2014. március 25.

Szükséged van mobil tartalom stratégiára?

Szükséged van mobil tartalom stratégiára?

Tisztában vagy vele, a weboldalad forgalmának hány százaléka érkezik valamilyen mobil eszközről? És arról van-e információd, mennyi konverzió érkezik ezen eszközökről? Ha mindkét kérdésre fejből tudod a választ, akkor is olvass tovább, hidd el, megéri.

Az okostelefonok, tabletek mindennapi életünk nélkülözhetetlen eszközévé váltak. Átalakították a tartalomfogyasztási szokásokat is, mivel általuk hely- és időfüggetlenné vált az internethasználat.

A weboldalakat napról napra többen keresik fel mobil eszközökről, 2014-ben már a teljes forgalom átlagosan 5-15%-át teszi ki a mobilos forgalom. Ha már működik mobilra optimalizált verzió is, ez a szám jóval magasabb, elérheti, sőt néhány esetben meg is haladhatja az 50%-ot. Az oldalad tartalom struktúrája követi ezeket a trendeket?

Google Analytics – tablet 44,76%, desktop 33,03%, mobile 22,21%

A konverzió mindenek felett

Minden weboldalnak van valamilyen konverziós célja, ami miatt létrejön. Ez gyakorlatilag bármi lehet: információközlés, tudás átadás, értékesítés, kapcsolatfelvétel, stb.. A weboldal tervezése, készítése, majd üzemeltetése során MINDIG azt kell szem előtt tartani, hogy a felhasználók sikeresen véghezvigyék a konverziót. Függetlenül attól, milyen eszközről, böngészőből, stb. érkeznek a látogatók. És itt jön elő a tartalom stratégia. (Ha most hallod ezt a kifejezést először, olvasd el korábban írt posztomat a témában.) Úgy kell kialakítani a tartalom struktúrát, hogy a felhasználók - akár több lépésen keresztül is – könnyen célba jussanak, azaz konvertáljanak.

A mobil nem csak egy eszköz

A mobilra ne úgy tekints, mint bizonyos hordozható eszközök csoportjára, hanem egy csatornára, amelyből a felhasználóid egy része érkezik. Az igaz, hogy ezekre az eszközökre optimalizálni kell a tartalmi megjelenést, de attól még ez egy külön csatorna, ahol a felhasználók egy jól körülhatárolható viselkedésformát követnek.

Ahhoz, hogy megismerd ezt a viselkedésformát, alaposan meg kell vizsgálni a célcsoportot. Ha újonnan induló oldalról van szó, érdemes utánanézni, készültek-e kutatások az adott területen, ha nem, mindenképp érdemes csinálni vagy csináltatni. Igaz, hogy mindez idő és pénz, de üzleti szempontból mindenképp kifizetődő, mert rengeteg időt és költséget lehet vele spórolni a későbbi tervezési és fejlesztési feladatokból.

Ha már meglévő oldalról van szó, akkor az analitikai adatokba kell beleásnod magad (vagy megbízol egy szakértőt, aki részletes elemzést készít számodra). Külön kell megvizsgálni a desktopos, és a mobilos forgalmat, viselkedést, majd összevetni a kettőt. Szépen ki fognak rajzolódni a hasonlóságok és a különbözőségek. A különbözőségeket több szempontból is elemezni kell: milyen lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy mindkét csatornából érkező látogatók igényeit maximálisan ki tudd szolgálni. Itt fog eldőlni, milyen technológiai megoldás lesz az ideális számodra: responsive weboldal, külön szeparált mobil oldal, mobil app, stb..

Lépj időben, mielőtt késő nem lesz

Ha folyamatosan növekszik a mobilos forgalmad, de nincs megfelelő felületed a kiszolgálásukra, minél hamarabb lépned kell, különben könnyen elveszítheted őket. A versenytársak sem ülnek a babérjaikon, aki leggyorsabban lép, az előnyhöz juthat a többiekkel szemben. Légy te az első!

Tervezz, tesztelj, módosíts

Amikor egy már meglévő oldalt átalakítanak reszponzívra, legtöbbször annyi történik, hogy a megjelenést az eszközöknek megfelelően alakítják ki. Elkészül az oldal, jönnek a mobilos felhasználók, szépen megjelenik a tartalom, örülünk. De arra ritkán kerül sor, hogy néhány hét, pár hónap múlva újra megtörténjen az analitikai elemzés, amiből feketén-fehéren kiderül: jól működik a mobil csatorna konverziója vagy sem.

Mindig az üzleti célokat kell szem előtt tartani. Ha az adatok azt mutatják, hogy nem működik a mobil csatorna, ki kell kiderítened az okokat. Ha ezek kisebb tartalmi módosításokkal, átalakításokkal megszüntethetőek, tedd meg. Akár A/B teszttel, akár másféle tesztelési módszerrel ellenőrizd az eredményességet. Ha így sem sikerül kiküszöbölni a problémákat, jön a kérdés: hogyan tovább? Ez már stratégiai döntést követel. Mérlegelni kell a lehetőségeket, meg kell minden aspektusból vizsgálni a történetet és dönteni.

Mobiltól desktopig illusztráció

Milyen a jó mobil stratégia?

Kövesd a mobile first elvet. A design tekintetében már egészen jól működik ez a gondolkodásmód. Tartalom tekintetében azonban még nagyon kevesen gondolkodnak mobilban. A mobil keresések száma lassan eléri a desktop felületről indított keresések számát. Ma már az nem elég, hogy kisebb bekezdésekre tördeljük a szöveget, hogy jobban nézzen ki mobilon. Át kell gondolni, mit és hogyan „tálaljunk” a mobilos felhasználóknak. Tartalom esetén is igaz: ami maximálisan kiszolgálja a mobilos felhasználókat, az a desktop felhasználóknak is megfelelő lesz.

Rövid kontra hosszú tartalom: Az eddigi adatok és tapasztalatok azt mutatják, hogy jól működnek a hosszabb tartalmak is mobilon. Ennek több oka van: egyrészt a hosszabb tartalom minőséget is jelent a látogatók számára, mellyel értéket is teremtünk. Másrészt keresőoptimalizálás szempontjából is értékesebb a hosszabb tartalom (különösen a Google Kolibri megjelenése óta, amely a tartalmi kontextusra helyezi a hangsúlyt). Viszont SEO szempontból az is fontos mérőszám, hogy hányan olvasták végig az adott tartalmat, mivel ez is egy rangsorolási faktor. Akkor mégis a rövid szöveg a jobb, mert nagyobb eséllyel olvassák végig? Ez nagyban függ a célcsoporttól. Ezért (is) kell jól ismerni őket.

Ismerd meg a mobil felhasználóid szokásait, viselkedését: Minél jobban ismered a látogatói szokásokat, annál jobb tartalmat tudsz adni számukra. Vajon az alábbi kérdések mindegyikére tudsz válaszolni?

  • Az összes látogatód közül hányan használják az oldalad mobil eszközről?
  • Akik használják, okostelefonról vagy táblagépről használják inkább?
  • Milyen tevékenységeket végeznek az oldalon mobil eszközről? És desktopon?
  • Milyen tartalmakat használnak?
  • Mennyi időt töltenek átlagosan az oldalon?
  • Fogyasztanak vizuális tartalmat is?
  • Milyen más oldalakat használnak még mobilról? (pl. social media)

Fókuszálj a címekre: használj olyan főcímeket, amelyek megragadják a látogatók figyelmét, felkeltik az érdeklődését, és cselekvésre ösztönzik őket. Ez mobilon kiemelten fontos, mivel gyakorlatilag a cím alapján döntik el, tovább olvasnak-e vagy sem.

Figyelj a bevezető szövegekre is: az első két-három mondat után dől el, folytatja-e a látogató az olvasást. Hosszabb tartalmak esetében (ami több mint 2000 szó) érdemes használni mobil felületeken a kivonatolást (hanganyagok esetében ezek a podcastek). Ha ezek alapján továbbra is érdekes a tartalom a felhasználónak, ott a lehetőség a teljes tartalom megtekintésére/meghallgatására.

Figyelj a formázásra: a desktopos tartalom újratördelése még nem elég. Ha azt akarod, hogy vonzó és kívánatos legyen a további olvasásra a tartalmad, az alábbiakat fontold meg:

  • a lead szövegben foglald össze röviden, miről szól a tartalom és miért érdemes végignézni
  • a tappolható részeket (szavak, kifejezések, szövegrészek stb.) egyértelműen jelezd
  • nagyobb betűméretet használj a jobb olvashatóság érdekében
  • használj vizuális elemeket, de csak mértékkel
  • a szöveg elrendezés tiszta, áttekinthető és egyértelmű legyen

Fogalmazz a célközönséged nyelvén: van egy régi szövegírási irányelv az újságírók között, amely így hangzik: mindig úgy fogalmazz, hogy egy nyolcadik osztályos is megértse. Ezt én úgy fordítanám a webes tartalom előállításra, hogy úgy fogalmazz, ahogy a célközönséged beszél. Fogalmazz egyszerűen, érthetően, olyan szakszavakat használj, amit vagy ők is megértenek, vagy magyarázd meg, mi mit jelent. Például ha a vízvezeték szerelők a célcsoportod, ne fogalmazz úgy, mintha jogászokhoz szólnál.

kép, videó, infografika ikonok

Használj vizuális tartalmakat: a képek, videók, infografikák egyre fontosabb tartalommá váltak. A mobil tartalom stratégiába tökéletesen beleillenek, érdemes tesztelni, melyik működik a legjobban. Videók esetében érdemes kipróbálni az ún. mikro videókat. (pl. Vine videók)

Most már tudod a választ: szükséged van mobil tartalom stratégiára?

Ha eddig elolvastad a posztot, már biztosan tudod, szükséged van-e rá. Ha nálad minden flottul működik mobilon is, és teljesíti az oldalad a kitűzött konverziós célokat, akkor neked már van egy jól működő mobil tartalom stratégiád. Viszont ekkor sem szabad kényelmesen hátradőlnöd, hogy akkor minden rendben, időről-időre át kell nézni az analitikai adatokat, hogy lásd, továbbra is jól haladnak-e a dolgok.

Minden más esetben szükséged lehet mobil tartalom stratégiára. Nézz rá az analitikai adataidra még ma, mert lehet, hogy már régen aktuális lenne lépni mobil ügyben. Gondold át a fentieket, mielőtt belevágsz, legyen egy jól megfontolt, megtervezett mobil tartalom stratégiád, így nemcsak időt, de költséget is spórolhatsz.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások