2012. június 21.

Mobil SEO és a pitty-putty

10 perc olvasási idő

Mobil SEO és a pitty-putty

Mobil SEO. Mit is takar ez pontosan? Ez egy olyan témakör, ami megosztja még a SEO szakembereket is, nemhogy az egyszerű halandókat. Kell ezzel foglalkozni? Vagy elég, ha mobil barát weboldalt készítünk? Nagyon sok mítosz és legenda kering a köztudatban, ezeket próbáljuk most megerősíteni vagy cáfolni.

Az okostelefonok rohamos terjedésével egyre többen használják az internetet ezeken a készülékeken keresztül. Praktikus, mert mobil, mindig kéznél van, csak néhány mozdulat, és máris hozzájutunk a szükséges információkhoz, legyünk épp a boltban, ahol egy termékről szeretnék további infót, vagy kirándulunk éppen, és a környék nevezetességeiről szeretnénk tájékozódni. Legtöbbször tehát lokális keresésekre használjuk a mobilunkat.

Mobile Search In Your Backyard infografika

Mi a különbség a lokális és a mobil keresés között?

Mobil keresésről akkor beszélünk, ha valamilyen mobil eszköz segítségével keresünk. Lokális keresésről pedig akkor, amikor valamilyen helyspecifikus dologra keresünk. Itt olyan találati oldalakat várunk, melyek térképet és egyéb olyan szolgáltatásokat adnak, melyektől azonnali segítséget kapunk. A Google kijelentette, hogy külön mobil algoritmusok működnek a jobb mobil felhasználói élmény érdekében.

Ahhoz, hogy mi, mint weboldal tulajdonosok/üzemeltetők ki tudjuk szolgálni ezt az igényt, szükségünk van-e külön mobil verzióra vagy sem? Vegyük sorba, milyen lehetőségek közül választhatunk.

1. A legjobb mobil SEO stratégia az, ha nincs mobil SEO stratégiánk

A barackobama.com egy nagyszerű példa arra, hogyan kell kezelni a mobil oldalakat (RWD).  Ugyanazt az oldalt és design-t kínálja a mobil és a „hagyományos” látogatóknak is. Ugyanaz a megjelenés, ugyanaz az URL. Természetesen a stílusalap különböző, de ez minden. Az élmény ugyanaz!

Obama oldala desktopon és mobilon képernyőképek

Ezt a fajta design-t hívjuk responsive web designnak, amiről egy korábbi posztunkban már részletesen írtunk. A Bing kora tavasszal, a Google néhány hete jelentette be, hogy az egy URL-es megoldást támogatják és ajánlják, szemben az aldomaines és egyéb megoldásokkal. A Google még a responsive web design megvalósításához is segítséget nyújt a Webmaster Central blogban. Így nem fő a fejünk a tartalomduplikálás és egyéb olyan dolgok miatt, melyek negatívan befolyásolják a SEO eredményeket.

Mivel azonos az URL, egyetlen oldalt kell optimalizálni. Az összes keresőoptimalizálási munkát egyszer kell csak elvégeznünk, nincs szükség külön mobil SEO stratégiára.

De mi a helyzet akkor, ha az oldalunk nem alkalmas responsive web design használatára?

2. m.oldalamneve.hu

Vannak olyan típusú oldalak, pl. webshopok, amikor célszerű külön mobil oldalt készítenünk. SEO szempontból jön máris az első probléma: kétféle URL, azonos tartalommal. Természetesen nem szeretnénk saját magunkkal versenyezni a keresőkben, és van is erre megoldás. Ha már külön site-ot hoztunk létre, lehetőleg az m.oldalamneve.hu megoldást válasszuk. SEO szempontból nem nyújt semmilyen előnyt, de nemzetközileg ezt a megkülönböztetést használják a mobil oldalakra. Másik előnye, hogy minden URL-t meg tudunk tartani, csak az m. lesz a különbség. Ezzel is segíteni tudjuk a látogatóinkat az eligazodásban.

A canonical tag-nek köszönhetően kereséskor csak a „sima” URL-eket adja ki a találati listában, és megnyitáskor az adott eszköznek megfelelő oldalra dobja a felhasználót. Így ki is küszöböltük a duplikált tartalom problémát.

html forráskód head része

Itt kell még megemlítenünk a Google Skip Redirect/Old Possum megoldását, amely a gyorsabb mobil böngészést teszi lehetővé. Számos oldal használ átirányításokat az okostelefonokon való optimalizált megjelenés miatt. Ez a megoldás azt teszi lehetővé, ha mobil eszközről történik a keresés, a találat megjelenítésekor kikerüli ezeket az átirányításokat, így gyorsabban töltődik be a keresett oldal.

3. Mobil eszközökre optimalizált site-ok

Hazánkban még picit messze állunk ettől a lehetőségtől, de az Egyesült Államokban már bontogatja szárnyát egy új irányvonal. A tartalmak kétféleképpen készülnek: egy mobil webes verzió, és egy desktop  verzió. Mindkettő a saját platformjának megfelelően van kulcsszavazva, megszerkesztve. A Google kulcsszóválasztó eszköze már lehetőséget ad arra, hogy megnézzük, egy adott kulcsszóra mennyien keresnek mobil eszközről és mennyien asztali gépről. (a beállításoknál a legördülő menüben találjuk a mobil eszközöket) Így könnyebben választhatunk megfelelő kulcsszavakat, mobil fókuszált tartalmakat állíthatunk elő, és könnyebben ott lehetünk az első találati oldalon.

Ha jól megszerkesztett (és SEO-zott) tartalmunk van, a látogatók szívesen osztják meg valamilyen közösségi csatornán keresztül. Ezzel számtalan, a tartalmunkra mutató linket generálunk, ami a lehető legjobb linképítési stratégia. És mint arról már szintén írtunk korábban, a Google Panda és Pingvin nagy hangsúlyt fektet a tartalmunkra mutató releváns linkekre, így ezek a megosztások is nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az adott kulcsszóra a mi tartalmunk legyen az első pozícióban.

notebookon két mobil letéve fejlesztés közben fotó

Az oldalon belüli URL-ek használatáról se feledkezzünk meg. Használjunk belső és külső linkeléseket is. A belső linkek a keresőbotok miatt fontosak, hogy minél teljesebben be tudja indexelni az oldalunkat. A kifelé mutató linkek pedig erősítik a tartalmi relevanciát, amennyiben a tartalmunkhoz témába vágó oldalra hivatkozunk. Amire nagyon figyeljünk oda: mindig működő oldalra linkeljünk csak, és ne vigyük túlzásba a linkelést, mert könnyen áteshetünk vele a ló másik oldalára, és még büntetést is kapunk a keresőktől.

Ha tovább szeretnénk növelni a mobil felhasználói élményt, készítsünk mobil sitemapet. Nem csak a felhasználóinknak segít az eligazodásban, de a keresők szempontjából is fontos.

Ha többet akarsz

Ha valami igazán egyedi dolgot akarsz megjeleníteni, akkor nem mobil verzióra van szükséged, hanem mobil alkalmazásra. Itt tudsz használni multi-touch funkciókat, GPS és egyéb szolgáltatásokat, melyekkel olyan különleges és egyedi felhasználói élményt tudsz adni, melyre egy weboldal nem képes. Ugyan a mobil alkalmazás, mint olyan, nem SEO-zható, viszont reklámozhatod az oldaladon, linkelhetsz rá. Ugyanakkor a Google Playben vagy az App Store-ban a leírás és kulcsszavak részben lehetőség van a SEO-ra.

Deszkatemplom Wiki oldal mobilon fotó

Ha nem tudod eldönteni, mire is van szükséged, mobil oldalra vagy alkalmazásra, ebben a posztunkban összefoglaltuk az előnyöket és a hátrányokat.

Ami még nagyon fontos!
Bármelyik irányba indulsz el, MINDIG mérd az eredményeket, figyeld a látogatóid tevékenységét. A Google Analyticsben már külön filterezés nélkül is látod a mobil adatokat, összehasonlíthatod a desktop-os adatokkal. Látod a mobil operációs rendszereket, böngészőket, készülék típusokat stb. Ha a mobil applikáció mellett döntesz, a Google Analytics for Mobile Apps SDK, illetve az Apple iTunes Connect segítségével mérheted az app teljesítményét.

Hogy miért pitty-putty?

Csak. Mert jó.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások