2018. április 30.

Játékfejlesztés a múlt században

10 perc olvasási idő

Játékfejlesztés a múlt században

2017. tavaszán láttam a Vakondok 4 - végigjátszás című dokumentumfilmet, ami azonnal felkeltette az érdeklődésem a téma iránt, arról nem is beszélve, hogy én is részese voltam a Commodore korszaknak. A film amellett, hogy szórakoztató, rengeteg érdekes és tanulságos sztorit tartalmaz.

Magyarok

A Vakondok 4 kifejezetten a magyar játékfejlesztés történetéből szemezget és szerencsére van is miből. Kishazánk hatalmas eredményeket mutatott fel a 80-as évek végén és gyakorlatilag az ipar egyik meghatározó szereplője lett, leginkább a Novotrade munkássága által. (A miskolci iroda mellett pár méterre még mindig található egy). Van fpses vonatkozása is ennek az időszaknak, ugyanis kolboid aktív résztvevője volt a demoscene-eknek.

Nem csak a véletlen műve, hogy a magyarok kiemelkedtek a többi ország fejlesztői közül.

  • Számos tényező közrejátszott a siker okaként, de talán az egyik kiemelkedő az, hogy Magyarországon gyakorlatilag elméleti matematikusokból és villamosmérnökökből álltak a játékfejlesztő csapatok. Elég csak Mérő László, méltán híres matematikusra és pszichológusra gondolni, akinek többek között a Buffalo Roundupot köszönhetjük.
  • A magyarok találékonysága itt is visszaköszönt. A Nintendo akkoriban zárt rendszerként kezelte a saját eszközeit és nem adtak csak úgy fejlesztői dokumentációt bárkinek. A Novotrade-esek viszont pár hónap alatt megcsinálták a saját fejlesztőkörnyezetüket, ami igen csak meglepte a japánokat, sőt a világon is híre ment és fellendítette a megkeresések számát.
  • Természetesen nem szabad megfeledkezni Stein Róbert nevéről sem, aki megalapozta a külföldi kapcsolatokat. Elég menő lehetett magyar fejlesztőként kezedben tartani a S00000002 szériaszámú C64-est, amit ő intézett.

Azok a régi szép idők…

c64_impossiblemission

Nézve és hallgatva a régi sztorikat, egyszerre fog el tisztelet és valamiféle gyermeki csodálat. A kilencvenes évek elején szájtátva játszottunk a Last Ninja vagy az Impossible Mission játékokkal, és közben nem is gondoltuk, hogy magyarok keze is benne van a dologban. Úttörőként kezdtek bele egy teljesen új dologba, aminek csak az alapjai körvonalazódtak, hiszen a többi nagy játékfejlesztő cég is abban az időben alakult.

  • A játékok műfajai épp csak kezdtek kialakulni, mindenki próbálkozott, kísérletezgetett. Magyarországon is meghirdetett pályázat útján próbáltak ötleteket gyűjteni, hogy milyen játékot csináljanak. Érdekes eltérés volt viszont a világ többi részéhez képest, hogy míg mindenki „lövöldözős” játékban gondolkodott, a magyarok (kezdetben) törekedtek az erőszakmentességre és a kreatív megoldásokra.
  • Adott pár pesti sokdiplomás, pályaelhagyó-pályakezdő, akik rendkívül jó fejlesztők, viszont nem igazán érték el őket a külföldi trendek. Viszont, közlik velük, hogy márpedig most egy golfjátékot kell írniuk. Oké, de mi az a golf és mik a szabályai? Kaptak néhány VHS kazettát külföldről, amikre alapozniuk kellett minden tudásukat.
  • Utólagos hibajavítások, patchek kiadására nem volt lehetőség. Ha egyszer kiadta a fejlesztő (vagy kidobta utolsó pillanatban a harmadikról) a master-példányt, onnantól kezdve az már elkészült, sok-sok példányban került terjesztésre.
  • A magyar fejlesztőcsapat sok esetben nem új játékot írt, hanem csak portolt. Viszont nem az átírandó játék forráskódjával dolgoztak, hanem konkrétan megkapták a játéktermi gépet, amihez iskolásokat kellett foglalkoztatni, hogy játsszák végig és mutassák meg a fejlesztőknek, mikor mi történik. …Én meg mehettem fiatalkoromban gyülömcsöt szedni… :(

Érdekel a téma?

c64_jani

A filmet leszámítva, elég erős magyar tartalom áll rendelkezésre a témában.
Megkerülhetetlen az IDDQD retrójáték blog, amihez egy rendkívül szórakoztató Checkpoint podcast is tartozik. Tóth Krisztián áldásos tevékenységének köszönhetően pedig weben élvezhetjük a régi klasszikusokat. Ugyanakkor vannak még elvault arcok, akik ragaszkodnak a Commodore világához, így jönnek létre még 2010 után is játékok és demók.

A témához kapcsolódó érdekes podcastok, amiket mindenképp ajánlok:

Tóth Zoltán

Vezető fejlesztő. Közel tíz éve foglalkozik webfejlesztéssel, igyekszik egyaránt backend és frontend területen is képben lenni. WordPresspárti, böngészőkiegészítő- és bookmarkletgyűjtő.

Tóth Zoltán

Hozzászólások