Az okostelefont használók a legdinamikusabban növekvő szegmense az internetezők táborának, éppen ezért a Google arra törekszik, hogy maximális felhasználói élményt kaphassanak ezek a látogatók is. Ezért most újabb változtatásokat léptet életbe a mobil SEO tekintetében.
A Google folyamatosan módosít a mobil keresési algoritmuson, hogy gyorsabb és pontosabb keresési eredményeket kaphassanak a mobilon kereső felhasználók. Matt Cutts, a Google Webspam csapat vezetője nemrég bejelentette, hogy hamarosan jön egy új frissítés a Google mobil kereső algoritmusához. Egyik lényeges változás, hogy a desktopos keresési algoritmushoz hasonlóan mobil esetén is rangsorolási faktorrá válik az oldalbetöltődés sebessége. A sebesség elég kényes és érzékeny pontja a mobil oldalaknak, éppen ezért összegyűjtöttük a leggyakoribb oldalbetöltődést lassító problémát.
Hibás átirányítások
Jónéhány weboldal használ szeparált URL-eket a desktopos és a mobil felhasználók kiszolgálására. Viszont az URL-ek átirányítása nem mindig történik helyesen, és ez elég nagy bosszúságot okozhat a felhasználóknak. Általában két tipikus probléma szokott előfordulni: vagy nem irányít át a desktopról a mobil oldalra, vagy nem a megfelelő mobilos oldalra irányít át. Mindkét problémának ugyanaz lesz a vége: a felhasználó nem tud eligazodni az oldalon, így nem fogja használni azt. Ráadásul a sok átirányítás jelentősen lassíthatja az oldalbetöltődést, ami egy lassabb mobilnet esetében különösen kellemetlen. Ezek az apróságok jelentősen megváltoztathatják a keresőkben a rangsorolást, mivel a felhasználók nem találják meg a keresett tartalmakat, így a kereső nem fogja az amúgy értékes tartalmat relevánsnak tekinteni.
A megoldás egyszerű: a mobilra optimalizált oldal tartalmilag egyezzen meg a desktop oldallal, így elkerülhetőek a hibás átirányításból adódó problémák. A Google ad néhány tippet és tanácsot az átirányításokhoz, illetve a szeparált URL-ek használatához.
Egyéb smartphone problémák
Vannak olyan oldalak, melyek a desktop felhasználók felé helyesen jelenítik meg a tartalmakat, míg a mobil eszközökön 404-es hibát adnak. Sok olyan helyzet adódik, amikor kizárólag csak az okostelefonon jelentkeznek a problémák.
Íme néhány gyakori:
- Ha egy látogató mobil eszközről érkezik az oldalra, és létezik mobil verzió is, automatikusan irányítsd át a mobil nézetre (és adj lehetőséget áttérni a desktop nézetre, ha mégis át szeretne térni a teljes nézetre a user)
- Győződj meg arról, hogy a mobil oldalon rendben megjelennek a tartalmak és nincs hiba. Ha a tartalom nem érhető el mobil verzióban, inkább a desktop verzióra irányítsd a felhasználót. Ez még mindig jobb, mint egy 404-es hibaüzenet.
- Helytelen Googlebot kezelés: a Google kétféle keresőrobotot használ az indexeléshez. A Googlebot feltérképezi a desktop felületekre készült tartalmakat, míg a Googlebot-Mobile a mobil tartalmak indexelését végzi. A Googlebot-Mobile keresőrobot kétféle lehet: az egyik a Feature Phone Googlebot-Mobile, a másik a Smartphone Googlebot-Mobile. Tipikus hiba, amikor ezeket a botokat nem a megfelelő oldalra irányítod, így könnyedén belefuthatsz egy végtelen átirányítási hurokba, melynek eredménye, hogy vagy nem töltődik be az oldal, vagy hibaüzenetet kapunk a megfelelő tartalom helyett.
- Amikor beágyazott videót használsz a desktop oldalon, győződj meg róla, hogy mobil eszközön is le lehet-e játszani a videót. Sokszor ugyanis nem érhetőek el videók okostelefonokról (pl. ha a lejátszáshoz szükséges Adobe Flash, akkor számos készüléken pl. iPhone, Android 4.1-es verzió felett nem érhetőek el a videók)
Az egész átirányítási problémára megoldás lehet a responsive web design használata. Persze nem minden esetben járható út, hiszen ennek is, mint minden technológiának vannak hátulütői is. Ennek ellenére a Google is ezt a technológiát ajánlja elsősorban a mobil oldalak kialakításához.
Optimalizálj a sebességre is!
Ha már van mobil oldalad, vagy a közeljövőben lesz, különösen oda kell figyelned minden apróságra, ami befolyásolhatja az oldalbetöltődési sebességet. A mobil keresési forgalom hónapról hónapra növekszik, tehát egyáltalán nem mindegy, hányadik pozícióba található a weboldalad a keresők találati listáján. Persze tudom, ez csak egyetlen rangsorolási faktor, de csak akkor lehetsz jó pozícióban a keresőkben, ha próbálsz minél jobban megfelelni az irányelveknek.
Hozzászólások