2013. november 26.

Flow-ra fel!

10 perc olvasási idő

Flow-ra fel!

Itt egy ultra egyszerű, ultra hatékony játék, amitől minden fejlesztési mutatód nőni fog! Gamification - az anyját!

Örökké

Minden élethelyzetben azon töröm a fejem – gyermekkorom óta – hogy lehet azt eljátszani, mitől akarom újra és újra ugyanazt, még ha megterhelő, vagy nagyfokú koncentrációt is igényel.

Ó akkor még fogalmam sem volt, hogy ez egy komoly tudomány. „Nem járok meg mélységeket”, de nem tudom kikerülni és nem is akarom! JÁTSZANI szeretnék örökké! (kolboid segített, hogy ne féljek az örökké szótól köszi ;) ) Ez most nem kihívás, hisz van egy öt éves kislányom, aki mellett az lenne a kihívás, ha picit abba szeretném hagyni a játékot, persze nem akarom! Mi van a irodában? Hát nekem összefolyik, azaz otthon is dolgozom, bent is játszom és ahol ezt nem tudták tolerálni vagy kihasználni ott nem is tudtam sokáig a rendszer hasznára válni.

Agilitás

Az agilis fejlesztésről tudható, hogy rengeteg minden mellett végül kellenek sztorik, a sztorikhoz szükségünk van még elfogadási kritériumokra is, (acceptence criteria – AC) hogy teljesülhessen valahogy az a sztori. Legyen valami, ami alapján azt tudjuk mondani, hogy pipa, pipa, pipa megvan köszi, (DOD stb.), kész! Nem elhanyagolható, hogy az AC-k nagy része az ügyféltől kell hogy jöjjön, de ha nem is ő találja ki, akkor legalább lássa és fogadja el azt, amit mi kitaláltunk a sztorihoz.

Példa sztori
Mint feltaláló, utazás közben, szeretném feljegyezni a hirtelen jött gondolataimat, hogy emlékezzek rá később is.

Elfogadási kritériumok 01:

  • van egy papír darab
  • van egy ceruza

ÁLLJ!

Ki látott olyan Product Ownert (PO)-t, aki nem küszködik az elfogadási kritériumokkal? Megszül néhányat, aztán azok a leleményes fejlesztők kiválóan teljesítik úgy, hogy mégis marad benne némi hiányérzete vagy a Product Ownernek-nak, vagy az ügyfélnek, vagy mindenkinek - kivéve a fejlesztőt, aki a hatalmas nyomás kényszer miatt darálja a sztorikat.

Fenti sztorinkat a fejlesztő leveszi a falról, és könnyedén meg is ugorja, hiszen benyúl a fiókjába elővesz egy papírdarabot, igényel a kincstárból egy KohiNor HB-s cerkát és úgy érzi (a fenti kritériumok alapján joggal), hogy kész. Azután jön a bemutató, elviszi a papírt és a cerkát, jóhiszeműen átnyújtja az ügyfélnek és örül.

Ügyfél is örül, de első tesztelés alkalmával rájön, hogy a tenyerében írva a papír átlyukad, a cerka hegye kitörik… ugrott a találmány… ugrott a sztori (ez nem teljesen igaz, de ezt a kis ferdítést engedje meg nekem a tisztelt olvasó). Mindenki kérdőn néz, mert bár a kritériumok alapján a story „teljesült”, valójában nem, mert menet közben még mindig nem tudja feljegyezni ötleteit. Jöhet az újabb story, illetve ugyanaz, picit bővítve.

Példa sztori
Mint feltaláló, utazás közben, szeretném feljegyezni a hirtelen jött gondolataimat, hogy emlékezzek rá később is.

Elfogadási kritériumok 02:

  • van egy papír darab, amire lehet írni
  • van egy kemény papír, ami támaszt ad a papírlapnak, hogy asztal nélkül is tudjon írni
  • van egy toll, amiben van tinta

…és kezdődik minden elölről! Sok iteráció után kb. így nézhet ki az elfogadási kritérium rész.

Elfogadási kritériumok 35:

  • van egy spirál fűzött jegyzet tömb, legalább 10 lappal
  • van egy feltöltött töltő ceruza (közismert nevén rotring :))
  • a ceruza hozzá van kötve legalább 20cm-es madzaggal a jegyzettömbhöz
  • a jegyzet tömb mérete nem nagyobb 15cm*20cm-nél (zseb méret)
  • a jegyzet tömbben van legalább 5 üres lap
  • a töltő ceruza végében van radír

Nem görgetem tovább!
Lehetne, hogy így nézzen ki a sztori egyből? Mindjárt az első ötletelés/söprögetés/grooming alkalmával? Szerintem igen!

AC/DC

Villámjáték, villámkéz, metálvilla! A játék lefolyása nem villámgyors, hanem inkább folyamatos, viszont pofon egyszerű és szerintem hatékony.

Minden a Product Owner(PO) által, bemutatón elfogadott elfogadási kritérium(AC) két zsetont ér! Két igazi zsetont!

Minden más által dokumentáltan tesztelt és valóban PO által elfogadott elfogadási kritérium a tesztelőnek egy zsetont ér.

Minden el nem fogadott kritérium két zsetonba kerül a fejlesztőnek, a tesztelőnek egybe.

Ezt vezessétek be, az alábbi pontosítások mentén.

zsetonok illusztráció

Bővebben

A backlog groomingok alkalmával a PO vért izzad, hogy ismertesse és véglegesítse a sztorikat, hogy azt a következő sprintig, még az ügyfélnél meg is futtassa, el is fogadtassa azokat. AC/DC játék segítségével a fejlesztő érdekelté vállik, hogy elfogadási kritériumokkal tűzdelje a sztorikat, mégpedig minél többel!

Egy sztori 4–8 elfogadási kritériummal elketyeg a tapasztalatok szerint, ha ennél több sikerülne, abból az következik, hogy valamelyik kritériumunk önmagában egy sztori, vagy taszk, és tovább kell bontani addig, míg végül a 4–8 világos és egyértelmű kritériumnál meg nem nyugszik.

A groomingok hatékonyak, pörgősek és szakmaiak lesznek, miután fejlesztőnk a zsetonok miatt minél több AC-t próbál beleerőltetni a sztoriba. PO-k észnél lenni! A sztorik optimalizálódnak – szétesnek ha kell – és tele lesznek elfogadási kritériumokkal. Az elfogadási kritériumokat tényleg tesztelik a fejlesztők, mert különben nem jutnak zsetonhoz, vagy éppen fizetnek érte. Egymás sztorijait tesztelik, mert az is zsetont ér. Sokkal kevesebb sztori bukik el, ügyfél vagy PO által, ergo sokkal kevesebb a plusz munka.

Egy kis matek

220-as velocity-s csapat heti sprintekkel, átlagosan 40-60 közti sztorit darál le. Ha egy sztorihoz 4–8 elfogadási kritériumot számolunk, akkor 320 és 1000 zseton közt osztunk szét a fejlesztők között egy sprint alatt. Ha feltételezzük, hogy közel egyforma tudású csapatunk van, akkor mondjuk 6 felé osztjuk az 1000-et és picit innen elveszünk, oda hozzáteszünk, akkor a heti győztes kb. 250 zsetont hoz össze… Nincs más, csak eldönteni, hogy mennyit ér egy zseton a főnöknek :)

Én adnék zsetononként egy ötvenes a győztesnek… Az már szemmel látható összeg! (CEO-knak: 2 túlóra)

Kellékek

Adjunk az egészhez igazi zsetonokat, a táblán Hall of Fame szekciót, heti győztes, vándor pólót kap, amit a székére kell húznia – mondjuk egy AC/DC pólót. Péntekenként a főnök tejel, a csapat a pénzből „könyvtárba megy”. Hogy működik-e? Próbáld ki, csak a játék kedvéért!

Gohér Mihály

Projekt menedzser. Sok éve menedzsel projektet, családot, életet, a scrum mindenre ad jó megoldást. Plakát ragasztó, kertész, builder, adatvizualizátor, kíváncsi.

fps ecosystem

Hozzászólások