Az online világában másról sem hallani mostanság, mint mobil verzió, mobil applikációk, responsive web design, smartmobil penetráció, és még sorolhatnám. Sokunkban felmerülhet a kérdés: jó-jó, ez a jövő, de megérett már a magyar piac erre? Összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyekre a válaszok segítenek eldönteni, hogy kell-e foglalkozni a mobilos felhasználókkal. Egy biztos, az általunk kezelt oldalak mindegyikénél minimum 6%-os a mobilos forgalom, de akad köztük 45%-os is.
Miért fontos a mobil SEO?
A weboldalakat sokáig csak egyféle platformra, desktoptra készítettük. A keresőoptimalizálási feladatokat is ennek megfelelően építettük fel, a Google egyféle algoritmus alapján indexelte az oldalakat, csak erre kellett figyelni. Azonban a mobil eszközök rohamos terjedésével megjelentek új technológiák, másféle oldal készül a desktopos felhasználóknak, mint a mobilosoknak. A Google is lépett ez ügyben, már egy ideje külön algoritmus szerint rangsorolja a találatokat a desktopos és a mobilos felhasználóknak. (erről részletesebben egy korábbi posztban már írtam)
A különböző algoritmus jelenléte ugyan az alapvető SEO beállításokat nem befolyásolja, de a tartalom optimalizálásnál már érdemes odafigyelni a megfelelő kulcsszavak használatára, mivel a keresési szokások is némileg különböznek.
Mobil SEO audit checklist
Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk arról, hogyan teljesít mobilon az oldalunk, bele kell mélyebben ásnunk magunkat az analitikába. (A listát a Google Analytics alapján állítottuk össze, de más webanalitikai rendszerekben is megtalálhatóak ezek az információk.) Határozzuk meg a mobil felhasználók viselkedését az organikus keresési eredményekből, nézzük meg az organikus forgalmat is, és válaszoljunk az alábbi kérdésekre:
1. Milyen volumenű a mobil eszközökről érkező forgalom a teljes forgalom tükrében?
Az Analyticsben a közönség menüpont áttekintés oldalán a speciális szegmensekben lehet leszűrni a mobil és a táblagépes forgalmat. Nézzük meg, a teljes forgalom hány százaléka érkezett mobil eszközökről. (külön-külön is érdemes megtekinteni a mobilos és a tabletes adatokat is a teljes organikus forgalom tükrében).
Vizsgáljunk meg egy nagyobb időintervallumot (pl. elmúlt hat hónap) és nézzük meg, hogyan növekedett a mobil eszközös forgalom, illetve itt is érdemes külön is megnézni a mobilok és a tabletek arányát.
2. Milyen típusú mobil eszközöket használnak a látogatók?
A Google Analytics a legtöbb mobil eszközt be tudja azonosítani. Megmondja az eszköz gyártóját, típusát, képernyő felbontását, operációs rendszerét, stb. A későbbiekben a mobil eszközökre való optimalizáláshoz ezek a legfontosabb információk.
Azt is ellenőrizzük, van-e különbség a desktopról illetve a mobil eszközről érkező látogatók keresési szokásaiban (milyen arányban érkeznek a keresőkből, megtalálják-e a számukra szükséges és releváns információkat stb.)
3. Milyen kulcsszavakat és oldalakat használnak a mobil felhasználók?
A Forgalmi források > Minden forgalmi forrás > Keresés > Organikus almenüpontban tudjuk megtekinteni, mely kulcsszavakra érkeztek a látogatók az oldalunkra. Ha a másodlagos dimenziónál beállítjuk az állomásnevet, azt is megtudhatjuk, az adott kulcsszóval mely oldalakat tekintették meg a látogatók. Itt is meg kell vizsgálni az alábbiakat:
- Mennyire különböznek a kulcsszavak a teljes forgalmat és a mobil forgalmat összehasonlítva?
- Vannak-e olyan kulcsszavak, melyeket csak a mobilosok használnak?
- Azonosak-e a céloldalak az egyes kulcsszavak esetében?
4. Hogyan jelenik meg az oldalunk az egyes eszközökön?
Vannak olyan oldalak, melyeken megnézhetjük, melyik eszközön hogyan jelenik meg az oldal. Ilyen például a Mobile Phone Emulator vagy az Opera Mobile Emulator. Ezen eszközök segítségével megtudhatjuk, hogy minden tartalom, menüpont, kép, stb. hogyan jelenik meg az adott eszközön, illetve azt is megtudhatjuk, van-e esetleg olyan tartalmunk, ami esetleg egyáltalán nem jelenik meg.
5. Mely kulcsszavakra és mely oldalak jelennek meg a mobilos kereséseknél a keresőkben?
A Google Webmestereszközök segítségével ellenőrizhetjük a lekérdezéseket és a mobil keresési eredményeket. A Forgalom > Keresési lekérdezések menüpontban tudjuk lekérdezni a teljes forgalmat és mobilos adatokat is. Ezen kívül lehet még tovább finomítani a lekérdezéseket, például hely vagy forgalom alapján. Az Analytics-szel ellentétben itt minden kulcsszót megtalálunk. Felül, ha fület váltunk, itt találhatóak a legnépszerűbb oldalak is, melyeket szintén tudunk mobilos felhasználókra is szegmentálni.
6. Hogyan térképezi fel és indexeli a webhelyet a mobil keresőrobot?
A Webmaster Toolsban az Egészség > Feltérképezési hibák almenüjében találunk erre vonatkozó információkat. A webhelyhibákon kívül az URL feltérképezési problémákat is láthatjuk, illetve érdemes még a menüpont többi almenüjét is átfutni.
Dokumentáljunk!
Készítsünk magunknak egy dokumentációt, amibe rögzítjük a fenti adatokat. Így egyrészt könnyebben át tudjuk tekinteni az eredményeket, másrészt, ha a későbbiekben újra megismételnénk az auditot, könnyedén összehasonlíthatjuk az adatokat. Nem szükséges részletekbe menő több tíz diás prezentációt készíteni (hacsak nem a cégvezetőt szeretnénk meggyőzni), elég néhány táblázatba összefoglalni az adatokat, a lényeg, hogy könnyedén eligazodjunk rajta.
Kell-e mobil SEO vagy sem?
Ha áttekintettük a fenti szempontokat, látni fogjuk, weboldalunk forgalmának mekkora részét teszi ki a mobilos forgalom, és azt is, milyen tevékenységeket végeznek ezek a látogatók. Nyilván nehéz egy olyan számot meghatározni, hogy mikortól kell ezzel foglalkozni, ezt mindenki a saját szakterülete, célcsoportja, weboldal forgalma, és még jónéhány szempont figyelembe vételével tudja mérlegelni. Egy biztos: a mobil eszközök térnyerése rohamosan növekszik, előbb-utóbb foglalkoznunk kell velük. Célszerű inkább előbb, mert könnyebb a konkurencia előtt járni, mint loholni utána.
Vágjunk bele!
Ha az eredmények alapján úgy döntünk, belevágunk a mobilos kalandba, mindenképp érdemes a technológiai lehetőségekről is tájékozódni. Erről is írtunk egy korábbi posztunkban.
Hozzászólások