2012. július 17.

Lokális keresés – kézzelfogható jövő

10 perc olvasási idő

Lokális keresés – kézzelfogható jövő

Nem kell jövendőmondónak lenni ahhoz, amit már látunk: a weboldalak forgalma egyre inkább a mobil eszközökről érkezik. Ez azt jelenti, hogy szép lassan (persze nem egyik napról a másikra) megváltozik az internetes keresések módja, egyre inkább eltolódik a lokális keresések irányába. Annak érdekében, hogy ki tudjuk használni ezeket a lehetőségeket, íme néhány tipp, amit mindenképp érdemes átgondolnunk.

Miért fontos a Mobil SEO?

Gondolkozzunk egy picit a kereső szempontjából. Amikor választ keresünk arra, hogy hol található élelmiszerbolt a közelben, vagy hogyan tüntethetjük el a vörösbor foltot az abroszról, akkor egy problémára keressük a választ, illetve választ várunk egy kulcsszavakkal megfogalmazott kérdésünkre. A kereső végigpörgeti a lehetséges okokat, ami miatt ezekre a kulcsszavakra keresünk. Vajon egy helyi szolgáltatót szeretnénk találni? Valamilyen mobil eszközről érkezett a kérés? Ha a keresőmotor igen választ ad a fenti két kérdésekre, akkor ezeknek a paramétereknek megfelelően ad találati listát a felhasználónak. A fenti példánál maradva az élelmiszerbolt esetén beazonosítja a tartózkodási helyünket, és ennek megfelelően alakítja ki a találati listát.

Mobilon Google map a találati lista elején képernyőkép

A Nielsen piackutató cég 2012-es elemzése szerint az Egyesült Államokban a mobiltelefon tulajdonosok 41%-a használ okostelefont, akiknek így lehetőségük van arra, hogy ezen eszközön keresztül csatlakozzanak a világhálóhoz. Ennek a bázisnak a 61%-a használja keresésre is a mobil eszközüket. És ez a szám tovább fog növekedni, ahogy ezen eszközök használata beépül a hétköznapi életbe. És ez már az a kritikus tömeg, ahol a mobil site alapvető fontosságú. A mobil oldal az érintőképernyős okostelefonra és tabletre van optimalizálva, így ezen eszközöket használó felhasználók is megkapják azt az élményt, amelyhez a desktopon már hozzászoktak. Tehát ha még nincs mobilra optimalizált weboldalunk, épp itt az ideje készíteni egyet! (Az alábbi infografikán láthatjuk, hirdetés szempontjából is mekkora potenciál van a lokális keresésben, de erről majd egy külön posztban fogok írni)

Local Search Evolved infografika

Mire figyeljünk egy mobil site kialakításánál?

  • az alap SEO beállításokat ugyanúgy alkalmazzuk, mint websiteok esetében (H-tagok, meta adatok megadása, hiteles és megbízható tartalom, sitemap stb.)
  • a mobil eszköz képernyőfelbontásához igazítsuk a designt (ez lehet responsive web design, külön mobil design stb.)
  • figyeljünk az URL használatára: ha külön mobil verziós tartalmakat állítunk elő, használjuk a rel=canonical tag-et, így a keresők nem veszik duplikációnak az azonos tartalmakat
  • néha különböznek a kulcsszavak, néha nem: mobil site létrehozásakor mindig meg kell vizsgálni a kulcsszavakat, keresési trend elemzést végezni , hogy lássuk, mely eszközről milyen szavakra/kifejezésekre keresnek a felhasználók. Ha egyeznek a kulcsszavak, nincs teendőnk, ha különböznek, ezeknek megfelelően kell optimalizálni az oldalt
  • használjuk a Google Analytics-et a mobil site esetén is: így pontos képet kaphatunk a felhasználói szokásokról

A Google egyébként nemrégiben közzétette blogján a hivatalos irányelveit a Mobil SEO kapcsán.

Tedd kézzelfoghatóvá, és add a kezükbe!

A mobil keresés és a lokális keresés az új SEO csapásirány. Amellett, hogy az alapvető SEO paramétereket beállítottuk, figyeljünk arra is, hogy lokális keresésre is optimalizáljuk az oldalt (kivéve, ha egyáltalán nincs lokális vonatkozása az oldalunknak). Emlékezzünk vissza: az Egyesült Államokban az okostelefon tulajdonosok 61 százaléka használja lokális keresésre az eszközüket. Egy kis számolással hamar rádöbbenhetünk, hogy ez mintegy 60 millió okostelefon használó, akik lokális kereséseket is végeznek. (Egyébként egy nagyon jó kis infografika mutatja be az Egyesült Államok lokális keresési szokásait)

Local search: When a consumer searches online for information that is refined by geography. felirat

Íme néhány szempont, melyek szükségesek ahhoz, hogy a mobil site-unk lokális keresésre is optimalizálva legyen:

  • Készítsünk lokális profilt! Ha nem vagyunk jelen a Google+ Local-on (korábban Google Places), a Yahoo Local-on, a Bing Place-en, a Foursquare-en, stb., akkor kihagyod a legjobb lokális keresőoptimalizálási taktikákat.
  • Keressük meg a helyi és regionális lehetőségeket. Ezek az oldalak az egyik legjobb módjai annak, hogy a keresők felismerjék a lokális jelentőségünket, és ezáltal geo-specifikus kulcsszavakra előrébb sorolja az oldalunk a találati listán. Ezen oldalak közé tartoznak a helyi hírportálok, helyi linkgyűjtemények, helyi szervezetek oldalai stb.
  • Ellenőrizzük, hogy a cím és a kapcsolat felvételi adatok mind a felhasználók, mind a keresők számára elérhetőek legyenek. Sokszor a felhasználók eljutnak egy oldalra, és pont azokat az alapvető információkat nem találják meg, ami miatt keresték a site-ot (név, cím, telefonszám, nyitva tartás, stb.) Ezen kívül, ha a keresők sem találják meg ezeket az információkat, akkor negatívan fogja megítélni az oldalt lokális SEO szempontjából. Hogyan tehetjük elérhetővé a keresőnek a lokális adatokat? A Google a rich snippets használatát javasolja, melyekről részletesen a Google webmestereknek szóló oldalán találunk leírást.
  • Végezzünk lokális versenytárs elemzést! A legjobb módja annak, hogy megismerjük a helyi konkurenciát, megnézzük, ők mire jók, és próbálunk náluk még jobbak lenni, hogy a keresők a mi oldalunkat preferálják jobban. Ne feledjük: „a jó művészek másolnak, a nagy művészek lopnak”.

Ha jól kombináljuk a mobil és a lokális SEO eszközöket, akkor garantált a helyünk a keresési találatok élén. Gondoljuk át a céljainkat, és ennek megfelelően válasszuk ki a stratégiánkat a mobil site elkészítéséhez. (Egy korábbi posztunkban áttekintettük a lehetőségeket.)
A Mobil SEO eredmények sem jönnek egyik napról a másikra, és itt is ugyanolyan fontos a folyamatos nyomon követés, hogy szükség esetén időben be tudjunk avatkozni. Bízunk benne, hogy sikerült kedvet csinálnunk a mobil site-okhoz, és hazánkban is egyre több pozitív példával találkozhatunk a közeljövőben.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások