Minden vállalkozás alapvető célja, hogy minél hamarabb megtérüljön a befektetés, és minél hamarabb bevételt, profitot termeljen. A sikeres vállalkozók tudják, hogy pénzt csak pénzből lehet csinálni. Általában rengeteg időt, energiát és pénzt fordítanak arra, hogy megszülessen az a termék vagy szolgáltatás, amelyet a későbbiekben értékesíteni szeretnének. Ekkor jön el az a pont, hogy el kell dönteni, milyen marketing eszközt válasszon az értékesítés támogatásához: online vagy offline hirdetés, PPC kampány, social media megjelenések, PR-cikk, eDM, és még sorolhatnám tovább.
Az email marketing nem új keletű dolog, régóta jelen van a piacon. Az email marketing lehetőséget nyújt arra, hogy közvetlen kapcsolatot építs ki a vásárlóval, ezzel bizalmat építesz az oldalad iránt, melyet a vásárlód a hűségével fog honorálni. Íme néhány tanács ahhoz, hogyan tudd az ecommerce tevékenységedet magasabb szintre hozni az email marketing segítségével.
Növeld a konverziót szegmentálással!
Hogyan tudsz még több konverziót elérni hírlevél segítségével? Felejtsd el azt, hogy hetente kiküldesz egy általános emailt a teljes adatbázisra. A heti hírlevél arra jó, hogy a vásárlóid látókörében maradj, de ettől még nem fognak vásárolni.
A webshopok a vásárlások során számtalan információt rögzítenek az egyes vásárlókról. Ezen adatok felhasználásával szegmentálni tudod az adatbázisodat, és az egyes vásárlói csoportoknak célirányos (eseményvezérelt) ajánlatokat tudsz küldeni. Például mobiltelefonokat és tartozékokat forgalmazol. Az egyik ügyfeled egy mobiltelefont vásárol. A vásárlást követően küldesz neki egy olyan hírlevelet, melyben a vásárolt készülékhez kapcsolódó tartozékokat kínálsz neki. Ugye, hogy jóval nagyobb az esélye annak, hogy fog még valamit vásárolni, mintha ugyanezt a hírlevelet kiküldenéd a teljes adatbázisra?
Ilyen eseményvezérelt emailek lehetnek például:
- születésnapi köszöntők
- vásárlás utáni elégedettség mérés
- a vásárolt termékhez/szolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb dolgokról való értesítés
- hűségprogrammal kapcsolatos információk, stb.
Ezek az automatizált emailek személyre szólóak legyenek, a nevükön szólítsák meg az ügyfeleket, és tartalmazzon olyan konkrét információt, amelytől az ügyfél azt érezze, fontos számodra, ezzel is erősítheted a bizalmat és a hűséget.
Kérj visszacsatolást az ügyfeleidtől!
Használd az email marketinget arra, hogy megtudd, mit gondolnak az ügyfeleid a vásárolt termékről/szolgáltatásról. Egyrészt ez egy nagyon jó visszacsatolás számodra, másrészt, ha felteszed a termék mellé ezeket a visszajelzéseket, bizalmat építhetsz a leendő és a már meglévő ügyfeleid felé. Az új vásárlóknak különösen fontos mások visszajelzése. Akár jutalmazhatod is őket, például egy kedvezményes kuponnal a következő vásárláshoz. Ezeket az emaileket is automatizálhatod, a vásárlás után x idővel kiküldöd ezt a levelet. Ezekkel az ügyfelek által adott visszajelzésekkel optimalizálhatod a termékoldaladat is. Egyrészt tartalmazni fogja az összes olyan információt, amely szükséges a vásárláshoz, másrészt ismételten csak bizalmat építhetsz, pl. Ezt a terméket már 120-an értékelték/kommentelték, stb.. Vagy akik ezt a terméket vásárolták, ezt és ezt a terméket is megvették hozzá, stb..
További előnye az ügyfél visszajelzéseknek, hogy maguk az ügyfelek generálják az egyedi tartalmat az oldaladra, így a keresőoptimalizálást is aktívan segítik. Ez a plusz tartalom vonzóbbá teszi a vásárlást az új ügyfelek számára.
Van élet email a konverziókon túl is
Az email marketinget nemcsak a konverziós célok eléréséhez használhatod, hanem edukációs céllal is. Például a megrendelést követően küldesz egy vásárlást visszaigazoló emailt az ügyfelednek, mely nemcsak a vásárlásra vonatkozó információkat tartalmazza, hanem teljes körűen tájékoztatod a további teendőkről, pl. mit tegyen, ha x napon belül nem érkezik meg a csomag, ha online letölthető a termék, mi a teendője, hol találja a GYIK-et vagy a súgót, kihez fordulhat, ha problémája van, stb.. Ezek ugyan nem nagy dolgok, de sokat segíthetsz az ügyfeleknek abban, hogy egyedül is elboldoguljanak, és pozitív érzésekkel térjenek a későbbiekben vissza az oldaladra. A jó kommunikáció a siker egyik titka!
Szintén egy nagyon jó lehetőség a proaktív emailek küldése. Ezekhez szintén a vásárlás során tárolt adatokat hívhatod segítségül. Sokféleképpen lehet kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket. Pl. az egyik ügyfeled 60 db-os pelenkacsomagot vásárolt. Nagyjából kiszámolható, hogy mennyi idő alatt fogy el (ha már többször is vásárolt az ügyfél, akkor még könnyebb a dolgod) a pelenka. A várható elfogyás előtt néhány nappal küldesz neki egy emlékeztető emailt, hogy hamarosan esedékes lesz újabb csomag vásárlása, és a levélből kattintva már rendelheti is a következő csomagot.
Inaktív ügyfelek aktivizálása
Minden ügyféladatbázisnak van egy olyan része, amelyben az inaktív felhasználók találhatóak. Inaktivitásuk több okból adódhat: csak kíváncsiságból beregisztráltak, de nem vásároltak semmit, vagy egyszer vásároltak, és azóta se jártak az oldaladon, stb.. Ők azok, akik csak a statisztikákban mutatnak jól, de bevételt nem termelnek.
Őket mindenképp érdemes megpróbálnod aktivizálni! Próbáld meg szegmentálni őket, kik azok, akik már vásároltak nálad, őket megszólíthatod valamilyen akciós/kedvezményes ajánlattal, és kik azok, akik még nem is vásároltak tőled, nekik is küldhetsz egy speciális, csak az ő részükre szóló ajánlatot.
Ha csak néhány ügyfelet sikerül aktivizálnod, már nyert ügyed van, nő a bevételed, az oldalad forgalma, és akár még visszatérő vásárló is lehet belőle.
De mi a helyzet akkor, ha ezek a levelek se váltanak ki semmilyen reakciót? Két lehetőséged van:
- Távolítsd el őket az adatbázisból, így nem pazarolsz rájuk több energiát, és nem áll fenn a veszélye annak, hogy a számukra folyamatosan küldött hírleveleket spamnek jelöljék, amely a lehető legrosszabb számodra
- Tedd őket egy külön csoportba, így pontosan el tudod különíteni egymástól az aktív és inaktív ügyfeleket, ráadásul ezzel tisztítod is az adatbázisodat, jobbak lesznek a konverziós értékek.
Akármelyik lehetőséget választod, az eredmény ugyanaz lesz: tisztább, minőségibb ügyfél adatbázis.
Jutalmazd a hűséges ügyfeleket!
Időközönként jutalmazd az igazán hűséges ügyfeleidet! Találd ki, mi az a határ, ami felett automatikusan megajándékozod az ügyfeleidet. Lehet ez egy bizonyos összeg feletti vásárlás, bizonyos számú vásárlás, bizonyos gyakoriságú vásárlás, vagy bármi más. Amikor elérték az általad megszabott feltételeket, automatikus emailt küldesz nekik a kapott jutalomról/kedvezményről, és az ezzel kapcsolatos információkról.
A jutalom pedig gyakorlatilag bármi lehet: egyszeri kedvezmény, folyamatos kedvezmény, ingyenes kiszállítás, hűségpontok gyűjtése, nálad vagy máshol felhasználható kupon stb. Itt viszont egy dologra mindenképp figyelj: ha B2B vásárlóid is vannak, akkor úgy találd ki a jutalmazást, hogy ők is élni tudjanak vele.
Akkor mit is kell tennem?
Legelőször is megtervezni az email marketing stratégiád, mit, mikor, kinek és hogyan kommunikálj. Ne sajnáld rá az időt és az energiát, ugyanis ha egyszer jól megcsinálod, a későbbiekben minimális ráfordítást igényel. Próbálj minél több visszacsatolást szerezni az ügyfelektől, a hűséget pedig jutalmazd. Az adatbázisodat tartsd karban, az inaktív ügyfeleket próbáld aktivizálni. És ne keseredj el, ha elsőre nem sikerül jó eredményeket elérni. Kísérletezz, próbálkozz, tesztelj bátran, és a siker nem marad el.
Hozzászólások