2012. április 23.

Mit nekem social media?

10 perc olvasási idő

Mit nekem social media?

Sok cikket, posztot olvastam már a social mediaról, ezek mindegyike kivétel nélkül arról szól, hogy a cégeknek, termékeknek, szolgáltatásoknak miért szükséges a jelenlétük a különböző social oldalakon, és ebből hogyan tudnak bevételt realizálni. Viszont arról nem sok szó esik, hogy az egyes embereknek a szórakozáson és a kapcsolattartáson túl milyen haszonnal járhat. Most megosztom veletek, hogyan használom ezeket az eszközöket és hogy ezt miért teszem.

Kérlek, miután elolvastad ezt a posztot, ne törölj az ismerőseid közül, és ne szüntesd meg semelyik csatornámmal a kapcsolatot, inkább ellenkezőleg.

Első haszon – Self marketing

Tudom, magyarok vagyunk, itt nem szokás magunkról és eredményeinkről beszélni, mert akkor nagyképű, önelégült hólyag lesz belőlünk. Na ezen kell változtatni! Miért ne lehetnék büszke arra, hogy elértem valamit, hogy éveken keresztül elolvastam több tucat könyvet a szakterületemen, és nap, mint nap tanulok, végzem a munkám, időnként rosszul, sok esetben pedig jól. Miért jó az, ha tudod magadról, hogy jó vagy adott témában, de ezt nem közölheted senkivel? Hogy fogják elhinni Neked, hogy igazad van, és pláne miért fizetnének akár 1 Forintot is a tanácsodért? Pontosan ezért van szükséged self marketingre, és a social media szinte tálcán kínálja a lehetőséget.

Szimplán egy kis tudatosságra van szükséged, amikor a Facebookon, twitteren és egyéb oldalakon posztolsz, tweetelsz. Tisztában vagyok azzal, hogy ezek a felületek alapvetően a szórakozásról szólnak, de miért ne tolhatnál néha egy fotót magadról, miközben a munkád végzed, vagy ott voltál egy konferencián, találkozón, vagy mutathatnád meg, amit te alkottál. Pl. ha asztalos lennék, biztos felraknám időnként az általam jónak tartott termékeim. Ennek valójában mi is az értelme? Biztos nem azért, hogy kiéld az exhibicionizmusodat, sokkal inkább azért, hogy az ismerőseid (szándékosan nem barátokat írtam) tudják, hogy mivel foglalkozol, mihez értesz. Vágod?

kolboid feje illusztráció

Ebben a pillanatban remélhetőleg van munkád. Ennek amúgy nagyon örülök, de mi lesz, ha megszűnik az állásod, a cég csődbe megy, esetleg váltani akarsz, vagy ne adj Isten kirúgnak?! Kezdheted az álláskeresést. Felhívod a közvetlen barátaid, hogy tudnak valami jó munkát és izzadsz, szenvedsz, mert bizonytalan a jövőd. Ilyenkor derül ki majd számodra, hogy senki sem tudja, hogy mivel is foglalkozol, mihez értesz.

Tudatosan, lépésről-lépésre építkezem a social mediaban. Most például blogot írok, amit te meg jól elolvasol és valószínűleg Facebookról, vagy twitterről érkeztél :) Mondhatom, hogy jól érzem magam a cégben, amit a barátommal és az fps csapatával közösen építünk. Ennek ellenére kaptam jó pár állásajánlatot és volt köztük olyan, amit szívesen el is vállaltam volna, ha nem lenne az fps a szívügyem. Semmi kétségem nincs afelől, ha bármi is történne az fps-sel, azonnal lenne munkám. És neked?

Néhány jó tanács

  • Bármennyire is viccesnek gondolod az obszcén fotókat és videókat, akik nem ismernek (márpedig sok ilyen ember látja és nem csak a közvetlen barátaid), rossz véleménnyel lesznek rólad, és bezársz sok kaput magad előtt.
  • Vedd tudomásul, hogy az emberek alapvetően nem szeretik a szenvedést, a nyavalygást. Lehet, hogy most durván fog hangzani, de nem érdekli az embereket, hogy meghalt egy közvetlen rokonod és pláne nem, hogy az évfordulója van a szomorú eseménynek. A social media felülete egyébként sem arra való, hogy a legbelső érzéseid megoszd idegenekkel.
  • Ne posztolj folyamatosan! Borzasztóan irritáló, amikor valaki egymás után kirak 3245556 videót, csak mert meghallgatta és éppen tetszett neki.
  • Ha lehet és nem a lényeddel összeférhetetlen, akkor légy mindig pozitív, barátságos. A trollkodás is lehet vicces, de hosszú távon egyértelműen káros a személyedre.
  • Ne legyenek kétségeid, akármelyik csatornát is használod, ha éppen állásra pályázol, akkor a cég HR-esei utánad fognak nézni minden oldalon. Csendben jegyzem meg, hogy mi magunk is megtesszük, persze nyilván nem kérjük el a Facebook jelszavad :)

You forget it in people felirat

Második haszon – Az információszerzés

Hihetetlen mennyiségű információ áll rendelkezésre és ömlik minden csatornán keresztül. Ha ügyes vagy és okosan használod a social media adta lehetőségeket, akkor rengeteget tanulhatsz, képezheted magad és jól informált lehetsz. Használd te is ezeket az eszközöket! Íme egy felsorolás, hogy mit, mire és miért használok.

Facebook

Alapvetően szórakozásra, kapcsolattartásra használom, illetve a self marketingem fontos eleme, ugyanis itt érhető el a legtöbb ember. Általában reggel és este nézek rá (mint ahogy sokan mások), és gyorsan végigpörgetek 20-30 posztot. Sok esetben találkozom engem érdeklő cikkekkel, leírásokkal. Nem utolsó sorban a csoportok előnyére hívnám fel a figyelmed! Tagja vagyok több fb csoportnak, ahol hasonló érdeklődésű emberrel tudom megvitatni a minket érdeklő problémákat, sokat lehet fejlődni. Ezúton is köszönöm a UX csoport minden tagjának a posztokat, véleményeket, ötleteket.

twitter

Értetlenül állok az előtt, hogy milyen kevesen használják még mindig Magyarországon, pedig a legjobb információforrás. Igaz, kezdetben kell egy kis kutatómunkát folytatnod, hogy megtaláld azokat a személyeket, online újságokat, cégeket, akiket követni fogsz, de nagyon megéri.

LinkedIn

A self marketing alapja! Alapvetően egy szakmai önéletrajz oldal, ahol kapcsolatokat építhetsz, ajánlásokat kaphatsz másoktól. Itt is vannak csoportok (hasznos!) és céges oldalak, stb. Ma már hazánkban is komolyan használják a fejvadászok. Érdemes rendszeresen frissíteni, feltenni a szakmai eredményeid, végzettségeid. Többek között innen is érkezett már állásajánlat hozzám.

StumbleUpon

Alig ismert és használt hazánkban. Pedig nagyon jó! Beállítasz néhány kategóriát az érdeklődésed szerint, majd a böngésződ tetején megjelenő sávban található Stumble gombot nyomogatod, és egymás után kapsz minőségi tartalmakat a webről az érdeklődésednek megfelelően. Egy óriási csapat dolgozik a rögzített oldalak folyamatos karbantartásán, így biztosítva a minőséget. Olyan oldalakkal találkozom és olyan ismeretekre teszek szert, amit sehol máshol nem kapok meg.

Google+

Csak, mert geek vagyok, ezért ott vagyok. Egyelőre csak self marketingre használom, sok haszna nincs, ugyanis alig van valami pörgés. Habár itt is lehet követni sok érdekes külhoni személyt, akiktől tanulhatsz, azonban ez nekem már sok lenne, így nem foglalkozom vele.

Használok még néhány social cuccot, mint a Pinterest, az Instagram, a Tumblr, de ezek inkább a szórakozásról, a vizuális élményekről és a fotózásról szólnak.

Facebook like szemeteskosárban a többi szemét között illusztráció

Mennyi időt vesz mindez igénybe?

„Te nem vagy normális!” – gondolod most – „Egész nap csak ezeken az oldalakon lógsz és akkor mikor dolgozol, élsz?”. Jogos a kérdés. Mélységes túlzásokba lehet esni és bevallom, meg is történt velem többször is, a feleségem sokat tudna mesélni erről, ezúton is bocsánat kérek tőle! DE! Minden eszközt meg lehet és meg kell tanulni értelmesen és optimálisan használni. Szerencsére erre is létrejöttek már szolgáltatások. Például bevezettem a Flipboard és a Zite használatát. Ez a két eszköz újság formájában gyűjti össze az általad megadott forrásokból az információt, és egyben fogyaszthatod lényegesen kevesebb időt „pazarolva”. Esténként egy óra alatt végiglapozom, a fontos cikkeket elolvasom, reagálok egy-két posztra, tweetre, lájkolgatok és megyek tovább.

Tudom, nincs idő mindent elolvasni vagy megnézni, pedig nagyon érdekelne. Itt jön képbe az Instapaper (olcsó) és a Readability (ingyenes!), melyeket nagyon szeretek. Időközben a Readibility megszűnt, ezért ebben a listában találsz alternatívákat. Beépülnek a böngészőmbe, a mobil eszközeimen is megtalálhatóak. Ha találkozom egy érdekes tartalommal, de épp nincs rá időm, akkor megnyomom a „Read Later” funkciót és az elmenti nekem.

A mobil eszközök lehetőséget biztosítanak az „üres” idők kitöltésére – mint pl. várok a bankban, utazom, trónolok :), várok valakire stb. Ilyenkor előkapom a mobilt, vagy a táblát és elolvasok egy-két cikket.

Zárásként egy könyvet ajánlok, ami a self marketingről szól és mindenképpen érdemes elolvasnod:
John Purkiss: Énmárka

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások