Sok irányból lehet közelíteni a SCRUM megértését. Mindegyik irány helyénvaló, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy az ügyfélnek, a menedzsereknek vagy épp a fejlesztőknek próbáljuk bevezetni a gondolkodás módjukba az agilitást!
Az öt agilis érték – elkötelezettség, fókusz, nyitottság, tisztelet, bátorság – mentén megpróbálom megmutatni a különbséget.
Fejlesztőknek
Alapvető szemléletváltásra van szükség. Sajnos kénytelenek lesznek az ügyfél fejével gondolkozni, még ha az ügyfélről tudjuk „azt sem tudja mit akar”. Meg kell tudni hallani és érteni azt, amit az ügyfél szeretne, AZT és nem többet, nem mást! Megszűnik a jó világ, miszerint a TASKban leírtakat szó szerint megcsinálom, akkor baj nem lehet…
Majd elfelejtettem. A tábla előtt egyenlő lesz junior, senior, nagyszájú és csendes, hisz a feladatokért lehet tolongani, de a prioritás határozza meg, hogy ki mit csinál, nem a szokásjog. Azaz a feladatok közül nem lehet válogatni, a prioritás szerint kell hozzálátni, a sorrend nem sérthető meg!
Tisztelet
Egymás és az ügyfél felé, hisz lássuk be, a fizetésünk mégis csak tőle jön, tehát az ügyfél nem UFÓ, nem hülyeségeket akar – épp csak nem programozó.
Nyitottság
Arra, hogy megértsük az ügyfelet, a szándékát. Nyitottság az új megoldásokra, az extrém kérésekre. Ja és a gyakornoknak is VANNAK jó ötletei!
Bátorság
Elmondani, ha valamit NEM lehet megcsinálni, vagy MI NEM TUDJUK megcsinálni! NE mondjunk kettőt, ha valójában négyet gondolunk. NE ENGEDJÜNK a PM és az ÜGYFÉL nyomásának, úgyis rajtunk csattan, és ráadásul tényleg 4 vagy 5 lesz! HIDD EL!
Elkötelezettség
Ha azt mondjuk 4, akkor legyen 4, vagy inkább 3!
Fókusz
Nincs más dolgunk csak amire kötelezettséget vállaltunk! Minden egyéb MÁS kötelezettsége!
Próbáljunk meg csak a sajátjainkkal foglalkozni, azokat fogják rajtunk számon kérni!
Ügyfeleknek
Hiszünk az ügyében, hiszünk a technológiában, hiszünk magunkban! Tudjuk, hogy az ő csengő Forintjaiból van a miénk is!
Mi kell ehhez? „Működő szoftver, mintsem kiterjedt dokumentáció”, de hogyan? Szoros, rendszeres együttműködés(!) és reakció a változásokra! – ismerősek?
Elkötelezettség
Ha ő nem hisz a projektjében, nekünk nehéz lesz hinni benne! Elkötelezettség Irántunk, azaz a fejlesztő iránt! Nem azt mondom, hogy ami ragad, tapad, de nem baj, ha a fejlesztő érzi a bizalmat, ami a számlák rendszeres teljesítésében is megnyilvánul ;)
Fókusz
Csak annyi, amennyit kér a fejlesztő, azaz ha infó kell, tesztelni kell, review van, akkor kérjük, hogy csak „velünk” foglalkozzon! Egyrészt gyorsabban szabadul, másrészt nem szívatja magát feleslegesen elkészített funkciókkal – amit bizony ki kell fizetni, még ha közben kiderül, hogy feleslegessé is válik!
Nyitottság
Biztos, hogy a saját üzleti modelljét ő ismeri leginkább, de a kockáknak is lehetnek jó meglátásai.
A fejlesztő fejében ugyanis már benne van a „maximize work not done” szemlélet.
Tisztelet
A vállalkozó is profitorientált! A programozó is ember! Más megrendelő is ugráltatja a vállalkozót! A nap 24 órából áll, amiből 8 óra telik munkával… Este én is moziba megyek a „csajommal”.
Bátorság
Belevágni és hagyni, hogy ha fizetek érte, akkor a vállalkozó végezze a dolgát. Bátorság elhinni, hogy nem nekem kell, hogy tessen az oldal, hanem az ügyfeleimnek! Miért kérdezzem meg a pincért, hogy friss-e a libamáj? – azt remélem, tud valamit, amit én nem!
Projekt managereknek
Egyedül kevés vagy! Be kell látni, hogy A SCRUM nem véletlenül veszi ketté a teendőket: PO – product owner, vagy „gyártásvezető” és SM – scrum master. Szükség van mindkettőre! A PM és az account össze van gyúrva és újra szétválasztva! Csak épp néhány feladat cserélődik :)
Nem a legügyesebb programozó fogja a projekted sikerre vinni, hanem a legjobb csapat!
Elkötelezettség
A csapat iránt, a SCRUM iránt, mert a SCRUM mindenre ad megfelelő választ, viszont vannak pillanatok, amikor egyszerűbbnek tűnik a régi rutint alkalmazni, – Ne tedd!
Fókusz
A termékre, csapatra, határidőkre.
Nyitottság
Az új storykra.
Tisztelet
A módszert tisztelni annyira, hogy betartsuk a szabályait! A Csapat döntéseit tiszteletben tartani és elfogadni nem könnyű!
Bátorság
Felvállalni a konfliktust az ügyfél felé a csapat érdekében, bátorság az új storykat tényleg ÚJ STORY-nak értékelni, bátorság jelezni az ügyfél felé, ha valami nem úgy halad, mint ahogy terveztük!!!
Magam egy ügyféltől tanultam:
„nem baj, ha nincs karácsony, csak ne december 23-án tudjuk meg!”
Hozzászólások