2013. október 22.

Tartalom: fogyasztjuk és/vagy előállítjuk?

10 perc olvasási idő

Tartalom: fogyasztjuk és/vagy előállítjuk?

Nagy érdeklődéssel hallgattam az online média szekció előadásait az idei Internet Hungary-n, ugyanis kíváncsi voltam, megmondja-e valaki a tutit, azaz mely irányba fog elmozdulni a tartalomfogyasztás. Az írott sajtó háttérbe szorul-e a videós tartalmak térnyerésével?

Már jómagam is többször leírtam: a tartalom a király. Legelőször ez a mondat Bill Gates szájából hangzott el 1996 januárjában. Az internet hajnalán már sejtette, a tartalomé a jövő. És az idő őt igazolta. A tartalom mindig is fontos volt, de a jelentősége az utóbbi néhány évben nőtt meg. A Google is a minőségi tartalom mellé állt: 2011-ben jelentős keresési algoritmus váltást hajtott végre, melyet Panda névre kereszteltek. A Panda célja, hogy kiszűrje a spam és rossz tartalmakat, és támogassa az egyedi, minőségi tartalmakat. A Pingvin 2012-es megjelenése pedig tovább erősítette ezt a folyamatot.

Nemcsak a tartalom minősége, de a tartalomfogyasztás is jelentősen változott az elmúlt években. A televízió előtt töltött idő valamelyest csökkent, viszont a mobil eszközök (okostelefonok, tabletek) színre lépésével új tartalomfogyasztási móddal ismerkedhettünk meg: a többcsatornás tartalomfogyasztással. Ülsz otthon a tévé előtt, kezedben a tablettel vagy az okostelefonnal, és párhuzamosan használod őket. A mobil eszközöknek köszönhetően ma már gyakorlatilag bárhol, bármikor lehet tartalmat fogyasztani.

A Z generáció tagjai (a mai 15–20 éves korosztály) már teljesen másképp viszonyulnak az információs társadalomhoz. Ők már nem elégszenek meg a passzív tartalomfogyasztással, egyre inkább alakítják, formálják a digitális világot. Videókat készítenek és osztanak meg, fotóznak, blogolnak, fontos számukra az önkifejezés. Megdöbbentő az az adat is, mely a magyar Youtube használatra vonatkozik: hazánkban havonta 2,7 millió órát töltünk Youtube videók nézésével, és ezeknek közel felét! a Z generáció tagjai teszik.

Merre tovább?

A folyamatosan növekvő versenyben, mely a fogyasztók megszerzéséért és megtartásáért folyik, kulcsfontosságú szerepe van a minőségi tartalomnak. De mit tehet a média akkor, amikor egy amatőr videó sokmilliós nézőtáborával lepipálja a szerkesztőségek által készített minőségi tartalmakat?

Egyre többen használják fel és építik be a felhasználók által generált tartalmakat. (pl. helyi hírportálok) Ezek a tartalmak már messze nem a régi klasszikus home videók. A technológiai fejlődésnek köszönhetően egy mobiltelefonnal bárhol tudunk tartalmat előállítani, pl. egy koncertről, előadásról, nyaraláskor, stb.. Ezek a tartalmak véleményformálók lehetnek, melyek fontosak a felhasználóknak. Például ha nyaralni készülünk, és nézegetjük a szálláshelyeket, mindig keressük más emberek véleményét, értékelését, hozzászólását a kiszemelt helyről, melyek nagyban befolyásolják a döntéseinket. A Nielsen egyik kutatása szerint a felhasználók 92%-a bízik a más felhasználók által formált véleményben, tehát használni KELL a fogyasztók által generált tartalmakat.

Sas István előadása példákkal illusztrálva nagyon jól rámutatott arra, hogy igenis lehet integrálni a „régi” és „új” média előnyeit. „Formálódik az új (média)fogyasztókkal való együttműködés ABC-je is: Adni! Bevonni! Célozni!”

A két nap számtalan meghallgatott előadása után sem tudtam meg a tutit, de rengeteg információval és tudással lettem gazdagabb. Egy biztos: ha továbbra is versenyben akarunk maradni a fogyasztók kegyeiért, mindenképp őket kell a fókuszba állítani és mindent megtenni értük, hogy boldogok és elégedettek legyenek. Mert ha a fogyasztó elégedett, akkor mi is azok vagyunk.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások