A kampányod jól megtervezett, az email adatbázisod megtisztított, a tartalmad jól szerkesztett, a hírlevél sablonod lélegzetelállító. Kiküldés után mégsem jön a konverzió. Ismerős a történet?
Számos oka lehet annak, hogy nem működik az email kampányod. Összegyűjtöttük a leggyakoribb okokat, melyek az email kampányok sikertelenségéhez vezetnek.
Hova tűnnek a leveleim?
Az egyik leggyakoribb probléma, hogy a címzettekhez nem jut el a hírleveled. Mi lehet ilyenkor a probléma?
- spambe érkeznek a hírlevelek: ellenőrizd, hogy nem-e magas a levél spam score-ja. Vannak olyan hírlevél küldő szoftverek, melyekkel még kiküldés előtt le tudod ellenőrizni (pl. oempro), de vannak ingyenesen elérhető online eszközök is erre (pl. spamscorechecker.com), amellyel ellenőrizheted. Ha túl magas, akkor mindenképp csökkenteni kell (általában ezek a programok megmutatják, mely területen van a hiba, pl. tartalomban, a hírlevél kódjában, stb.). A legjobb, ha a spam score 3 alatt van, ugyanis a legtöbb levelező szerveren 3-ra vagy 5-re állítják be a szűrőt.
- meg sem érkeznek a hírlevelek: előfordulhat, hogy a kiküldő domain vagy IP kerül feketelistára, és ezért nem kézbesülnek a levelek. Ehhez is vannak olyan elérhető ingyenes eszközök, melyekkel ellenőrizhető a domain vagy az IP. (A rendszergazdád vagy a szolgáltatód is tud ebben segíteni)
- soft bounce-ba kerülnek az email címek: ha például megtelik a címzett postafiókja, vagy autoreply van beállítva, a levelező soft bounce-nak tekintheti az email címet. Ezekkel a címekkel újra próbálkozik a későbbiekben, amíg nem sikerül kézbesíteni a levelet vagy át nem kerül hard bounce-ba az email cím.
Ezen a problémán alapvetően már az is segít, ha egy jól működő, profi hírlevélküldő rendszert használsz (pl. mailchimp) Nem mindegyik kerül ám sokba, pl. a mailchimp esetében, ha 2000 cím alatt van az adatbázisod, és 12 000 emailnél nem küldesz többet egy hónapban, akkor ingyenesen használhatod.
Nem nyitják meg a hírleveleim
Sikeresen célba érkeznek a leveleid, mégis nagyon alacsony a megnyitási arány? Ennek is több oka lehet, a leggyakoribbak:
- rossz a kiküldési időzítés: például a célcsoportod a cégvezetők, akiknek a hírleveled segítségével szeretnéd eladni a szolgáltatásod. A hírlevelet hétfő délelőtt 10-kor küldöd ki. A cégvezetők szempontjából ez a hét legzsúfoltabb időszaka, amikor hét eleji meetingeket és hétindító megbeszéléseket tartanak. Ráadásul a hétvégén érkezett levelek is ott sorakoznak még a postafiókjukban, így a Te leveled egy lesz csak a sok közül, amit rosszabb esetben olvasatlanul fognak törölni. Próbálj ki több napot és időpontot, így kiderítheted, mikor működik legjobban a hírleveled. (Egy friss tanulmány szerint a megnyitási arány az esti órákban a legmagasabb, érdemes megnézned ezt a nagyszerű infografikát is.)
- nem elég figyelemfelkeltő a levél tárgya: az olvasók a hírlevél ezen részével találkoznak legelőször. Ha nem ragadja meg a tekintetet, vagy nem elég figyelemfelkeltő, jóval kisebb az esélye, hogy megnyissa a hírlevelet. Próbálj figyelemfelkeltő, cselekvésre ösztönző tárgyat adni a levelednek, így nagyobb az esély, hogy meg is nyitják.
- nem mobilra optimalizált a hírlevél: az emailek közel egyharmadát ma már mobilon olvassák a felhasználók (itt elsősorban most okostelefont értek mobil alatt), így nagyon is fontos, hogyan jelenik meg a hírlevél az eszközön. Ha például a hírleveled mindössze egyetlen beágyazott fotó, akkor máris vert helyzetben vagy, ugyanis mobilon nem jelennek meg automatikusan a képek. Figyelj arra, hogy mobilon is jól olvasható és kattintható legyen a hírlevél.
Nincs konverzió
Az első két akadályt sikerrel vetted, megérkeztek a megfelelő címzettekhez a hírleveleid, meg is nyitották, még sincs konverziód. Lássuk a leggyakoribb okokat:
- rosszul jelenik meg a hírlevél a levelező programban: a hírlevél sablon elkészítésekor célszerű többféle levelező programmal letesztelni a hírlevelet, ugyanis kliensenként is különbözőképpen jelenítheti meg (mivel nem biztos, hogy minden formázást le tud kezelni az adott levelező kliens). Erre a problémára egy másik jó megoldás, ha készül egy html verzió is, ami egy linkre kattintva elérhető a felhasználók számára.
- túl sok az információ: például egy webshopot üzemeltetsz, és a hírlevélben termékeket akarsz eladni. A hírleveled viszont nemcsak termékeket tartalmaz, hanem híreket, praktikus tanácsokat, stb. Az érdekes tartalom miatt ugyan átkattintanak az oldaladra, de nem fognak vásárolni. Ilyen esetben célszerű többféle típusú hírlevelet készíteni, amiben el tudod különíteni a tartalmakat.
- nem a konkrét termékre/szolgáltatásra linkelsz: az előző webshopos példánál maradva a hírlevélbe elhelyezett termékek esetében nem a termék adatlapra, hanem egy kategória oldalra jutnak a látogatók. Megint csak elvesztik a fókuszt, elkezdenek bolyongani az oldalon, és ismét nincs konverzió. Mindig konkrét termékre/szolgáltatásra linkelj, ha el is szeretnéd adni ezeket. Persze a legjobb, ha külön erre a célra létrehozott landing page-re linkelsz.
- nem szegmentálod az adatbázisodat: ha mindig ugyanannak a vevőkörnek akarod eladni ugyanazt a terméket/szolgáltatást, akik korábban vásároltak, nem biztos, hogy a következő alkalommal is fognak. Őket célszerű külön listára tenni és más ajánlatokkal megkeresni. A konverziót hozó látogatóknál érdemes logolni a tevékenységet, és ehhez kapcsolódóan küldeni neki a következő ajánlatot, pl. árkategória alapján küldeni neki hasonló árkategóriájú ajánlatot, megvásárolt termékhez kapcsolódó másik termékkel/szolgáltatás nyújtó ajánlatot, stb..
Mérj!
Ugye, mennyi buktatója lehet egy email kampánynak? És ezek csak a leggyakoribb problémák, számtalan oka lehet annak, hogy nem sikeres egy hírlevél kampány. Fontos, hogy valamilyen analitikai eszközzel mérd a hatékonyságot. A profi hírlevélküldő rendszerek általában szolgáltatnak különféle statisztikai adatokat a hírlevélre vonatkozóan, pl. megnyitások száma, megnyitási arány, soft bounce, hard bounce, leiratkozók, stb.. Ezek mellé célszerű még külső analitikai rendszert is használni (pl. Google Analytics), amivel tudod mérni a kampány hatékonyságát. Egy-egy hírlevél kiküldése után pár nappal elemezd az adatokat, vizsgáld meg, elérte-e a kampány azt a célt, amit te szerettél volna (pl. mennyien olvasták, hány konverzió érkezett, stb.). Ha folyamatosan mérsz, az egyes kampányokat is össze tudod hasonlítani, így könnyebb dolgod lesz a továbbiakban.
Összefoglalva
Ha sikeres email kampányt szeretnél lebonyolítani, az alábbi szempontokat mindenképp vedd figyelembe:
- használj professzionális hírlevélküldő rendszert
- tartsd karban a levelező listáid
- a hírlevél készítésekor gondolj a mobil felhasználókra is
- a tartalmak kialakításánál fókuszálj a célra, és csak annak megfelelő tartalmakat használj
- adj figyelemfelkeltő tárgyat
- időzítsd a megfelelő időpontra
- mérd a hatékonyságot
És még egy kis segítség: van egy jó kis weboldal, amely nagyon sok segítséget ad a hírlevél html elkészítéséhez, csak ajánlani tudom: emailology.org
Hozzászólások