Desktop vs. mobil keresés

Desktop vs. mobil keresés

Az internetezési szokásaink változásával az interneten való keresési szokásaink is megváltoztak a mobil eszközök megjelenésével. Másképp keresünk, ha az asztali gépnél ülünk, mint akkor, amikor mobilon keresünk valamilyen információt.

Miért is van mindez? Amikor valamilyen mobil eszközön keresünk, jóval nagyobb arányban végzünk lokális keresést. Például épp haladunk valahova, és szükségünk van valamilyen információra, pl. megnézni a térképen, hogyan találunk oda az úti célunkhoz, van-e a közelben pl. benzinkút stb., ott az okostelefon kéznél, pár pillanat, és már meg is van a keresett célpont.

Mitől mobil, illetve lokális a keresés?

Amikor egy felhasználó online keres információt valamilyen földrajzi területre vonatkozóan, akkor beszélünk lokális keresésről. Mobil keresésről pedig akkor beszélünk, ha valamilyen mobil eszközről indítjuk a keresést, pl. okostelefonról, tabletről, stb.. (Lokális keresésekről írtam már egy korábbi posztban is.)

2011-ben a mobil keresések 40%-a, míg a desktop keresések 20%-a volt lokális keresés. 2012-ben a mobil keresések aránya elérte az 50%-ot, és még hátravan két és fél hónap az évből. A BIA/Kelsey tanulmánya szerint 2015-re a mobil keresések aránya eléri a desktop keresések szintjét a lokális keresések viszonylatában.

A desktopos keresést várhatóan 2015-ben meghaladja a mobilos keresés diagram

Konverziós időt tekintve desktop kereséseknél a válaszidő átlagosan egy hét, míg mobil keresések esetében mindössze egy! óra. Miért ekkora a különbség? A válasz a keresési szokásokban rejlik: mobil keresés esetében általában gyorsan van szükségünk információra, éppen ezért gyorsan is döntünk. Desktop-os keresés esetén nagyobb az esély, hogy több találatot nézünk meg, többféle kulcsszó variációval keresünk, kedvencek közé tesszük az adott oldalt, stb.

Mind a mobil, mind a desktop-os keresés esetében elmondható, hogy a lokális keresések 37%-a esetében történik konverzió (ez lehet vásárlás, megrendelés, regisztráció, stb.). Ezen keresések 26%-a teljesen egyedi kulcsszavakkal, illetve kulcsszó kapcsolatokkal történik.

A mobil keresések 49%-a valamilyen applikáción keresztül indul útjára, pl. Google Maps, Foursquare.

Mikor hogyan keresünk?

Huszonnégy órára levetítve az alábbiak szerint alakulnak a keresések: reggel hattól délig a desktop vezet a mobillal szemben (elmegyünk dolgozni, bekapcsoljuk a PC-t/laptopot és azt használjuk). Ebédidőben átveszi a mobil a stafétát (ebéd közben a telefonunkat/tabletünket nyomkodjuk), majd a munkaidő végét követően a mobil keresések aránya ugrásszerűen megnő a desktoppal szemben (ekkor indulunk haza, intézzük az ügyeinket, stb.). Este 10 körül csúcsosodik ki a mobil használat, ekkor már többnyire ágyban vagyunk, a desktop drasztikusan lecsökken. Éjszaka is inkább mobil eszközt használunk.

Időben mikor hogyan keresünk, milyen eszközökön diagram

Miben más a mobil keresés?

Íme néhány dolog, amit másképp csinálunk/használunk mobil eszközön, mint desktopon:

  • általánosabb kulcsszavak: mobil eszközön általában egy, maximum két szóból álló kifejezéseket használunk
  • automatikus kiegészítés: ezt desktop keresésnél is előszeretettel használjuk, de mobil keresésnél még inkább, mivel nem kell annyit pötyögni
  • nemcsak böngészőből való keresés: elsősorban az okostelefonokban a böngészőn kívül is el lehet érni a keresőt, illetve ott a voice search is, (néhány hete már elérhető magyar nyelven is) de ide tartozik a valamilyen applikációból indított keresések is (a mobil keresések közel fele innen indul)
  • más felhasználói viselkedés: míg desktopon hajlamosak és hajlandóak vagyunk akár több oldalnyi keresési találatot is átböngészni, mobil keresések esetében az első négy találat szinte „mindent visz”
  • más keresési algoritmus: a google 2009 óta más algoritmust használ mobil keresések esetében, mint a desktopos kereséseknél. A lokális kereséseket előrébb hozza a találati listában, illetve ha valamilyen helyre utaló kulcsszóval keresünk, de nem adunk meg konkrét helyet, a hozzánk legközelebb eső helyeket fogja a találati listában előrébb hozni. Pl. a keresési kifejezésünk kínai éttermek, de nem írunk hozzá településnevet, viszont épp Pécsen tartózkodunk, akkor a google a Pécsen, illetve Pécs környékén található kínai éttermek listáját fogja a lista élére tenni
  • változó találati lista: másképp rangsorolja a találatokat, a térképes, képes, videós tartalmakat előrébb sorolja a találati listában

TOP 10 mobil keresőszó

A Startup 2012. május havi adatai szerint világviszonylatban a TOP 10 legkeresettebb kulcsszavak az alábbiak:

  1. Facebook
  2. Google
  3. Youtube
  4. Hotmail
  5. Yahoo
  6. Google maps
  7. Craigslist
  8. Ebay
  9. Twitter
  10. ESPN

Ne felejtsük el, azért is ezek a szavak kerültek erre a listára, mert sokan nem a böngésző címsorába, hanem a keresőkbe írják be az oldal neveket, és úgy kattintanak a találati listában a keresett oldal linkjére.

Mobilra fel, használjuk ki a mobil eszközökben rejlő lehetőségeket! Még ugyan csak gyerekcipőben jár hazánkban a mobil keresés, már most foglalkoznunk kell vele, ott kell lenni a keresési találatok élén, hogy profitálhassunk ezekből a keresésekből addig is, míg a konkurencia nem foglalkozik vele.

A poszt a 2012. október 3-i Az új szupersztár: a mobil – Traffic Meetup-on elhangzott előadásom alapján íródott. A prezentáció az alábbi gombra kattintva letölthető.

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások