Fejlesztés és keresőoptimalizálás

Fejlesztés és keresőoptimalizálás

Ha SEO-ról van szó, mindenki rögtön az online marketingesre gondol, hogy majd ő foglalkozik vele, tudja, mit kell tenni. Viszont a keresőoptimalizálás egy része teljesen technikai dolog, melyeket a fejlesztők állítanak be. Ezért is fontos, hogy a fejlesztők is tisztában legyenek a különféle beállításokkal.

Technikai oldalról alapvető fontosságú, hogy a keresőrobotok jól tudják olvasni és megérteni a forráskódot. A keresőrobotok egyre fejlettebbek, egyre több szintaktikai elemet ismernek fel és értelmeznek, ezért is szükséges a megfelelő minőségű kódbázis.

A következőkben végigveszem azokat a témákat, amelyek érintik a fejlesztőket, hogy tisztában legyenek a keresőoptimalizálás folyamatával és ennek megfelelően alakítsák ki a kódokat.

Oldalbetöltődési sebesség

Az, hogy az oldalbetöltődés a lehető leggyorsabb legyen, igazi szakmai kihívás. Figyelni kell arra, hogy:

  • nagyobb szerveroldali terhelés esetén se lassuljon az oldalbetöltődés
  • az egy képernyőn megjelenő tartalom töltsön be a leggyorsabban
  • ne legyen túl terjengős a forráskód, amit lehet, egyszerűsíts vagy hívj meg külső forrásból
  • ne legyenek nagyméretű fájlok, amik automatikusan betöltődnek
  • responsive site esetén a sok CSS miatt különösen figyelj az optimalizálásra

Miért jó SEO szempontból a gyors oldalbetöltődés?

A weboldal betöltődési sebesség már régóta rangsorolási faktor. Minél gyorsabban tölt be az oldal, annál magasabb pontszámot kap ez a faktor. A különböző faktorok súlyozása időről időre változik, de nemcsak a SEO miatt fontos a gyors betöltődés, hanem a felhasználói élmény miatt is (nem mellesleg ez is egy rangsorolási faktor).

hajók fennakadva

URL átirányítások

Egy weboldal életciklusa alatt folyamatosan változik, új tartalmak kerülnek fel, régiek szűnnek meg, kisebb-nagyobb átalakítások történnek, amelyek hatással lehetnek az URL struktúrára. A keresők folyamatosan indexelik a weboldalt, így problémát jelenthet, ha az eddig működő link egyszer csak eltűnik az oldalról, ugyanis a keresőben a megszűnést követően még hónapokig is elérhető lehet a tartalom, mire onnan is eltűnik. Ha a felhasználó egy ilyen linkre kattintva jut az oldalra, fontos, hogy relevánst tartalomra érkezzen. Ezért is fontosak a különféle átirányítások.

Az állandó átirányításra a 301-es átirányítást használd, ez a leggyorsabb és legegyszerűbb módja a megszűnt tartalmak átirányítására. Arra figyelj, hogy párban legyenek az URL-ek, véletlenül se mutasson önmagára az átirányítás. Ha olyan linket kell átirányítani, aminek az új struktúrában nincs párja, lehetőleg a tartalmilag legközelebb álló oldalra, vagy végszükség esetén a nyitóoldalra kell irányítani. Semmiképp se maradjon hibás oldalra mutató URL, se SEO szempontból, se felhasználói szempontból sem jó. Legyen 404-es oldal, ami továbbirányítja az egyéb tartalmakra a felhasználót. Ideiglenes átirányításokhoz a 302-es átirányítást használd, ezek általában néhány napos, vagy maximum néhány hetes átirányításokra való.

Figyelj arra is, hogy az URL-ek csak egyféleképpen szerepeljenek. Ne éljen külön életet a www-s és a www nélküli verzió, vagy a / és / nélküli végződésű URL-ek. Teljesen mindegy, melyik lesz az alapértelmezett, a lényeg, hogy a másik verzió automatikusan irányítson át a választott verzióra.

Ha a webhelyed szolgáltató szerverén Apache fut, és 301-es átirányítást akarsz használni, hozzá kell férned a szerver .htaccess fájljához is. A beállításokhoz szükséges tutorialokat innen érheted el.

Miért fontosak az átirányítások SEO szempontból?

A keresők szigorúan büntetik a tartalom duplikációt, ezért kell különösen odafigyelni az átirányításokra. Ha ugyanaz a tartalom két különböző URL-ről is elérhető, az már duplikációnak számít. Ha mégis előfordul azonos tartalom (például egy cikk több rovatban/kategóriában is megjelenik), akkor canonical tag-et használva meg kell valamelyik tartalmat eredetinek jelölni, a többi oldalon pedig erre hivatkozni, így a kereső nem fogja büntetni.

Ha a keresőkben lévő régi linkekre kattintva nem jut releváns információhoz a felhasználó, azonnal továbblép az oldalról, ami szintén rontja egyrészt a SEO eredményeket, másrészt a felhasználói élmény is rossz lesz, legközelebb már nem fog a linkünkre kattintani a keresőben.

Sitemap, robots.txt

Keresőoptimalizálás szempontjából mindkét fájl nagyon fontos, ugyanis az oldal feltérképezése ezeknek a fájlok átvizsgálásával kezdődik. A robots.txt a weboldal feltérképezéséhez szükséges információkat (is) tartalmazza, a sitemap.xml pedig a weboldal azon URL-jeit, amit a keresőknek láthatóvá akarunk tenni. Mindkét fájl a webszerveren az adott oldal gyökérkönyvtárában kell, hogy legyen. Ha valamiért nem sitemap.xml-ként nevezzük el a sitemap fájlt (pl. azért, mert több is van belőle) akkor a robots.txt-be írjuk bele a pontos elérési nevet, hogy a keresőrobotok megtalálják.

kisgyerek átnéz egy fakerítés résén

Mikroformátumok

A mikroformátum (rich snippets vagy microformats) olyan adatforma, melyekkel különböző adattípusok egységesítésére használnak. A mikroformátum a keresőrobotok és az emberek számára is értelmezhető és olvasható adat. Funkciója, hogy az egységes forma révén kereshetővé válnak az adatok, ezáltal más alkalmazásokba is egyszerűen beilleszthetőekké válnak, továbbá a szemantikus web egyik fontos alappillére.

Ezekhez a tartalmi típusokhoz javasolt mikroformátumot használni:

  • személyekhez kapcsolható adatok (pl. név, születési idő, lakcím, stb.)
  • termékekhez kapcsolható adatok (pl. könyvek esetében szerző neve, könyv címe, kiadás éve, stb.)
  • cégekhez, üzletekhez kapcsolható adatok (pl. cég székhelye, fióktelep címe, nyitva tartás, stb.)
  • receptek (pl. összetevők, értékelés, kalóriatartalom, stb.)
  • események (pl. egy esemény neve, időpontja, stb.)
  • zene (pl. egy zenei album címe, zeneszámai, lejátszási idő, előadók, stb.)
  • breadcrumbs (azonosítja az útvonalat és megjeleníti a találati lista szövegében)

Miért fontos SEO szempontból?

Keresőoptimalizálás szempontjából a mikroformátumok picit kakukktojáshoz hasonlítanak, ugyanis nem rangsorolási faktor a használata, tehát „elvileg” nem befolyásolja a keresőkben való megjelenést. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy mivel hasznos információkat lehet a találati oldalon megjeleníteni segítségükkel, többen kattintanak a linkre, nagyobb forgalmat generálnak az oldalnak.

URL struktúra kialakítása

Az oldal URL struktúrájának kialakításakor törekedni kell arra, hogy amennyire lehet, kerüld el a különféle számokból, kódokból álló linkeket. Mennyivel beszédesebb egy ilyen link http://www.mysite.com/services/product mint egy ilyen http://www.mysite.com/123123/?id=0123 Az URL struktúrában elhelyezett kulcsszavak is számítanak SEO szempontból, és ez is nagyban segíti a tájékozódást az oldalon. Ha nincs breadcrumbs, akkor is látjuk az URL-ben, milyen mélységben járunk az oldalon.

Van, hogy elkerülhetetlen, hogy valamilyen ID-t használj a linkben, pl. egy webshop esetében, ahol egy termék több méretben vagy színben is kapható, ilyenkor egyszerűbb ID alapján beazonosítani a terméket. De ettől még használhatod a kulcsszavas struktúrát pl. mywebshop.com/products/spoons/teaspoon?id=12

Miért fontos ez SEO szempontból?

A megfelelő URL struktúra megléte rangsorolási faktor. Már az URL-ben megjelenő kulcsszót is figyeli indexeléskor a keresőrobot, hogy mennyire releváns az oldal további tartalmára nézve.

hegymászó mászik egy meredek sziklafalon

Tartalmi elemek

Vannak tartalmi oldalról meghatározott elemek, ilyen például a title, description, a többszintű headings elemek, vagy képek esetében a kép title és kép alt szöveg, link title stb. Technikai oldalról célszerű biztosítani, hogy a tartalom feltöltéskor a felhasználók egyedileg tudják állítani ezeket, ha nem megoldható, akkor számíts rá, hogy ezekkel még dolgod lesz. Sok open source keretrendszer biztosítja ezeket a beállítási lehetőségeket. (pl. WordPress)

Mérőkódok elhelyezése

Minden üzleti célú weboldalnál számtalan dolgot kell mérni különféle mérőkódok segítségével. Ehhez többféle mérőkódot kell elhelyezni a weboldal forráskódjának megfelelő pontjaira. Ilyen pl. a különféle analitikai kódok, úgymint Google Analytics, hirdetésekhez remarketing kódok, eseménykövetések, paraméteres linkek és még sorolhatnám. A Google kifejlesztett a mérőkódok kezelésére egy olyan platformot, a Google Tag Managert, amely arra hivatott, hogy nem kell egyesével befűzni a mérőkódokat az oldalakba, hanem mindössze egyetlen kód kerül csak be az oldalba, és egy felületen keresztül lehet definiálni és paraméterezni a meghatározott célokat. Ha nem használsz Tag Managert, figyelni kell arra, hogy a mérőkódok a megfelelő helyekre kerüljenek és ne üssék egymást, különben nem lesz pontos a mérés. A kódok általában a head rész aljába, a body tetejére vagy aljára szoktak kerülni.

Összegezve

A fentiekből kiderül, hogy könnyebb ezen szempontok szerint kialakítani egy új weboldalt, mint utólag ezeket beállítani/átalakítani. Keresőoptimalizálás szempontjából a technikai beállítások fontosak, de önmagában a jó SEO eredményhez már nem elég, a tartalmi dolgok is elengedhetetlenek a sikerhez.

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

A tudásmegosztás jó dolog.
Mindenkinek ezt kellene tennie.



Ez bizony kár!

Sajnáljuk, ha így gondolod, de ez szíved joga.
Olvasd el ezt a posztot, hátha változik a véleményed!

Elolvasom

Egyetértünk!

Küldetésünk a tudásmegosztás, ezért is küldünk havonta hírlevelet. Jelenleg 4503 tudáséhes embernek. Érdemes feliratkoznod!


Gratulálunk!

Nagyszerűen döntöttél. Te is oszd meg a tudásod a világgal.

Hozzászólások