2020. augusztus 28.

Miért nem költenek kutatásra (eleget)?

10 perc olvasási idő

Miért nem költenek kutatásra (eleget)?

Amikor megkérlek, hogy gondolj egy közeli hozzátartozódra, és mesélj róla, akkor azt könnyedén meg tudod tenni és hellyel-közzel igaz állításokat is mondasz. Viszont amikor arra kérlek, hogy gondolj az ügyfeleidre, a felhasználóidra, akkor… az egy lehetetlen vállalkozás. Egyszerűen képtelenség több száz, ezer, vagy akár millió embert jól ismerni. Ilyenkor két út áll előtted. Vagy kiragaszd egyetlen, általad jól ismert ügyfelet a tömegből és rá gondolsz. Vagy, és nekünk itt most ez a fontos, egy koncepción, egy modellen keresztül szemléled őket.

Modell

Ezt a modellt a fejedben pedig a valóságból gyűjtött és megszerzett információk segítségével állítod fel, méghozzá, és ez nagyon fontos: egyszerűsítéssel. Ezt a folyamatot hívjuk indukciónak. Aztán később ezt a modellt, ha úgy tetszik, dobozt használod, amikor kommunikálsz az ügyfeleiddel, vagy épp terméket, szolgáltatást fejlesztesz számukra. Ez pedig a dedukció.

A modellalkotás és modell alkalmazás, azaz az indukció és a dedukció folyamata

Nyilvánvaló, hogy minél több információt gyűjtesz, annál szofisztikáltabb lesz a modell.

A baj ott kezdődik, ha nagyon kevés információból épül fel a modell, vagy mindent figyelmen kívül hagyva, egyetlen ember modellje és véleménye alapján születnek döntések. Ezt a személy hívja a szakirodalom HIPPOnak, azaz a leginkább megfizetett személy véleményének. Sajnos, nagyon sok ilyen szervezet van.

A design döntések mérlege, hippo

Visszakanyarodva az egyszerűsítésre, a modellalkotás folyamatára. Itt jön képbe az ember, mint probléma. Mindig velünk van a baj. Tehát mi emberek, hajlamosak vagyunk torzítani az információkat. Méghozzá nem kicsit, hanem nagyon. Ráadásul tesszük ezt úgy, hogy még csak észre sem vesszük, nem tudatosul bennünk.

Befolyásoló jelenségek

Most kiemelek a tapasztalataim szerint két fontos jelenséget, torzítást, vagy ahogy más szakterületeken hívják: elfogultságot, amelyek jelentősen befolyásolnak minket.

Tudás illúziója

Elmesélek egy rövid kutatást, aminek során Frank Keil és diákjai megkérdezték a kísérletben résztvevőket, mennyire értékelik 1–7-es skálán azt, hogy mennyire értik a hétköznapi tárgyak, mint a cipzár, a toalett, és a golyóstoll működését. Átlagban 4–5-re értékelték az ismeretüket. Ezután Frankék megkérték az alanyokat, hogy részletesen magyarázzák el a tárgyak működési mechanizmusát. Nos, a legtöbbjüknek halvány fogalma sem volt róla.

Ezt hívjuk tudásillúziónak, vagyis hajlamosak vagyunk túlértékelni a tudásunkat.

Lefordítva az ügyfelekre:

Azt gondoljuk, hogy jobban ismerjük a felhasználókat, mint amennyire az valójában igaz.

Tudás átka

1990-ben a Stanford Egyetemen, Elizabeth Newton két csoportra osztott embereket: „kopogókra“ és „hallgatókra“. Minden egyes „kopogó“ feladata az volt, hogy egy mindenki által ismert dal (pl. a Boldog szülinapot) ritmusát kopogja le egy asztalon, miközben egy „hallgató“ megpróbálja kitalálni, melyik dal lehet az.

Elizabeth megkérdezte a feladat előtt a „kopogókat“, mit gondolnak milyen arányban fogják a „hallgatók“ megfejteni a dalokat. A „kopogók“ ezt 50%-ra jósolták. Az eredmény pedig 2,5% lett. Jelentős a különbség.

Ezt a jelenséget nevezte el Elizabeth a megszerzett tudás átkának, azaz nem tudjuk függetleníteni magunkat a meglévő tudásunktól.

Lefordítva ügyfeleinkre:

Sokkal több ismeretet feltételezünk a felhasználókról, vásárlókról, mint, ami valójában rendelkezésükre áll.

Nem tudom te, hogy vagy vele, de elég sokszor hallom: eleget, sokat tudunk az ügyfeleinkről, akár magunkat is beleértve.

Tapasztalataim és véleményem szerint a tudás illúziója, és a tudás átka a legfőbb okai, amiért a cégek, ügyfelek kevésbé hajlandóak kutatásra költeni.

Tudományos módszertanok

Jelenleg majd 200 ilyen torzításról, elfogultságról tud a tudomány. Botorság azt gondolnod, hogy racionális lény az ember. Épp a torzításaink miatt, fejlődtek ki a tudományos módszertanok, hogy minél objektívebbek, racionálisabbak legyenek a kísérletek, kutatások. Gyakorlatilag az a cél, hogy kiiktassuk az embert, és az ő gyengeségeit az egyenletből.

Darth Vader Einstein ellen, azaz tudomány vs fikció

Nem kérdés, hogy kutatni kell. Kutatnod kell, hogy minél jobban megismerd a felhasználóid, kifinomultabb legyen a modelled. Költs rá!

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások