Kezeld úgy a felhasználóid, mint a gyermeket

Kezeld úgy a felhasználóid, mint a gyermeket

A minap olvastam egy cikket, ami nagyon érdekes oldalról közelíti meg azt, hogyan gondoljunk a felhasználóinkra. A gyermeki elméket szinte lehetetlen megfejteni, és legalább annyira nehéz irányítani. A szülők sokszor előre megtervezik, hogyan nevelik majd a gyermeküket, vagy hogyan terelik őket a megfelelő útmutatás segítségével céljaik eléréséhez. Mindez sokszor elvesztegetett időnek tűnik. A gyerekek általában nem hajlandóak követni ezeket a mintákat, bármennyire is hasznos lenne ez számukra. Kapcsolatban lenni ilyen kisemberekkel nagyon is emlékeztet engem a UX szakemberek mindennapjaira.

Tekints rájuk gyermekként

Azonnal megváltozik a userekről alkotott képed, ha belegondolsz, milyen nehéz gyereknek lenni. Ahogyan a gyermek folyamatosan felfedezi a világ ismeretlen dolgait, a userek is ugyanúgy viselkednek, amikor a szolgáltatásoddal először találkoznak. Bennük is ott a sok megválaszolatlan kérdés és kíváncsiság. A mi feladatunk, hogy a felfedezéshez vezető utat kényelmessé és érdekessé tegyük számukra.

Türelmetlenség

Légy őszinte, mennyi időt töltenek valójában a felhasználóid a siteodon azzal, hogy minden információt tüzetesen végigolvassanak? Kutatások bizonyítják, hogy ha egy tartalom feleslegesen ismétlődik és még más „inzultus” is éri őket (pl. lassú az oldal), akkor jó esetben sem mennek  egy-két oldalnál tovább. Az átlag türelmi idő mobilon 2-3 , desktopon pedig 7-8 másodperc. A felhasználóidat csak a lényeges információk érdeklik és olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehetséges. A gyermekek is pont ilyenek, csak próbálj meg egyet is megváratni 30 másodpercre egy olyan dologgal, amire már nagyon vágyik, pedig karnyújtásnyira van. Amikor a tartalom stratégiádat tervezed, legyen ez az egyik fő szempont.

egy kisgyerek ül az apja nyakában

Jutalmazás

Gondolj bele, mennyi időt töltesz tesztekkel annak érdekében, hogy lásd azt, hogy a szolgáltatásodban mely pontokon akad el a user. Ha a felhasználóidban nincs meg a kellő elégedettségérzés az első másodpercekben, mert mondjuk nem talál valamit,  akkor ott valamit jobban ki kell találnod és fejlesztened. A gyermek is pontosan így működik, mert ha egy gyermek valamit megszokással keres, de nem találja meg azt, akkor kezdődik a szülők által jól ismert nyafogás.

Tekints magadra szülőként

Most hogy gyermekként tekintesz a felhasználódra, ahhoz, hogy jól megértsd ezt a kapcsolatot, ideje magad szülőként vizsgálni ebben a komplex szimbiózisban.

A legjobbat cselekedni…

A számítógéped és a folyamatábráid felett ülve a legfontosabb cél mindig ugyanaz, hogyan tudod a lehető legjobb élményt megteremteni és a felhasználóid életét könnyebbé, élhetőbbé tenni. Nagyszerű dolog ez a fajta elkötelezettség. Ahogyan a szülőknek a legfőbb elkötelezettsége a gyermek, egy tervezőnek is pontosan ezzel a habitussal kell hozzáállni a felhasználóihoz. Ahogyan a szülő a legjobbat szeretné a gyermekének, egy tervezőnek is ezt kell szem előtt tartania.

Keresd a biztonságot a konvenciókban

Minden tervező szakmai életében eljön az a pont, amikor egy projektben el kell döntenie, hogy a konvencionális kitaposott úton közelíti meg a problémát, vagy vállalja a kockázatokat és letér arról. A szülők is pontosan ilyenek, mert mindig a biztonságosabb utakat szeretik járni, pláne  ha a gyermekeikről van szó. Nagyon  jó okokat kell találni a szülőknek, hogy másfelől közelítsenek a gyermeknevelés felé. A felhasználóidra is pontosan így kell gondolnod, amikor új konvenciókkal közelítesz feléjük.

két kölyök öltönyben

Mégse légy túl konvencionális

Ahogyan a világ változik, egy tervezőnek ezzel együtt kötelessége vele változni. Meg kell értened a világ rezdüléseit, és vele változtatnod a saját szabályaidat is. Kitűnő példája az, ahogyan Steve Jobs is képes volt megváltoztatni a világnak a technológiai eszközök használhatóságról alkotott képét. De ne kövess el kockázatos és nagyon szokatlan, a felhasználóidtól teljesen idegen megközelítéseket. Ne félj az új dolgoktól, ha kellőképp tesztelted és megismerted milyen hatást fog kiváltani a usereidből. Amikor a szülők elkövetik ezt a hibát a gyereknevelés során, akkor olyan kis felhasználókat hoznak létre, akik egész felnőtt korukban utálni fogják azt a szokatlan mentalitást, ami mentén nevelték őket, főként ha semmilyen pozitív fejlődéssel nem jár.

Akár egy csecsemő

Minden új projekt olyan akár egy csecsemő. Egy újszülött rengeteg odafigyelést és törődést igényel ahhoz, hogy minden rendben legyen, még ha el is kell tűrni az álmatlan éjszakákat és az állandó pelenkacserét. Ugyanez mondható el egy folyamat tervezéséről. Erős jelzéseket kell alkotnod, mert ugyanúgy, ahogy egy gyermeknek szüksége van jelentős pozitív megerősítésekre, úgy szüksége van a szignifikáns pozitív interakciókra a felhasználóidnak is. Ahogy a gyermekben is elraktározódnak a negatív élmények a gyenge rossz kapcsolatok emlékeiről (implicit memória), ez ugyanúgy kialakul a usereidben, ha nem ápolod és fejleszted a velük való interakciókat. Tehát mindig add meg a kellő figyelmet és törődést a felhasználóidnak.

Egyetértés

Ahogy egy projekted a „serdülőkorba” kerül, nagyon fontos az őszinteség és az egyetértés. Amikor egy projekt során több ember dolgozik együtt, úgy nagyon fontos a mérföldkövek és a végső cél lehető legpontosabb definiálása. Abban az esetben, ha egy projekten belül különböző elképzelések vannak a végső eredményről a partnerek között, azt már a kész alkotás fogja megsínyleni, és ezekkel együtt nő a hibalehetőségek száma. A családban is nagyon fontos, hogy a két szülőnek azonos képe legyen a nevelésről, különben a gyerek személyisége fogja megsínyleni, és figyelme megosztottá válik. A nevelésben is ha ez bekövetkezik, akkor általában a gyermek kamaszkorában elég nehezen kezelhetővé válik. Ez később általában az őszinteség rovására megy, és némely viselkedési normák mutációja vagy hiányossága általában később bukik ki.

Összegzés

A tervezők arra összpontosítanak, hogy a legmegfelelőbb megoldásokat nyújtsák felhasználóik számára, pontosan úgy, ahogyan egy szülőnek is édes kötelessége törődni a gyermekével, hogy az a legmegfelelőbb itinert kapja az élethez. A tervezők és szülők egyaránt az idejük nagy részét olyan kérdések megválaszolásával töltik, ami megóvja a kényelmetlenségektől és a kellemetlenségektől úgy gyermekeiket, mint a usereket.

Az analógia segít téged, hogy olyan örömmel és törődéssel foglalkozz a projektjeiddel, mint ahogyan az emberek törődnek életük legfontosabb teremtményeivel. Ha őszintén teljes értékű emberként tekintesz az első pillanattól gyermekedre, úgy könnyítheti meg az Ő és saját életedet, ha megadod mindazt az útmutatást, ami segít neki a boldogulásban akkor is, ha már nem fogod a kezét!

UX Designer. Kezdetekben tanulmányait vizuális kommunikációval kezdte, majd product designerként fejezte be. Ezt követően találkozott a UX-szel, és „fell in love with each other”.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások