2014. július 24.

A minőség a tartalom esetében is fontos

10 perc olvasási idő

A minőség a tartalom esetében is fontos

Napjainkban a keresők már annyira szofisztikáltak, hogy elég nagy biztonsággal meg tudják állapítani egy tartalomról, hogy minőségi vagy spam. (Gondolj csak a Google Panda frissítésekre.) A minőségi tartalomnak vannak kézen fogható ismérvei, amely alapján könnyen beazonosíthatóak, illetve ezen ismérvek alapján előállíthatóak is. Melyek ezek? A továbbiakban erről lesz szó.

Bár a Google keresési algoritmus pontos működését homály fedi, mégis, mint egy iránytű, utat mutat a hatalmas mennyiségű tartalom között. Néhány hete felröppent a hír, miszerint kiszivárgott a Google féltve őrzött titka, a rangsorolási szempontokat tartalmazó dokumentum (Quality Rating Guideline), amely alapvetően azoknak a munkatársaknak szól, akik manuálisan tesztelik a Google algoritmusok pontosságát. A dokumentum azonban semmilyen titkot nem tartalmaz, viszont nagyon jó áttekintést ad arra, hogyan vizsgálja minőség szempontjából a tartalmakat a kereső.

A Google indulása óta folyamatosan finomítja a keresési algoritmusokat, és mindent elkövet, hogy a lehető legjobb tartalmakat nyújtsa a felhasználóknak. Íme egy pár perces kis összefoglaló a Google keresőjének evolúciójáról:

A Quality Rating Guideline a korábbiakhoz képest egy teljesen új átdolgozás, kikerültek belőle az azóta már nem használatos keresőoptimalizálásra vonatkozó részek is. Ez az 5-ös verzió is még csak néhány hónapja készült, a dokumentumból kiderül, hogy a Google a minőségi tartalom preferálását tűzte ki célul: a weboldalaknál kiemelten fontos a megbízhatóság, a magas szintű szakértelem és tekintély. Nem kell azonban megijedni ezektől a nagy szavaktól, ha a látogatók számára hasznos és tartalmilag releváns tartalmat adsz, a Google is szeretni fogja.

E-A-T

Az E-A-T az előbb említett szakértelem, tekintély és megbízhatóság (expertise, authoritativeness and trustworthiness) mozaikszava. Ha bármelyik szempont nem megfelelő vagy valamilyen oknál fogva sérül, a Google gyengébb besorolással „díjazza” az adott weboldalt. Tehát a weboldal tulajdonosoknak/szerkesztőknek biztosítani kell a megfelelő minőséget ahhoz, hogy jó pozícióba kerülhessen a site-juk a keresési találati listában. A Google felhívja a figyelmet arra, hogy a felhasználók által generált és szabadon publikálható tartalmak ronthatnak a rangsoroláson, ezért ezekre különösen nagy figyelmet kell fordítani.

krétával táblára rajzolt izzó

Mitől lesz valaki szakértő?

Bárki lehet szakértő bármilyen területen. Például van egy hobbi kertész, aki rendszeresen publikál tartalmakat egy saját blogon, vagy hobbi kertész oldalakon, fórumokon, stb.. A többi hobbi kertész és egyéb látogatók rendszeresen olvassák a cikkeit, kommentelik, lájkolják, +1-ezik, retweetelik, megosztják a tartalmait. A Google szemszögéből ez mindenképp minőségi tartalomra utal, különben nem aktivizálná a látogatókat. A szerző (főleg ha mindig azonos nevet vagy nicknevet használ, pláne ha használja a Google Authorshipet is) megbízhatóvá és szakértővé válik a kereső számára.

Sok reklám = gyenge minőség

A régebbi útmutatók nem helyeztek nagy hangsúlyt a reklámokra, csak arra figyeltek, hogy az oldalon lévő reklámok ne legyenek megtévesztők vagy spamek. Ma már a reklámok elhelyezésére és megjelenítésére külön irányelveket készített, hol, milyen formában jelenhet meg, mit lehet és mit nem lehet használni, stb.. Ha sok reklám van az oldalon, amely zavarja a tartalomfogyasztást (villog, mozog, kitakarja a tartalmat, stb.) vagy megtévesztő (pl. úgy néz ki a banner, mintha egy menü lenne vagy valamilyen navigációs pont) a Google gyenge minőségűnek rangsorolhatja az oldalt.

Frissülő tartalom

Nemcsak a keresők, de a látogató számára is fontos a rendszeresen frissülő, hasznos, informatív tartalom. Milyen gyakran frissüljön? A Google erre nem ad konkrét irányelvet, de utal rá, hogy egy rendszeresen frissülő oldal sokkal vonzóbb a látogatók számára, mint egy statikus oldal. Illetve arra is tesz utalást, hogy jobb hetente egy minőségi tartalom, mint naponta egy gyenge minőségű. Azt hiszem, ezt nem kell tovább ragoznom.

Szintén ehhez a témakörhöz tartozik, hogy a tartalmak mellett jelenjen meg a létrehozás dátuma, ha az adott tartalom többször is módosul, akkor a módosítás dátumát is. Ha vannak elavult, már nem aktuális tartalmak az oldalon, akkor azokat vagy jelöljük meg, hogy elavultak lehetnek, vagy távolítsuk el (figyelve persze a keresőoptimalizálásra).

Content felirat

Mennyire releváns a tartalom?

Ez egy elég komplex és elég kényes terület is. Például van egy cipőket forgalmazó webshopom. A cipő kialakulásának története, vagy a világtörténelem híres cipészei nagyon érdekes és izgalmas témák, viszont nem relevánsak a webshophoz, hiába azonos a téma.

Figyelni kell a linkekre is, csak akkor használjunk kifelé mutató linkeket, ha az adott tartalomra nézve releváns tartalomra visz. (lásd előző bekezdés)

Az analitika árulkodó lehet, ha relevancia probléma gyanúja merül fel. Ha ugyanis magas keresési találat mellett alacsony az átkattintási arány, magas a visszafordulás és alacsony az oldalon eltöltött átlagos idő, mind-mind a gyenge minőség jelei lehetnek.

Bár ugyan nem közvetlen rangsorolási faktor, de nagyon fontos, hogy ne legyenek helyesírási vagy nyelvtani hibák az oldalon, ezek leginkább a felhasználói élményt rontják, amelyek viszont már kihatnak a tartalom minőségi besorolására is.

Szintén tartalmi kérdés a duplikáció mellőzése, illetve ha átveszünk részeket más tartalmakból, jelöljük meg a forrást (canonical).

Összefoglalva röviden

A minőségi tartalom nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a Google keresési találati oldalán minél jobb pozícióba kerüljön egy weboldal. Ehhez az alábbiak szükségesek:

  • a legfontosabb az E-A-T, azaz szakértelem, tekintély és megbízhatóság
  • az oldal céljával, mondanivalójával legyen releváns a tartalom
  • készüljön rendszeresen hasznos, informatív, releváns tartalom
  • a tartalmak mellett jelenjen meg a létrehozás és/vagy utolsó módosítás dátuma
  • a megjelenés, olvashatóság legyen megfelelő
  • a reklámok legyenek az előírásoknak megfelelően elhelyezve, és tartsuk be az erre vonatkozó irányelveket is
  • a weboldal technikailag is legyen rendben (megfelelő oldalbetöltődési sebesség, legyenek 404-es oldalak, megfelelő átirányítások, stb.)

Hogyan készíts minőségi tartalmat? A következő posztban összegyűjtöm neked az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások