A tartalom a király. Ez folyik a csapból is már jó pár éve. Az internetre felkerülő tartalom mára brutális méreteket ölt. És ennek a nagy része értéktelen, spam tartalom. Akkor hogy is van ez? Mégsem a tartalom a király?
Az idei Internet Hungary-n erről a témáról tartottam előadást, íme a rövid összefoglaló.
„Content is where I except much of the real money will be made on the internet.”
– Bill Gates January 1996
1996-ban, amikor Bill Gates ezt a kijelentést tette, nagyjából 200 millió oldal volt elérhető a világhálón. Ma, 2014-ben 2,2 millió terabájtnyi tartalom kerül publikálásra naponta! És ez a szám folyamatosan növekszik.
Óriási mennyiségű információmennyiséggel kell megküzdenünk nap mint nap. Percenként a világban:
- 2,4 millió Google keresést hajtanak végre
- Több mint 130 órányi Youtube videó kerül feltöltésre
- 3,3 millió Facebook megosztás történik
- 1530 terabájtnyi tartalom kerül fel a világhálóra
Óriási mennyiségű tartalom, rengeteg spam tartalommal. Hogyan igazodjunk el ebben a zajban? Hogyan ismerjük fel a minőségi tartalmakat?
Napjainkban a keresők már annyira szofisztikáltak, hogy elég nagy biztonsággal meg tudják állapítani egy tartalomról hogy minőségi vagy sem. (A Google tett is már lépéseket ezügyben, lásd Google Panda) A minőségi tartalomnak vannak kézzelfogható ismérvei, amelyek alapján könnyen beazonosíthatóak, illetve ezen ismérvek mentén előállíthatóak.
Nézzük, milyen szempontok szerint vizsgálja a tartalmakat a kereső.
3 kiemelten fontos ismérv:
- expertise – szakértelem
- authoritativeness – tekintély
- trustworthiness – megbízhatóság
Ha bármelyik szempont nem megfelelő vagy valami miatt sérül, a kereső gyengébb besorolással „díjazza” az oldalt.
A weboldal célja, mondanivalójának fókuszában a FELHASZNÁLÓ álljon. A felhasználók igényeire, szokásaira kell szabni a tartalmakat, hogy számukra releváns, hasznos információkat kapjanak. Ha a felhasználó boldog, a kereső is szeretni fogja a tartalmat/oldalt. Például van egy cipőket árusító webshopunk. Biztos nagyon érdekesek a régi nagy cipészekről szóló történetek és anekdoták, de a cipő webshop látogatói nem emiatt fogják keresni az oldalt.
Készüljön rendszeresen ilyen típusú tartalom. Hogy milyen gyakorisággal, az téma/egyén függő, ki kell tapasztalni. (napi több –> havi egy) A kevesebb néha több, csak azért ne tegyünk ki valamit, mert eljött a tartalom előállítás ideje. Van elég spam tartalom már bőven az interneten, nem kell még több.
Amikor tartalomról beszélünk, ne csak a szövegre gondoljunk.
A tartalom három részből tevődik össze
Main content (MC): az oldal fő mondanivalója (szöveg, kép, videó, űrlap, stb.) ez a rész tartalmazza a felhasználó számára legfontosabb üzenetet
Supplemental content (SC): az oldal kiegészítő tartalmai. A mondanivalóhoz kapcsolódó kiegészítő dolgok, melyek a felhasználói élményt teszik teljessé. Ilyen pl. az átlátható navigáció, footer, cikkajánló, kommentek, rating, social megosztás, stb.
Advertisement/monetisation: hirdetések/szponzorációk óvatosan kell bánni vele, ne menjen a minőség rovásásra.
Például egy ecommerce site esetén a minőségi tartalomhoz elengedhetetlen:
- a termék neve
- termékleírás
- termékfotó
- kosár funkció
- ár
További információk bizalmat építenek, növelik a tartalom minőségét:
- termék szavatossága
- szállítási információk
- vásárlási feltételek
- méretválaszték
- színválaszték
- garancia
- fizetés menete
- vélemények
- kívánságlista
- termékkód
- hasonló termékek, stb.
Vannak másodlagosan fontos szempontok is, amelyek fontosak a minőségi tartalom ismérvéhez.
- website információk (kapcsolat, impresszum, a weboldal üzemeltetőjére/készítőjére vonatkozó infók, stb.)
- hasznos kiegészítő tartalmak (kacsolódó cikkek/termékek, ezt vették még, stb.)
- funkcionális design
- megfelelő technikai feltételek (optimalizált forráskód, 404-es hibák kiküszöbölése, törött linkek ne legyenek, stb.
A tartalomkirály trónfosztott?
A válasz egyértelműen nem, sőt, egyre fontosabb, viszont a tartalmi kontextus is ugyanolyan fontos, sőt, egyre fontosabb lesz a jövőben.
Hozzászólások