Az elmúlt három-négy évben sokszor hallhattuk, hogy ez a mobil éve, illetve a következő év már biztos a mobil éve lesz. 2015-ben szerintem már kijelenthetem, hogy ez már tényleg a mobil éve. Miért gondolom mindezt?
Az idei Internet Hungary-n erről a témáról tartottam előadást.
Januárban a Pew Research az USA-ban vizsgálta, hogy mennyien olvassák a különböző híroldalakat mobil eszközról. 50 vezető híroldalt vizsgáltak, ebből 39 esetében nagyobb volt a mobilos forgalom, mint a desktopos. Áprilisban a Google lefuttatta a köztudatban mobilbarát néven emlegetett algoritmus frissítését, melynek lényege, hogy azokat a weboldalakat, amelyeknek nincs mobilbarát verziója, hátrébb sorolja a mobilos keresési találati listán. Májusban szintén a Google háza tájáról érkezett a bejelentés, hogy immár 10 országban, köztük az Egyesült Államokban és Japánban már meghaladja a mobilról indított keresések száma a desktoposat.
A mobil ma már mindenhol jelen van, része az életünknek. Bárhol, bármikor tudunk tartalmat fogyasztani. Világviszonylatban mintegy három milliárd mobil eszköz van forgalomban, ennek kétharmada okostelefon, egyharmada tablet. Egy idei, az NMHH részére készített tanulmányból kiderül, hogy a magyar 14 évnél idősebb internethasználók 59%-a rendelkezik okostelefonnal, és 22% él tablettel rendelkező háztartásban. Ezeket az eszközöket több mint 80%-ban használják internetezésre is.
Hogyan változtak meg a tartalomfogyasztási szokások a mobil jelenlétével?
Mobilon többféleképpen fogyasztunk tartalmat: útközben navigálunk a segítségével, híreket olvasunk, social médiát használunk, játszunk, emailezünk, munkahelyen a munkához vagy a privát dolgokhoz, este pedig multi-screenként tévénézés közben. Nemcsak böngészünk, hanem applikációkat is használunk. A magyar felhasználók elsősorban Facebookot használnak, Vibert, valamilyen időjárás appot, FB messengert és Youtube-ot. Kategóriákat tekintve játékokat, valamilyen social appot és időjárást. A Gemius adatai alapján a mobil eszközök esetében a reggeli és esti időszak kiemelkedő, a használat intenzitása szerint a reggel inkább az okostelefonoké, míg az este a tableteké.
Miben más mobilos tartalom a desktoptól?
Egy-két éve még gyakran előfordult, hogy a mobilos verzió „butított” volt, rövidebb szövegekkel, részleges funkcionalitással. Ez eleve rossz hozzáállás volt, ugyanis nem eszközre készítünk tartalmat, hanem a felhasználóknak, akik minden szolgáltatást és tartalmat szeretnének elérni függetlenül a használt technológiától. Ma már szerencsére egyre ritkábban találkozom ilyen oldalakkal.
A mobil eszköz sok szempontból más, mint a desktop: kisebb a kijelző, a linkekre/gombokra tappolunk nem kattintunk, beépített billentyűzetet használunk, ami nehézkesebb, mint a normál billentyűzet használata, figyelnünk kell az akkumulátor élettartamára és még sorolhatnám. A fizikai korlátokból és a használati helyzetből adódóan is másképp viselkedünk mobilon. Másképp használjuk és sokkal többet a keresőt (a mobilról indított keresések 40%-a lokális jellegű), más szavakkal, kifejezésekkel keresünk, másképp jutunk egyik tartalomról a másikra (hivatkozásokon illetve keresőn keresztül). Ezen korlátoktól függetlenül viszont ugyanazt a felhasználói élményt kell nyújtanunk, mint desktop esetén.
Mire kell figyelni, ha mobilra készítünk tartalmat?
Az eszköznek megfelelő megjelenítés nagyon fontos. A mobile first elvet alkalmazzuk tervezéskor. Technológiailag ez többféle lehet: responsive design, szeparált oldalak (m.valami.hu) natív applikációk.
Megjelenésben:
- jól olvasható, kontrasztos, jól áttekinthető
- a kijelző méretének megfelelő betű és képméret
- a szövegek megfelelően legyenek tagolva, rövidebb bekezdések, közcímek
- jól tappolható gombok, linkek
- különösen fontos az oldalbetöltődési sebesség (3 másodperc)
Szövegezésben:
- minőségi tartalom (egyedi, nem összeollózott; érthető megfogalmazás; megbízható)
- keresőoptimalizált (szeparált oldalaknál a link átirányításokra illetve a canonical tagekre figyelni kell, natív appoknál már lehet az app indexinget használni a deep linkekre)
- legyenek kulcsszavas közcímek (nem olvasunk, hanem scannelünk, ezért fontos)
- lokális keresések miatt mikroformátumok használata javasolt
A tartalom előállításnál MINDIG a felhasználó legyen a központban, akit eszköztől függetlenül kell a megfelelő információval kiszolgálni.
Összegzésként elmondhatom, hogy figyelni kell a mobilra, de jelentősen nem változtatta meg a tartalom előállítási szokásokat. Ám a technológia folyamatosan fejlődik, jönnek az új eszközök, amelyek viszont alapjaiban változtathatják meg a tartalom előállítást. Én már várom ☺
Hozzászólások