2012. augusztus 29.

Responsive Email Design

10 perc olvasási idő

Responsive Email Design

Egyre többen és egyre többet használjuk mobil eszközeinket emailek olvasására is. Egy amerikai kutatás szerint 2012. júniusától az USA-ban többen olvassák emailjeiket mobilon vagy tableten, mint számítógépükön vagy webmailen keresztül. A legérdekesebb, hogy az összes mobil eszközön megnyitott emailek 85%-kát Apple eszközön olvasták.

Tudom, ez Magyarország, de itthon is tanúi lehetünk a mobil eszközök hihetetlen terjedésének, így eljött az ideje, hogy az emailekkel is foglalkozz. A „hagyományos” html emailek (hírlevelek, különböző üzenetek stb.) mobilon való megtekintésekor jelentkező problémákat az alábbi kép szemlélteti. Ez a hírlevél ma érkezett a postafiókomba (spam :)) és az iPhone-omon készítettem a képernyőképet.

hírlevél képe egy mobilon, ami kicsi, zsúfolt, olvashatatlan és átláthatatlan

Mi a gond ezzel?

  • az elrendezés összecsúszik
  • a szöveg mérete oly kicsi, hogy az olvashatatlan, ha elkezdem nagyítani, akkor nagyon hamar az idegeimre megy a tologatósdi
  • a képek szintén aprók nem mondanak semmit
  • a „tappolható” területek mérete nem felel meg az elvártnak, azaz az ujjammal képtelenség „eltalálni” azokat, csak nagyítás árán

Nyilvánvaló, hogy ez az állapot nem segít a hírleveled konverziós rátáján, tehát mindenképpen tenned kell valamit. A mobil vezeti az email forradalmat címmel a Return Path közreadta infografika formájában fél éves (2011. október – 2012. március) kutatásának eredményeit, melyet érdemes átnézned, és nem lesz kétséged afelől, hogy a hírleveleiden dolgoznod kell.

Mi a megoldás?

Ha olvastad a korábbi bejegyzésünket a Responsive Web Designról, akkor már sejtheted is, igen, a Responsive Email Design. Szerencsére az okostelefonok, tabletek levelező kliensei elégségesen támogatják a vonatkozó W3C ajánlásokat, így lehetőség van arra, hogy RWD-t alkalmazz(unk).

Mit kell tenned?

Újra kell tervezni a hírleveleket, több ok miatt is:

  • szinte biztos, hogy a mostani html emailben a linkek, gombok „tappolható” mérete kicsi és nem felel meg a kényelmes érintőképernyős használatnak
  • fogadok, hogy feleslegesen túl sok a szöveg
  • az is valószínű, hogy sok képet és nagy méretben használsz. Erről le kell mondani, mert szükség van a gyors betöltésre. A mobil email kliensek azonnal letöltik a képeket is, szemben a desktopos kliensekkel, melyek alapértelmezetten megkérdezik, hogy le akarod tölteni azokat, vagy sem.

Ajánlom figyelmedbe a Luke Wroblewski által kitalált Mobile First paradigmát, illetve egy infografikát, ami bemutatja a tökéletes mobil email anatómiáját.

Anatomy of the perfect mobile email infografika a Litmustól

Talán a legfontosabb

Hajlamosak vagyunk nem folyamatokban gondolkodni. Megelégszünk azzal, hogy elkészítjük a szuper responsive email designos HTML emailünket és örülünk. Vajon a tökéletes call-to-action gombunkra kattintva a felhasználó egy mobilra optimalizált oldalra fog érkezni? Ha nem, felesleges volt minden erőfeszítés.

UPDATE
A Google végre 2016. szeptember végére megígérte, hogy Gmailben támogatni fogja a media query-k használatát! \o/

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások