A mobil hirdetések egyre nagyobb teret nyernek a mobil eszközök terjedésével. Milyen hirdetési felületek, lehetőségek, megjelenési formák vannak a mobil eszközökön? Hogyan tudunk magas konverziós arányt elérni?
A 2012-es Internet Hungary-n tartott előadásomban ezekre a kérdésekre (is) kerestem a választ.
2012-ben a világ népességével megegyező számú eszköz csatlakozik az internethez, az előrejelzések szerint három éven belül ezen eszközök közel fele valamilyen mobil eszköz lesz. Az okostelefont használók átlagosan napi fél órát interneteznek mobiljukról, ez már most akkora tömeg, hogy igenis fontos nemcsak a mobil oldalak kialakításával, hanem a mobil hirdetésekkel is foglalkozni. Az elmúlt két évben számtalan tanulmány erősítette meg a mobil létjogosultságát, sőt mi több, a mobil és a desktop hirdetések közül a mobil hirdetések ma már sokkal jobban teljesítenek. A mobil hirdetések rendkívül hatékonyak, hiszen egészen pontos célzást tesznek lehetővé, így nagyobb konverziót lehet elérni egy-egy hirdetési kampánnyal. Hogyan kezdjünk hozzá? Milyen hirdetési felületek, lehetőségek, megjelenési formák vannak a mobil eszközökön? Hogyan tudunk magas konverziós arányt elérni? Mit jelent pontosan a lokális célzás? Kezdjük az elején.
Mit értünk mobil alatt?
„Mobile is a behavior, not a technology. It’s about accessing content wherever you are… It’s really the use that is mobile, not the device.”
– Anna Bager
A mobil egy viselkedésforma, nem egy technológiai megoldás. Ugyanúgy mobil eszköznek számít egy telefon, egy tablet, de akár egy notebook is, amelyekkel útközben információhoz tudunk jutni. Magyarországon idén, 2012-ben átlagosan 207 percet internetezünk – ebbe beletartozik a munkánk során a neten töltött idő is – és ebből a több, mint három órából napi 14 percet valamilyen mobil eszközről böngészünk. (Összehasonlításképp 2011-ben ez az idő még csak 3 perc volt!) A globális keresések 20%-a történik mobil eszközről, míg hazánkban az összkeresések 6%-a.
Mire használjuk a mobil eszközöket?
Ma már egyre többen használják emailezésre az okostelefonjukat, egy amerikai kutatás is ezt támasztja alá, miszerint a céges elektronikus levelezés jelentős része mobilon vagy tableten zajlik. A közösségi oldalakat is előszeretettel látogatjuk mobil eszköz segítségével. Egyre több keresést is innen indítunk, de szívesen olvasunk híreket, időjárás jelentést, vagy nézünk meg egy-egy videót. Ezek mind-mind olyan felületek, melyeken több időt töltünk el, tehát hirdetés szempontjából ideálisak. Nézzük meg picit mélyebben a kereséseket. A desktopról indított keresések 20, a mobilról indított keresések 40 százaléka lokális keresés. Akkor beszélünk lokális keresésről, amikor egy felhasználó valamilyen földrajzi területre vonatkozóan keres információt. Pl. egy olasz éttermet keres Budapesten, vagy egy fodrászt Baján. A mobil keresések fele valamilyen applikáción keresztül történik, pl. Google Maps. Ami viszont igazán értékessé teszi a mobil kereséseket az az, hogy a keresésre adott válaszidő mindössze egy óra!, szemben a desktoppal, ahol ez átlagosan egy hét. A lokális keresések 37 százalékában történik valamilyen konverzió, amely szintén nem elhanyagolható. (A lokális keresésekről már egy korábbi posztban írtam)
Hogyan hirdessünk mobilon?
Három csoportra oszthatóak a hirdetések, kettő már a desktopról jól ismert, a harmadik kifejezetten mobil specifikus.
Keresőkben történő hirdetés
Ez gyakorlatilag itt is a Google Adwords hálózatán keresztül történik. Nemcsak desktop és mobil eszköz közül tudunk választani, hanem többféle speciális beállításra is lehetőség van:
- operációs rendszer szerinti célzás (Android, BlackBerry, iOS)
- eszközmodellek szerinti célzás (pl. Samsung)
- szolgáltató szerinti célzás (Telenor, T-mobile, Vodafone)
A Google kulcsszó választó eszközében lehetőség van mobil keresési trendeket is nézni egy-egy kulcsszóra, így még pontosabban lehet célozni a hirdetést.
Display hirdetés
Ez is történhet a Google Adwords hálózatán keresztül, de vásárolhatunk display felületeket egy-egy mobilra optimalizált weboldalon, mobil applikációban is. Az IAB mobil ajánlása kétféle hirdetési formátumot javasol, melyekkel standard méreteket szeretne kialakítani a mobil hirdetési piacon: ezek a 480x120 és 320x50 pixel méretűek.
Push üzenetek vagy SMS/MMS üzenetek
Ez egy kifejezetten mobil formátum, mellyel költséghatékonyan és jól szegmentálhatóan lehet egy-egy üzenetet eljuttatni a felhasználókhoz. Push üzeneteket egy mobil alkalmazás segítségével is küldhetünk a célközönségnek.
Miért válasszuk a mobil hirdetéseket?
- kisebb a verseny: ha külön desktopra és külön mobilra célzott keresési hirdetéseket futtatunk ugyanazokkal a kulcsszavakkal, a mobilon jelenleg még jóval kisebb a verseny, így olyan kulcsszavakra is jó pozícióban tudunk lenni mobilon, amelyre desktopon nem, ezzel értékes látogatókat érhetünk el
- alacsony CPC, magasabb CTR: a kisebb versenynek köszönhetően alacsonyan tudjuk tartani a CPC-t, a keresésnél említett okok miatt viszont magasabb CTR-t tudunk elérni
- magasabb konverzió: mivel sokkal jobban célozhatóak a mobil hirdetések, lényegesen magasabb a konverziós ráta is a desktop hirdetésekhez képest
- közvetlen kapcsolat teremthető a termékkel: pl. a hirdetéshez telefonszámot rendelünk hozzá, és egy mozdulattal már tárcsázhatjuk is a hirdetőt
- eszköz specifikusan is célozható hirdetések: pl. iPadre készült alkalmazásunkat feleslegesen nem kell minden mobil eszközön hirdetni
Miért szükséges a mobilra optimalizált site a mobil hirdetésekhez?
- a mobil hirdetések 42%-a jut el a felhasználókhoz
- 35%-uknak felkeltik az érdeklődését ezek a hirdetések, akik bővebb információt keresnek a termékről vagy szolgáltatásról
- 27%-uk valamilyen csatornán keresztül felveszik a kapcsolatot a hirdetővel
- és mindezt MOBIL FELÜLETEN teszik
Néhány jó tanács, mielőtt mobil hirdetésbe kezdenénk:
- legyen mobilra optimalizált legalább a landing page
- itt is nagyon fontos a call-to-action
- bátran kísérletezzünk többféle formátummal, ami desktopon nem működött, lehet, hogy itt fog
- mivel mobilon általánosabb kulcsszavakkal keresünk, a kereső hirdetéseknél használjuk ezeket a kulcsszavakat is
A poszt a 2012. október 16-i Internet Hungary-n elhangzott előadásom alapján íródott.
Hozzászólások