2013. április 30.

Mi az a tartalom stratégia?

10 perc olvasási idő

Mi az a tartalom stratégia?

Te tudod, mit takar a tartalom stratégia kifejezés? Sokan úgy gondolják, valami szövegírással kapcsolatos dologról van szó. Ez nem teljesen hamis, de elég félrevezető.

Mi, akik weboldalakat tervezünk és készítünk, már jó pár éve beszélünk olyan fogalmakról, mint felhasználói élmény, információs architektúra, tartalomkezelő rendszerek, fejlesztés, metaadatok, webdesign, felhasználói kutatások, és még sorolhatnánk. Ezek megkönnyíti és segíti a felhasználóknak a tartalom fogyasztást.

Ha szöveges tartalomról van szó, mindig csöndben vagyunk. Azt gondoljuk, ez nem a mi feladatunk, hanem az ügyfélé. Azok, akik a weboldalakat készítik, nem aggódnak azon, hogy milyen tartalom kerül az oldalra.

Mit gondolsz, véletlen egybeesés, hogy ezek a tartalmak az esetek többségében rosszak? A tartalom kezelése rendezetlen. A rendbetétele viszont bonyolult, fájdalmas és drága. És mégis fontos. A tartalom a lényeg. Megérdemli az időt és a figyelmet. És ez az a pont, amikor tartalom stratégiára van szükség.

Mit értünk tartalom alatt?

Minden tartalom. A weboldal szövege, a struktúrája, a designja, a metaadatai, mind-mind tartalom. Ezek alkotják együttesen A tartalmat. És akkor lesz ez a tartalom a felhasználók számára is értékes, ha megfelelően van strukturálva.

Mi a tartalom stratégia?

Tartalom stratégia lényege, hogy olyan tartalmat hozunk létre, mely hasznos és használható a felhasználók számára. Egy tartalom stratégának nemcsak azon kell dolgoznia, hogy mely tartalmakat hogyan publikáljunk, hanem azon is, hogy az minden részletében a felhasználó érdekeit szolgálja. Ellenkező esetben a tartalom stratégia nem stratégia, csak egy gépies tartalom előállítás, amire senkinek sincs szüksége. A tartalom stratégia megvalósításáért a tartalom stratéga a felelős.

Amikor egy weboldal készítési folyamat elkezdődik, még a tervezés megkezdését meg kell előznie egy részletes elemzésnek, melynek során megvizsgáljuk a már meglévő szöveges tartalmat. Ez egy rendkívül fontos feladat, amely gyakran kimarad a projekt folyamatokból.

A tartalom stratégia meghatározza:

  • a fő témát és üzenetet
  • a célokat
  • a metaadatokat és a kapcsolódó tartalmi attribútumokat
  • a keresőoptimalizálást
  • a további tartalom stratégiai és publikálási javaslatokat

szöveg, kép, videó, struktúra, meta ikonok

De ez nem minden!

Rachel Lovinger, a Content Strategy: the Philosophy of Data cikkében ezt írja: a tartalom stratégia fő célja, hogy úgy alakítsuk ki a tartalmat, hogy az egyértelmű, jelentőségteljes legyen, és interaktív élményt nyújtson a felhasználóknak. A kommunikációnak minden szempontból hatékonynak kell lennie.

És ez egy komoly feladat. Valójában túl sokféle kommunikációs szempontot kell figyelembe venni, amelyhez igencsak komoly és alapos tudásra van szükség.

Van olyan, hogy tartalmi stratéga?

Röviden: van. De a legtöbb esetben nem egyetlen személyről van szó, hanem egy csapatról, melyben megtalálhatóak a szükséges kompetenciák.

Nagyon sokan összetévesztik a tartalom stratégát a szerkesztővel. A tartalom stratégia többről szól, mint az írott szöveg. A tartalom stratégáknak törekedniük kell arra, hogy a tartalom olvasható, érthető, kereshető és megosztható legyen.

A tartalom stratégia célja, hogy maximalizálja a tartalom hatását az üzleti célok elérése érdekében. Tekintsük az üzleti tartalmat, mint egy közeget, melyet stratégiailag célzott elhelyezéssel juttatunk el a felhasználókhoz úgy, hogy az egyértelműen közvetítse az üzenetünket és konverzióra inspirálja őket. Egy tartalom stratégának értenie kell a szövegíráshoz, a keresőoptimalizáláshoz, a taxonómiához (rendszertan), hogy maximálisan támogatni tudja a konverziót. Ez kiegészül web tervezési stratégiával, irányelvekkel és egyéb eszközökkel.

Mi minden szükséges ehhez?

Számos szakterület kapcsolódik a tartalom stratégiához, lássuk, melyek ezek.

Szerkesztési stratégia

Meghatározza az irányelveket, melyek az összes online tartalmat szabályozza, úgymint jogi szabályozás, felhasználók által létrehozott tartalmak, stb.. Ezek a gyakorlatban meghatározzák a szerkesztőség munkáját, beleértve a tartalom életciklusát is.

Szövegírási stratégia

Hasznos és használható tartalmat kell készíteni a publikáláshoz. Ez a feladat sokkal több, mint okos szövegírás. Egy jó szövegírónak tudni kell értelmezni az információs architektúrát, ismernie kell a keresőoptimalizálás alapjait, stb.

Metaadat stratégia

Azonosítja és strukturálja a metaadatokat. A jól strukturált adatok segítségével rendszerezett, használható tartalmat lehet nyújtani a felhasználóknak (és természetesen a keresőknek is).

Keresőoptimalizálás

Az a folyamat, amikor úgy rendezzük és szerkesztjük a tartalmat az oldalon, hogy a keresők számára minél értékesebb legyen, ezzel is segítve a látogatókat a tartalom fogyasztásában.

Tartalom menedzsment stratégia

Meghatározza a szükséges technológiákat, hogy megfelelően szolgálja ki a rendszerezett tartalmat. A tartalom életciklusa és a munkafolyamatok a legfontosabb részei ennek a stratégiának.

Tartalmi elosztó csatorna stratégia

Meghatározza, hogy hol és hogyan lesz elérhető az adott tartalom a felhasználók számára. (például az email marketing egy módja a tartalom eljuttatására a felhasználók felé)

Ezek a legfontosabb területek, ezeken kívül természetesen van még számos dolog, melyet figyelembe kell venni tervezéskor.

DE!

Ha egy weboldal tervezésénél nem fordítunk időt és energiát a tartalmi stratégiára, könnyen alábecsülhetjük a projektre szánt időt és költségeket. Csináljuk meg jól, mert mi, az ügyfelünk és a felhasználók is megérdemlik, hogy minden szempontból használható terméket állítsunk elő!

Már az első pillanattól kezdve mindig tartsuk szem előtt a célt és ne érjük be kevesebbel! Amíg nem vállaljuk fel azt, hogy a stratégiai tervezésnél figyelmet fordítsunk a tartalom stratégiára, továbbra is silány tartalmakat fogunk előállítani. Mindig az üzleti cél lebegjen a szemünk előtt. Ha az ügyfeleink nem tudják, mit is szeretnének, segítsük rávezetni őket a jó útra, hogy elégedett felhasználói legyenek, melytől az ügyfelünk is elégedett lesz, így mi is.

Sose mondjuk azt, hogy a tartalom más dolga. Igenis a Mi dolgunk! Beszéljünk az ügyféllel, tudjuk meg, mi a cél és cselekedjünk! A tartalom igenis számít!

(Fejléckép hátterének forrása)

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások