2012. augusztus 14.

Lokális hirdetés – egy lépéssel a konkurencia előtt

10 perc olvasási idő

Lokális hirdetés – egy lépéssel a konkurencia előtt

A mobil eszközök rohamos terjedésével egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a lokális keresés mellett a lokális hirdetések is fontos tényezővé válnak a piacon. A lokális hirdetések rendkívül hatékonyak, hiszen egészen pontos célzást tesz lehetővé, így nagyobb konverziót lehet elérni egy-egy hirdetési kampánnyal. Lássuk, milyen eszközök állnak rendelkezésünkre.

Kezdjük az elején: mi is az a lokális hirdetés? Akkor beszélünk lokális hirdetésről, amikor úgy targetáljuk a hirdetéseket, hogy egy földrajzilag jól körülhatárolható területen tartózkodók az üzenetünk „címzettjei”.

Keresőmotorok, helyi linkgyűjtemények, mobil web. Már nem számít, éppen hol tartózkodsz, az emberek 98 százaléka a keresőkhöz fordul, ha valamilyen információra van szüksége.

A kereső az első lépés ahhoz, hogy az emberek megtalálják a vállalkozásod a környezetükben. A lokális keresések száma egyre nő, mivel egyre több mobil eszköz van kéznél, amivel a felhasználók helyi termékeket és szolgáltatásokat keresnek.

A Google-ben minden ötödik keresés valamilyen lokális dologra irányul. A Google a folyamatos keresési algoritmus változtatásaival arra ösztönzi a weboldal tulajdonosokat, hogy minőségi tartalommal, jó SEO-val olyan weboldalakat alakítsanak ki, melyekkel a keresési találatok élére kerülhessenek.

Vannak azonban olyan esetek, amikor ezt nem tudod kivitelezni:

  • túl nagy a verseny a piacodon
  • technikailag nem megfelelő az oldalad
  • induló vállalkozásod van, és még teljesen új az oldalad
  • az oldalad megfelelő, de növelni szeretnéd a bevételeid, stb.

Ilyenkor kell elővenni a marketing eszköztárat, és felmérni a lehetőségeket. Vannak ingyenes és fizetős lehetőségek, vegyük sorra őket.

Google+ Local

Google+ local ikon

Régebben ez a szolgáltatás a Google Maps-ben volt elérhető. Az alapinformációkon kívül (név, cím, telefonszám, weboldal cím, email cím, stb.) a Google beépített útvonaltervezője is megjelenik, hogy a leendő ügyfeleid könnyebben megtaláljanak, fotókat tölthetsz fel, a látogatók értékelhetik és véleményezhetik az általad nyújtott szolgáltatás minőségét. Ez még egy viszonylag új dolog, érdemes egy kis időt fordítani rá és megadni az alapadatokat, ugyanis a Google előnyben részesíti azokat az oldalakat, akik többféle szolgáltatását is igénybe veszik, mint pl. az Adwords. Ez bárki számára elérhető ingyenes eszköz, elsősorban azoknak javasolt, akiknek van fizikailag is elérhető üzlete. Bővebben a Google+ Localról. (Egyébként itt jegyzem meg, hogy a többi keresőnek is van ilyen szolgáltatása, pl. Yahoo Local, Bing Places, ezekre akkor érdemes regisztrálnod, ha többnyelvű az oldalad, illetve nemzetközi szolgáltatást nyújtasz, szerencsére ezek is ingyenesen elérhetőek)

Helyi oldalak, hírportálok

Kereshetsz helyi és regionális megjelenési lehetőségeket. Legyen az egy helyi vonatkozású linkgyűjtemény, vagy helyi hírportál szponzorált megjelenési lehetősége. A célcsoportod ezeken a helyeken gyakran megfordul, így jó eséllyel találkozik az oldalad linkjével. A linkgyűjteménybe való bekerülés általában ingyenes, sok helyen elég egy egyszerű regisztráció, és már ajánlhatod is az oldalad.

Google Adwords

Google Adwords logó

Az Adwords az egyik legjobb hirdetési mód, ugyanis szinte tökéletesen testre szabható a lokális keresésekhez. Mobil eszközök esetében is elérhető mind a kereső hálózaton, mind a tartalmi hálózaton történő hirdetés.

A desktop keresések piacán nagy a verseny egy-egy népszerű kulcsszó esetén. Mivel a mobil hirdetések még csak gyerekcipőben járnak, a versenytársaid nagy része még nem használja ezt a lehetőséget, így lépéselőnybe kerülhetsz velük szemben. Mobil hirdetési kampány létrehozásával fokozhatod a láthatóságodat alacsonyabb CPC mellett.

Néhány ötlet, hogyan készíts konvertáló kampányokat:

  • hozz létre külön kampányokat a desktopot használóknak, az iOS és Android operációs rendszert használóknak, valamint a normál mobiltelefonon megjelenő hirdetésekhez, így könnyebben tudod mérni a teljesítményt, valamint rendszerre szabott kulcsszavakkal, hirdetésekkel is tudod fokozni az eredményességet
  • használj külön kulcsszavakat: a mobil eszközön keresők rendszerint kevesebb kulcsszót adnak meg a kereséshez, mint desktopon, itt az általánosabb kulcsszavakkal is jó eredményeket lehet elérni
  • próbálj minél frappánsabban, ütősebben fogalmazni, és tartsd szem előtt a call-to-action irányelvet, ugyanis a hirdetés szövege nagymértékben képes befolyásolni az átkattintást
  • próbálj ott lenni, ahol a célcsoportod: a mobil felhasználók nemcsak keresnek, hanem böngésznek, mobil alkalmazásokat használnak, így próbáld ki a tartalmi hálózaton a kontextus szerinti célzást, valamint érdemes kipróbálnod a képes hirdetést is (kontextus szerinti célzással tudsz megjelenni pl. Youtube videókon)

Social Media – Facebook

Facebook logó

Lokális hirdetések szempontjából a Facebook lehet érdekes számodra, így most csak erről írok pár gondolatot. Az Adwords-höz hasonlóan itt is nagyon jól lehet célozni a hirdetéseket, viszont többféle és másféle lehetőségek vannak, melyeket használhatsz. Alapvető különbség, hogy itt nem kulcsszavak alapján jelennek meg a hirdetések, hanem a profil oldalak, hírfolyamok mellett. Nézzük a lehetőségeket:

Rajongói oldal: létrehozhatsz a termékednek/szolgáltatásodnak/vállalkozásodnak egy külön oldalt, ahová össze tudod gyűjteni az érdeklődőket, illetve a potenciális célközönséget. Kommunikálhatsz velük, kikérheted a véleményüket, aktivizálhatod őket egy-egy játékkal, stb. A rajongói oldal létrehozása ingyenes. A lényeg, hogy ha már elkezded csinálni, akkor rendszeres időközönként posztolj az oldalon, folyamatosan tartsd fenn a rajongóid érdeklődését.

Hirdetések: Az árképzésben hasonló módon működik, mint az Adwords, CPC alapon és CPM alapon is futtathatod a hirdetéseket. Maguk a hirdetések úgy épülnek fel, hogy 25 karakter a cím, 90 karakter lehet maga a hirdetés szövege, és egy pici bélyegkép is társul a szöveg mellé. A címet csak akkor tudod egyedire venni, ha külső weboldalra hirdetsz. A rajongói oldalra mutató hirdetéseknél a cím adott, az oldalad neve. Landing page-nek megadhatod a rajongói oldaladat, de akár a weboldaladat is.

Célzás tekintetében itt a legszélesebb a paletta:

  • kor szerint
  • nem szerint
  • családi állapot szerint
  • földrajzi elhelyezkedés szerint
  • beszélt nyelvek szerint
  • érdeklődési kör szerint (itt tucatnyi lehetőség közül választhatunk)
  • iskolai végzettség szerint, stb.

A megfelelő célcsoport beállításakor információt kapsz arról, hogy az eddig megadott paraméterek alapján hány emberhez fog eljutni a hirdetésed, akik nagy valószínűséggel konverziót is fognak hozni a konyhára.

Ezen kívül vannak még különböző Sponsored Story hirdetések, melyekkel egy-egy bejegyzést is kiemelhetünk illetve hirdethetünk.

A Facebook mobil felületei is napról-napra fejlődnek, már az okostelefonokon is megjelennek a hirdetések, felbontástól függően vagy ugyanúgy, mint a desktop verziónál, vagy a hírfolyamba csempészve.

A mobil SEO és lokális hirdetések területén még rengeteg lehetőség van, érdemes kipróbálnod a különböző csatornákat, és a leghatékonyabbat használni, így lépéselőnybe kerülhetsz a versenytársakkal szemben, ami azért nem egy rossz dolog.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások