoptimalizálás szempontjából is értékesebb a hosszabb tartalom (különösen a Google Kolibri megjelenése óta, amely a tartalmi kontextusra helyezi a hangsúlyt). Viszont SEO szempontból az is fontos mérőszám, hogy hányan olvasták végig az adott tartalmat, mivel ez is egy rangsorolási faktor. Akkor mégis a rövid szöveg a jobb, mert nagyobb eséllyel olvassák végig? Ez nagyban függ a célcsoporttól. Ezért (is) kell jól ismerni őket.
Ismerd meg a mobil felhasználóid szokásait, viselkedését: Minél jobban ismered a látogatói szokásokat, annál jobb tartalmat tudsz adni számukra. Vajon az alábbi kérdések mindegyikére tudsz válaszolni?
- Az összes látogatód közül hányan használják az oldalad mobil eszközről?
- Akik használják, okostelefonról vagy táblagépről használják inkább?
- Milyen tevékenységeket végeznek az oldalon mobil eszközről? És desktopon?
- Milyen tartalmakat használnak?
- Mennyi időt töltenek átlagosan az oldalon?
- Fogyasztanak vizuális tartalmat is?
- Milyen más oldalakat használnak még mobilról? (pl. social media)
Fókuszálj a címekre: használj olyan főcímeket, amelyek megragadják a látogatók figyelmét, felkeltik az érdeklődését, és cselekvésre ösztönzik őket. Ez mobilon kiemelten fontos, mivel gyakorlatilag a cím alapján döntik el, tovább olvasnak-e vagy sem.
Figyelj a bevezető szövegekre is: az első két-három mondat után dől el, folytatja-e a látogató az olvasást. Hosszabb tartalmak esetében (ami több mint 2000 szó) érdemes használni mobil felületeken a kivonatolást (hanganyagok esetében ezek a podcastek). Ha ezek alapján továbbra is érdekes a tartalom a felhasználónak, ott a lehetőség a teljes tartalom megtekintésére/meghallgatására.
Figyelj a formázásra: a desktopos tartalom újratördelése még nem elég. Ha azt akarod, hogy vonzó és kívánatos legyen a további olvasásra a tartalmad, az alábbiakat fontold meg:
- a lead szövegben foglald össze röviden, miről szól a tartalom és miért érdemes végignézni
- a tappolható részeket (szavak, kifejezések, szövegrészek stb.) egyértelműen jelezd
- nagyobb betűméretet használj a jobb olvashatóság érdekében
- használj vizuális elemeket, de csak mértékkel
- a szöveg elrendezés tiszta, áttekinthető és egyértelmű legyen
Fogalmazz a célközönséged nyelvén: van egy régi szövegírási irányelv az újságírók között, amely így hangzik: mindig úgy fogalmazz, hogy egy nyolcadik osztályos is megértse. Ezt én úgy fordítanám a webes tartalom előállításra, hogy úgy fogalmazz, ahogy a célközönséged beszél. Fogalmazz egyszerűen, érthetően, olyan szakszavakat használj, amit vagy ők is megértenek, vagy magyarázd meg, mi mit jelent. Például ha a vízvezeték szerelők a célcsoportod, ne fogalmazz úgy, mintha jogászokhoz szólnál.
Használj vizuális tartalmakat: a képek, videók, infografikák egyre fontosabb tartalommá váltak. A mobil tartalom stratégiába tökéletesen beleillenek, érdemes tesztelni, melyik működik a legjobban. Videók esetében érdemes kipróbálni az ún. mikro videókat. (pl. Vine videók)
Most már tudod a választ: szükséged van mobil tartalom stratégiára?
Ha eddig elolvastad a posztot, már biztosan tudod, szükséged van-e rá. Ha nálad minden flottul működik mobilon is, és teljesíti az oldalad a kitűzött konverziós célokat, akkor neked már van egy jól működő mobil tartalom stratégiád. Viszont ekkor sem szabad kényelmesen hátradőlnöd, hogy akkor minden rendben, időről-időre át kell nézni az analitikai adatokat, hogy lásd, továbbra is jól haladnak-e a dolgok.
Minden más esetben szükséged lehet mobil tartalom stratégiára. Nézz rá az analitikai adataidra még ma, mert lehet, hogy már régen aktuális lenne lépni mobil ügyben. Gondold át a fentieket, mielőtt belevágsz, legyen egy jól megfontolt, megtervezett mobil tartalom stratégiád, így nemcsak időt, de költséget is spórolhatsz.
Hozzászólások