2015. április 28.

Ellenőrizd gyorsan a Google Analytics beállításaid

10 perc olvasási idő

Ellenőrizd gyorsan a Google Analytics beállításaid

Mérni vagy nem mérni? Ez napjainkban már nem is kérdés, ugyanis mérés nélkül nem érdemes semmilyen projektbe belekezdeni. Mérés nélkül honnan tudnánk, hogy jó úton haladunk? Ez a poszt és a végén letölthető checklist segít a helyes mérés beállításában illetve ellenőrzésében.

Ha épp most kezdesz Google Analyticset használni, vagy csak szeretnéd a jelenlegi beállításaidat rendbe rakni, akkor erre az ellenőrző listára van szükséged. Ha van még tipped, ötleted, ami hiányzik a listából, oszd meg velünk a cikk alatt kommentben.

Használd az ellenőrző listát, olvass tovább és nézd meg, minden rendben van a beállításokkal.

1. Helyesen illesztettem be a Google Analytics mérőkódot?

Persze ez egyértelműnek tűnik, de mégsem lehet eléggé hangsúlyozni a fontosságát. Ha a mérőkódod nincs rendesen beállítva, akkor vagy egyáltalán nem kapsz adatokat, vagy nem megfelelő adatok érkeznek a Google Analytics fiókodba.

Néhány tipp, amit érdemes megjegyezni:

  • bizonyosodj meg arról, hogy a mérőkód minden egyes oldaladban benne van. Ha nincs kód, nincs mérési adat
  • csak egyszer kell a kódot elhelyezni, amennyiben duplán szerepel, mérési problémákat okoz
  • a megfelelő helyre illeszd be a kódot. Az ajánlott helye a lezárása előtt van
  • a legfrissebb mérőkódot használd. Frissíts Universal Analyticsre. A klasszikus mérőkód ugyan működni fog, de előbb-utóbb a Google megszünteti a támogatását
  • még jobb, ha Google Tag Managerrel illeszted be az Analytics mérőkódot. Részletes útmutatók már elérhetők hozzá
  • teszteld le a Google Tag Assistant-tal, így biztos lehetsz abban, hogy minden megfelelően működik

2. Be van állítva az oldal keresési riportja?

A felhasználók keresési aktivitásának pontos követéséhez szükséged lesz néhány extra lépésre. A módszer függ attól, hogy a honlapon milyen funkciókat és milyen URL-eket hoz létre a keresésnél.

Néhány dolog, amire érdemes odafigyelni:

  • ideális, ha a keresési kulcsszót paraméterként adod át az URL-ben
  • a lejelentett kulcsszavak betűkészlet érzékenyek, de lehet kisbetűs szűrőt adni hozzá
  • tudnak a látogatóid kategóriánként keresni? Nyomon tudod követni a kiválasztott kategóriát is

3. Használsz eseménykövetést?

Google Analytics események képernyőkép

Az eseménykövetés segít feltérképezni a felhasználók tevékenységeit az oldalon belül. Sok mindent nyomon követhetsz, úgymint: letöltések, videó lejátszás, kifelé mutató kattintást, eszközöket és flash elemeket.

Hozd ki a legtöbbet az eseménykövetésből:

  • légy következetes az elnevezésekben és tervezd meg előre a struktúrát az esemény kategória, művelet és címke esetében
  • gondold át, mely kifelé mutató linkekre, belső kampányokra, letöltésekre és interaktív tartalmakra akarsz mérést
  • ne feledd, hogy a nem interaktív események nem befolyásolják a visszafordulási arány mérését
  • vezess be esemény alapú célokat esemény érték használatához
  • csak a fontos eseményeket mérd, alkoss stratégiát és mérj mindent, amit szeretnél, de tartsd szem előtt a Google korlátait is

4. Szükséged van e-kereskedelmi mérésre?

Az ecommerce mérés segít jobban megismerni az ügyfeleidet, mit vásárolnak, mely termékek teljesítenek jól, hol hagyják el a felhasználók a vásárlási tölcsért.

Ne felejtsd el az alábbiakat:

  • hozz jobb döntéseket azáltal, hogy biztosítod a pontos mérést a webshopoddal kapcsolatban. Határozd meg a célokat és a vásárlási tölcsért, de ne állíts be értéket, mert ezt már a korábbi beállítás méri.
  • függetlenül attól, hogy használsz e-kereskedelmi mérést vagy sem, ha alaposabb információt szeretnél, frissíts a legújabb továbbfejlesztett e-kereskedelmi mérésre

5. Pontosan állítottad be a célokat?

A célok beállítása a Google Analytics fiókban az első lépés az adat alapú marketinghez. Nem csak egységet alkot a weboldal és az üzleti célok között, hanem méri azt, hogy mennyire hatékony a marketing tevékenység.

  • mérj mind makro mind mikro konverziókat is, így jobban megérted a felhasználóid tevékenységét a weboldaladon
  • ne feledd, hogy lehetőséged van pénzbeli értéket nem e-kereskedelmi célokhoz rendelni, így még jobban motiválhatod magad céljaid elérésére

6. Beállítottad az alapértelmezett oldalt?

Van alapértelmezett oldal beállítása a weboldaladnak? Ha nincs, akkor előfordulhat, hogy találsz még néhány plusz sort a jelentésben.

  • ellenőrizd a jelentést és bizonyosodj meg arról, hogy az alapbeállításokat helyesen adtad meg
  • légy óvatos ezzel a beállítással, mert megakadályozza az oldalon belüli jelentés használatát, ha érvénytelen az alapértelmezett oldal beállítás a weboldalon. Az is negatívan módosíthatja a jelentést, ha rosszul állítottad be.

7. Kapcsolódik a Google Adwords fiókod a Google Analytics fiókodhoz?

AdWords és Analytics fiók összekapcsolás képernykép

Ez mindenképp szükséges ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a kampányaidból. Ha egyszer összekötötted a fiókokat, részletes adataid lesznek a fizetett kampányaidról a Google Analyticsben, ezáltal alaposabb elemzést kapsz az ügyfeleid tevékenységről.

  • ellenőrizd, hogy a kattintások a megadott időszakokkal hozzávetőlegesen egyeznek. A számok sosem lesznek pontosan egyformák, de nem lehet túl nagy eltérés közöttük
  • ha több mint egy Adwords fiókod van, nézd meg az Analytics súgójában, hogyan kell összekapcsolni őket
  • ne adj kampány címkét az Adwords céllinkjéhez, mivel ezek akadályozzák az Adwords automatikus címkézését

8. Használsz kampány címkéket a marketing tevékenységed mérésére?

Azok a marketingesek, akik ROI-ban mérnek és szeretnék folyamatosan mérni és finom hangolni a kampányaikat nem kerülhetik el a kampány címkéket. Ez egyszerű, de rendkívül hatékony módja annak, hogy pontos adatokat kapjunk készen a Google Analyticstől, és lássuk az eredményeket, szegmentáljunk és optimalizáljunk.

  • alkalmazz kampány címkézést minden bejövő linken, kivéve az Adwordsön, mert azt automatikusan címkézi a rendszer
  • ellenőrizd, hogy a kampány címkék következetesen vannak-e használva, így megkönnyíted az adatok megértését
  • jegyezd föl, hogy mely kampánynál hogyan címkéztél, ezzel fenntartod a következetes használatot
  • kampány címkéket lekérdezési paraméterként adj az URL-hez és a kereszthivatkozás elé tedd pl. a ? paraméter után és a # szimbólum elé
  • teszteld a címkézett URL-t az oldal indítása előtt és bizonyosodj meg arról, hogy működik a nyomkövetés

9. Vess egy pillantást a domain nevekre: megfelelőek?

Ha a weboldalad többféle domaint vagy aldomaint használ, akkor láthatod a saját domainedet a hivatkozó jelentésben. Ezt hívják önhivatkozásnak, ha ezt látod, akkor be kell állítanod a követési kódot vagy tulajdont, hogy követhesd a domainek közötti forgalmat.

  • állítsd be együttes mérést egyenként a domainekre, így elkerülöd, hogy megjelenjen az önhivatkozás és a mérés helyes marad
  • szűrd ki az ismeretlen vagy gyanús domain neveket az adatok közül

Remélem, sikerült mindent leellenőrizni, illetve helyesen beállítani. Az adatokat rendszeres időközönként elemezd, hogy a lehető legjobbat tudd kihozni weboldaladból.

Töltsd le a nyomtatható checklistet PDF formátumban!

Köszönöm a lovesdata.com hozzájárulását, hogy lefordíthattam és Mátyás Anikó segítségét a nyelvi lektoráláshoz.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások