2013. április 11.

SEO vs. PPC vagy SEO és PPC?

10 perc olvasási idő

SEO vs. PPC vagy SEO és PPC?

„Keresőoptimalizáltassam az oldalam, vagy inkább PPC kampányra költsek?” – teszik fel nekem a kérdést gyakran az ügyfelek. Legtöbbjüknek van halvány sejtése ezekről a fogalmakról, de arról már kevésbé tudnak, hogyan is kapcsolódnak egymáshoz. Itt az idő, hogy tisztázzuk: mire jó a SEO és mire a PPC.

Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás az online marketing eszköztárának egyik eleme. A SEO (Search Engine Optimization) a weboldalak optimalizálása a keresőkben való megjelenésekre az organikus találati listában. Minél jobb pozícióban jelenik meg egy oldal a keresőben, annál több látogatást eredményez. A SEO sok paramétert vesz figyelembe és próbálja a legoptimálisabban összehangolni ezeket:

  • a keresőmotorok működését,
  • az emberek keresési szokásait,
  • a keresőszavakat vagy kulcsszavakat,
  • az oldalra mutató linkeket, stb.

Egy weblap optimalizálása során alapvető a tartalomoptimalizálás és a forráskód szintű keresőoptimalizálás a kulcsszó relevancia növelése és az indexelés megkönnyítése érdekében. Ezeken kívül szükséges még belső linkhierarchia kialakítása, valamint a linképítés a jobb találati pozíciók eléréséhez.

A keresőoptimalizálás hosszabb folyamat, első lépésként tartalomoptimalizálást és forráskód szintű keresőoptimalizálást kell végezni a kulcsszó- és keresési trend elemzés eredményeinek, valamint a weboldal üzemeltetők céljainak megfelelően. Az oldal betöltődési sebessége is fontos keresőoptimalizálási szempont, ami szintén a forráskód szintű optimalizálás része. (Ha érdekelnek a részletek, olvasd el erre vonatkozó posztunkat) Ezután jön a belső linkstruktúra kialakítása. Ha ezek mind megvannak, akkor jöhet a következő lépésként a linképítés és a folyamatos monitorozás. Átlagosan legalább két-három hónap szükséges ahhoz, hogy kézzelfogható eredményeket lehessen felmutatni, de a későbbiekben is fontos a kulcsszavak monitorozása és a linképítés.

Költségek szempontjából van egy kezdeti nagyobb befektetés, amíg az oldal optimalizálása zajlik, majd havi szinten jelentkezik egy kisebb üzemeltetési költség. Normál esetben a befektetett költségek gyorsan megtérülnek, hosszú távon mindenképp költséghatékony módszer. Az eredmények pontosan mérhetőek különféle analitikai rendszerekkel (pl. Google Analytics).

A SEO elegendő profitot generálhat. Az alapvető kereső funkciók ingyenesek, a részben titkos kereső algoritmusok viszont változhatnak, így nincs előre kalkulálható biztos eredmény. ( A Google Panda és Pingvin algoritmusokrók is írtam korábban) A bizonytalan jövőbeli működés miatt a csak keresőoptimalizálásra építő weboldalak esetén fennáll a veszély a váratlan veszteségre egy esetleges jövőbeli negatív hatás miatt.

PPC kampány

A PPC (Pay per Click) alapú hirdetések abban mások a „hagyományos” hirdetésekhez képest, hogy kulcsszavakra és kifejezésekre célzottan jelennek meg a hirdetések. A hirdetők ezekre a kulcsszavakra licitálnak, majd ezen szavakra releváns környezetben jelennek meg (részben a keresőkben, részben a hirdetéseket értékesítő weboldalakon).

A kattintások ára kulcsszavanként nagyon eltérő lehet. Ritkán használt, vagy alacsony keresési arányú kulcsszavakra pár forintért is hirdethetünk, viszont a sokat keresett, népszerű kulcsszavakért akár több száz forintot is fizethetünk kattintásonként. Egy kattintás ára, illetve egy kulcsszó pozícióját a minőségi mutató (QS, quality score) határozza meg, mely több összetevőből adódik össze:

  • kulcsszó relevancia: mennyire releváns a hirdetési kulcsszó a weboldalra nézve
  • landing page minősége: fontos, hogy a céloldal a rá mutató hirdetésekre és kulcsszavakra releváns legyen, valamint sokat számít, ha az oldal keresőoptimalizált
  • átkattintási arány (CTR): minél több az átkattintás, annál olcsóbbá válhat egy-egy kulcsszó
  • hirdetési szöveg relevancia: a hirdetés szövege releváns legyen a landing page-re és lehetőleg tartalmazzon kulcsszót is
  • egyéb faktorok: a fenti szempontokat a rendszer különböző súlyozással veszi figyelembe, illetve használ néhány nem publikus szempontot is a quality score meghatározásához

Egy kampány felállítása gyorsan zajlik, mindössze néhány óra ráfordítás is elegendő ahhoz, hogy elindulhasson. A hirdetések a kampány elindítását követően szinte azonnal megjelennek, így gyors eredményt lehet vele elérni. Előnye, hogy pontosan célozható, a hirdetéseket csak a számunkra releváns látogatóknak jeleníthetjük meg, ezzel is növelve a konverziós arányt. A költségek a napi és a havi költségkerettel könnyen kézben tarthatóak, nincsenek váratlan meglepetések.

Hátránya, hogy csak addig jelennek meg a hirdetések, amíg fut a kampány, ha lemerül az egyenleg, azonnal eltűnnek a rendszerből a hirdetések. Az eredmények itt is pontosan mérhetőek különféle analitikai rendszerekkel (pl. Google Analytics).

SEO vs. PPC

Az alábbi táblázatban azonos szempontok alapján vizsgáltuk meg a két eszközt:

SEO vs. PPC előnyei és hátrányai táblázat formátumban

A táblázat alapján jól látszik, hogy sok ponton különbözik a két eszköz, viszont pont ezek miatt a különbözőségek miatt tudják egymást nagyon jól kiegészíteni.

SEO és PPC

Ha a lehető legjobb eredményt szeretnénk elérni az online marketinggel, akkor praktikus mindkét eszközt bevetni a siker érdekében. Ki kell dolgozni egy stratégiát arra vonatkozóan, mely pontokon tudják egymást a leginkább erősíteni egy adott projekt keretében. Pl. vannak olyan kulcsszavak, amelyekre organikusan valamilyen oknál fogva nem tudunk bekerülni az első oldali találati listára. Ezeket a kulcsszavakat használhatjuk a PPC kampányban, így máris ott lehetünk az első találati oldal élén.

Újonnan induló weboldal esetén nagyon jól lehet PPC-vel támogatni a SEO-t. Egyrészt a hirdetések segítségével máris forgalmat tudunk terelni az oldalra, másrészt segíti beindexelni a keresőknek az oldalt.

Ha még több konverziót, és ezáltal még több bevételt szeretnénk elérni az oldallal, akkor is célszerű párhuzamosan dolgozni mindkét vonalon. Ha jók vagyunk SEO-ban, akkor is hirdessük a legjobb terméket/szolgáltatást PPC-ben a maximális bevétel eléréséhez, így még inkább megtérülnek a befektetések.

Néhány esetben a PPC költséghatékonyabb eszköz, mint a keresőoptimalizálás. Például egy egyoldalas microsite esetében hosszabb távon kifizetődőbb PPC kampánnyal dolgozni, mint keresőoptimalizálni.

Összefoglalva

A SEO és a PPC olyan online marketing eszközök, melyek külön-külön, de együtt is nagyon hatékonyak forgalomterelésre és konverziónövelésre egyaránt. Célszerű marketing stratégiát készíteni és meghatározni a célokat, amit a kampánnyal el szeretnénk érni, valamint kijelölni az az idősíkot, ami a megvalósításhoz rendelkezésre áll. Ha ezek megvannak, akkor tudjuk eldönteni, hogy a cél és az idő tükrében mely eszközt/eszközöket szükséges használni a kitűzött eredmények

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások