2014. március 25.

Visszajelzésfüggők vagyunk

10 perc olvasási idő

Visszajelzésfüggők vagyunk

Te is, én is, mindenki. Ha interakcióba lépsz bármivel, vagy bárkivel, akkor az agyadnak szüksége van valamilyen visszajelzésre ahhoz, hogy úgy érezd ténylegesen megtetted azt. Az öt érzékszerved valamelyikén keresztül feltétlen szükség van egy inputra, minél hamarabb, annál jobb.

Ha nem kapsz vissza jelet, akkor gyorsan kényelmetlenül érzed magad, vagy egyszerűen azt gondolod, hogy nem működik, nem hatásos, nem jó, hibás az eszköz, vagy ha egy humanoidról van szó, akkor nem érdekled, nem vagy számára fontos. A visszajelzés csökkenti a stresszt, a bizonytalanságot. Evidens ez, mégis megfeledkezünk róla. (amúgy ez egy feljegyzés magamnak is)

Hétköznapi példák

A samponok habzanak, mert olyan vegyi anyagokat kevernek bele, hogy hajmosás közben habozzon. Ennek semmi előnye nincs, nincs szükség az anyagra a tisztítás szempontjából, de neked nagyonis, mert onnan tudod, hogy megtisztult a hajad. Ugyanígy igaz ez a fogkrémre is, amiben a habzó anyagokon túl hűvös és bizsergető érzést keltő vegyi anyagokat is kevernek. Amint ezt érzed és látod a habot a szádban, tudod, tiszta lett a fogad.

üzenetek típusai egy mobil képernyőjén

Alkalmazások

A digitális eszközöknek és az azokon futó szoftvereknek szintén visszajelzést kell adniuk a felhasználónak, ha azok valamilyen interakciót kezdeményeztek. Mennyi időn belül kapnak visszajelzést? Nos, ez az idő meghatározza meg az alkalmazás sebességérzetét (is). Nem kell magyarázni mennyire fontos, hogy az emberek gyorsnak érezzék a programodat.

Tipikus probléma egy űrlap elküldő gombja, amire kattintva nem történik semmi. Nem küldtem el? Mellékattintottam? Mellétappoltam? A felhasználó azonnal kattint, tappol legalább 42-szer, hogy biztos legyen az eredmény. Különösen igaz ez az érintőképernyős eszközök világában, ahol még kevesebb visszajelzést kapunk. Ha várni kell valami időigényes feladat elvégzésére, akkor azt inkább csináld a háttérben, viszont a felületen rögtön mutasd, hogy kész van. Jellegzetes még, amikor a felhasználó elvégzett egy feladatot és arról nem kap megerősítést.

Néhány példa, milyen lehetőségeid vannak alkalmazások esetén:

  • Üzenetek (hiba, sikeres, figyelmezető)
  • Felugró ablak üzenet
  • Szín, forma változása
  • Egér kurzorának változása
  • Folyamatjelző sávok, ikonok (progress bar, loader…)
  • Hangok

Facebook értesítés képernyőkép

Emberek

Emberek hétköznapjaiban is lényeges a visszajelzés. Rendszeresen elfelejtünk egymásnak visszajelzést adni arról, hogy jól, vagy rosszul végezte el a másik a feladatát. Pedig óriási szükségünk van rá. Nem tudjuk, hányadán állunk a másikkal. Ha nem mondod, nem tudhatom, hogy rosszul csináltam. Egyszerű, nem? Most mondd a párodnak, hogy szereted! ;) Másik a munkánkat érintő jellemző hiányosság, mikor kapsz egy emailt és arra nem válaszolsz, csak megjelölöd későbbre. A küldő így semmiféle visszajelzést sem kap és teljes bizonytalanságban ül és nem tudja mi a helyzet. Egyszerűen dobj vissza egy mailt, hogy köszönöm, megkaptam, hamarosan foglalkozom vele és mindenki boldog lesz.

Update 2014.05.05.

Az alábbi videót be kellett szúrnom ide, mert zseniálisan szemlélteti, hogy mennyire visszajelzésfüggő az agyunk és teljesen szétcsúszik a rendszer, ha időben elcsúsznak a dolgok :)

Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik. Az fpsben design manager és digitális tanácsadó.

Kolozsi István

Hozzászólások