2013. május 13.

ASO az új SEO?

10 perc olvasási idő

ASO az új SEO?

Mi a legnehezebb dolog egy sikeres mobil alkalmazás elkészítésében? Ha a válaszod az, lefejleszteni az applikációt, akkor nagyon tévedsz. Egy alkalmazás attól lesz sikeres, ha sokan használják. De hogyan juttatod el a felhasználóknak?

Jelenleg több mint 800 000 iOS alkalmazás, közel 700 000 Android applikáció valamint mintegy 130 000 Windows Phone alkalmazás érhető el az app store-okban. Ezen számok tükrében az igazi kihívás nem az, hogy készítsünk egy remek applikációt, hanem az, hogy az app store-ok keresési eredményeiben minél jobb pozícióba kerüljön, ezáltal minél több felhasználóhoz eljusson. És itt jön képbe az ASO, vagyis az App Store Optimization.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Az ASO lényegében egy egyszerűsített keresőoptimalizálás. Az applikációk adatlapjának tartalmát kell úgy megadni, hogy az alkalmazásra jellemző kulcsszavakra legyen optimalizálva, így könnyebben tudjuk eljuttatni a felhasználókhoz. Két kérdés szokott rögtön az elején felmerülni:

  1. Hogyan fog feljutni az alkalmazás a találati lista élére?
  2. Hogyan fog ott is maradni az élen?

Aki foglalkozott már SEO-val, pontosan tudja, milyen gyakran változnak a keresési algoritmusok. Az app store-ok keresői sem kivételek ez alól, bár itt azért ritkábban vannak változások, de a dinamikusan növekvő adatbázisok szükségessé teszik a keresési algoritmusok finomítását. Ezért itt is időről-időre ellenőrizni kell, hogy hogyan is áll az alkalmazásunk egy-egy kulcsszóra a találati listán. A keresési algoritmus itt is többféle szempontot vesz figyelembe különböző súlyozással, pl. van-e leírás, kulcssszavak, értékelések, vélemények, stb.. Érdemes figyelni, hogy alakul a találati pozíciónk az idő előre haladtával, így ki lehet tapasztalni, melyik tényező mennyire befolyásolja a pozíciót. (pl. egyre több értékelés érkezik, és ez változtat-e a pozíciónkon vagy sem.)

Tartalom optimalizálás és kulcsszavak

Az alkalmazás leírásának optimalizálása semmivel sem nehezebb, mint egy weboldal tartalmáé. Sőt! Itt nem kell bajlódni a title, description, stb. szövegekkel sem. Van azonban néhány eszköz, mely segítheti a munkánkat:

App store kulcsszó forgalom becslő eszköz.

Ezen eszközök segítségével azt lehet megvizsgálni, hogy egyes kulcsszavakra mekkora a keresési arány. Webes keresési kulcsszavakhoz több ilyen eszköz is van, amely támpontot adhat egy-egy kulcsszó esetében, pl. Google Trends, vagy a Google Adwords kulcsszóválasztó eszköze. Van egy magyar fejlesztésű eszköz is, amellyel az Apple App Store kulcsszavainak keresési eredményeit tekinthetjük meg.

Analitika

Használjunk valamilyen analitikai rendszert az applikációhoz. Ez ugyan kevés adatot szolgáltat az app store optimalizáláshoz, viszont rengeteg hasznos információval szolgál az applikációt használó látogatókról, mely segítheti egyrészt az alkalmazás továbbfejlesztését, másrészt felhasználhatjuk az optimalizáláshoz is a kapott információkat.

Marketing

Az app store-okon kívül is tudjuk népszerűsíteni az applikációnkat, mellyel az ASO-t is tudjuk erősíteni. Ugyanis az egyik rangsorolási faktor, hogy hányan töltötték le az adott app-ot. Weboldalunkon is el tudjuk helyezni a store-ba vezető linkeket, de akár PPC kampányokat is futtathatunk úgy, hogy a hirdetésre kattintva (már ha mobil eszközről érkezik a felhasználó) rögtön a store letöltés oldalára irányíthatjuk a látogatót. QR kód segítségével akár print hirdetésekkel, plakátokkal is el tudjuk juttatni az érdeklődőket az applikációnk oldalára. Ezeken kívül még számtalan lehetőség van arra, hogy népszerűsítsük az alkalmazásunkat, itt csak a büdzsénk szabhat határt.

letöltési statisztikát mutató grafikon

Tippek és tanácsok

Íme néhány tipp és tanács, hogy minél népszerűbbé tegyük applikációnkat:

  • Válasszunk jó nevet: egy jó név kiválasztása félig művészet és félig tudomány. Legyen hangzatos, de lehetőleg kulcsszót is tartalmazzon, és jó lenne, ha márkanevet is tartalmazna, tehát nem egyszerű feladat. Hosszú távon viszont nagyon is kifizetődő lehet. A legjobb név az, amely utal arra, mire használhatjuk és még hozzá kapcsolunk valamilyen másik szót, pl.: PhotoShare, TweetDeck, stb.. Törekedjünk arra is, hogy 12 karakternél ne legyen hosszabb a név, ugyanis a mobil eszközökön ennél hosszabb szöveg nem jelenik meg.
  • Legyen ütős a bevezető: Átlagosan 120 karakterünk van arra, hogy meggyőzzük a felhasználót arról, hogy ezt az alkalmazást kereste és töltse le. Ennyi szöveg látszódik ugyanis a tovább gomb előtt. Ha ezzel a szöveggel sikerül további kattintásra ösztönözni a felhasználót, jó eséllyel le is fogja tölteni az appunkat. Tehát ne sajnáljuk az időt arra, hogy jól fogalmazzuk meg a bevezetőt. Természetesen a legfontosabb kulcsszavakat ne hagyjuk ki belőle. A kulcsszavakat se felejtsük el megadni, simán, vesszővel elválasztva, max. 100 karakter (négy-öt kulcsszó)
  • Attraktív képek és ikonok: az első benyomás a legfontosabb, átlagosan két másodperc alatt eldöntjük, tetszik-e az adott alkalmazás vagy sem. Nagyon fontos, milyen screenshotokat töltünk fel az appról, legtöbbször már a képek alapján eldöntjük, tetszik-e nekünk, érdekel-e minket. Ha felkeltettük az érdeklődést, a szöveget csak ezután fogják elolvasni, tehát erre különösen figyeljünk. Az alkalmazás ikonjának kialakítására is fordítsunk figyelmet. Sok ember ugyanis csak azért tölt le egy-egy alkalmazást, mert nagyon tetszik neki az ikonja :)
  • Értékelés: a népszerűség egy fontos rangsorolási faktor az app store-okban. Minél népszerűbb egy app, annál feljebb kerül a találati listán. A felhasználói értékelés központi eleme a népszerűségnek. A magas felhasználói értékelés ugyanis pozitívan befolyásolhatja az új felhasználókat, nagyobb eséllyel töltenek le egy olyan applikációt, melyet sokan és magas pontokkal értékeltek. És ez nem csak a letöltésre sarkallhatja őket, hanem arra is, hogy ők is értékeljék, valamint elmondják a véleményüket. A fejlesztőknek érdemes figyelni ezeket a véleményeket, egyrészt ha valamilyen hibát fedeznek fel a felhasználók, tudják javítani, másrészt hasznos információkat adhatnak új funkciókhoz, akár az app továbbfejlesztéséhez is stb.

Ugye, hogy nem is olyan egyszerű népszerűvé tenni egy alkalmazást? Maga az applikáció elkészítése csak az első lépés, majd jön az ASO, a marketing, és remélhetőleg a sok belefektetett munka meg is hozza gyümölcsét, azaz egy népszerű és kedvelt applikációt sikerült a piacra dobnunk.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások