2013. február 11.

Kell vagy sem a mobil SEO?

10 perc olvasási idő

Kell vagy sem a mobil SEO?

Az online világában másról sem hallani mostanság, mint mobil verzió, mobil applikációk, responsive web design, smartmobil penetráció, és még sorolhatnám. Sokunkban felmerülhet a kérdés: jó-jó, ez a jövő, de megérett már a magyar piac erre? Összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyekre a válaszok segítenek eldönteni, hogy kell-e foglalkozni a mobilos felhasználókkal. Egy biztos, az általunk kezelt oldalak mindegyikénél minimum 6%-os a mobilos forgalom, de akad köztük 45%-os is.

Miért fontos a mobil SEO?

A weboldalakat sokáig csak egyféle platformra, desktoptra készítettük. A keresőoptimalizálási feladatokat is ennek megfelelően építettük fel, a Google egyféle algoritmus alapján indexelte az oldalakat, csak erre kellett figyelni. Azonban a mobil eszközök rohamos terjedésével megjelentek új technológiák, másféle oldal készül a desktopos felhasználóknak, mint a mobilosoknak. A Google is lépett ez ügyben, már egy ideje külön algoritmus szerint rangsorolja a találatokat a desktopos és a mobilos felhasználóknak. (erről részletesebben egy korábbi posztban már írtam)

A különböző algoritmus jelenléte ugyan az alapvető SEO beállításokat nem befolyásolja, de a tartalom optimalizálásnál már érdemes odafigyelni a megfelelő kulcsszavak használatára, mivel a keresési szokások is némileg különböznek.

Mobil SEO audit checklist

Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk arról, hogyan teljesít mobilon az oldalunk, bele kell mélyebben ásnunk magunkat az analitikába. (A listát a Google Analytics alapján állítottuk össze, de más webanalitikai rendszerekben is megtalálhatóak ezek az információk.) Határozzuk meg a mobil felhasználók viselkedését az organikus keresési eredményekből, nézzük meg az organikus forgalmat is, és válaszoljunk az alábbi kérdésekre:

1. Milyen volumenű a mobil eszközökről érkező forgalom a teljes forgalom tükrében?

Az Analyticsben a közönség menüpont áttekintés oldalán a speciális szegmensekben lehet leszűrni a mobil és a táblagépes forgalmat. Nézzük meg, a teljes forgalom hány százaléka érkezett mobil eszközökről. (külön-külön is érdemes megtekinteni a mobilos és a tabletes adatokat is a teljes organikus forgalom tükrében).

Vizsgáljunk meg egy nagyobb időintervallumot (pl. elmúlt hat hónap) és nézzük meg, hogyan növekedett a mobil eszközös forgalom, illetve itt is érdemes külön is megnézni a mobilok és a tabletek arányát.

Google Analytics közönség szegmentálás képernyőkép

2. Milyen típusú mobil eszközöket használnak a látogatók?

A Google Analytics a legtöbb mobil eszközt be tudja azonosítani. Megmondja az eszköz gyártóját, típusát, képernyő felbontását, operációs rendszerét, stb. A későbbiekben a mobil eszközökre való optimalizáláshoz ezek a legfontosabb információk.

Azt is ellenőrizzük, van-e különbség a desktopról illetve a mobil eszközről érkező látogatók keresési szokásaiban (milyen arányban érkeznek a keresőkből, megtalálják-e a számukra szükséges és releváns információkat stb.)

3. Milyen kulcsszavakat és oldalakat használnak a mobil felhasználók?

A Forgalmi források > Minden forgalmi forrás > Keresés > Organikus almenüpontban tudjuk megtekinteni, mely kulcsszavakra érkeztek a látogatók az oldalunkra. Ha a másodlagos dimenziónál beállítjuk az állomásnevet, azt is megtudhatjuk, az adott kulcsszóval mely oldalakat tekintették meg a látogatók. Itt is meg kell vizsgálni az alábbiakat:

  • Mennyire különböznek a kulcsszavak a teljes forgalmat és a mobil forgalmat összehasonlítva?
  • Vannak-e olyan kulcsszavak, melyeket csak a mobilosok használnak?
  • Azonosak-e a céloldalak az egyes kulcsszavak esetében?

Google Analytics látogatás desktopon, mobilon képernyőkép

4. Hogyan jelenik meg az oldalunk az egyes eszközökön?

Vannak olyan oldalak, melyeken megnézhetjük, melyik eszközön hogyan jelenik meg az oldal. Ilyen például a Mobile Phone Emulator vagy az Opera Mobile Emulator. Ezen eszközök segítségével megtudhatjuk, hogy minden tartalom, menüpont, kép, stb. hogyan jelenik meg az adott eszközön, illetve azt is megtudhatjuk, van-e esetleg olyan tartalmunk, ami esetleg egyáltalán nem jelenik meg.

5. Mely kulcsszavakra és mely oldalak jelennek meg a mobilos kereséseknél a keresőkben?

A Google Webmestereszközök segítségével ellenőrizhetjük a lekérdezéseket és a mobil keresési eredményeket. A Forgalom > Keresési lekérdezések menüpontban tudjuk lekérdezni a teljes forgalmat és mobilos adatokat is. Ezen kívül lehet még tovább finomítani a lekérdezéseket, például hely vagy forgalom alapján. Az Analytics-szel ellentétben itt minden kulcsszót megtalálunk. Felül, ha fület váltunk, itt találhatóak a legnépszerűbb oldalak is, melyeket szintén tudunk mobilos felhasználókra is szegmentálni.

6. Hogyan térképezi fel és indexeli a webhelyet a mobil keresőrobot?

A Webmaster Toolsban az Egészség > Feltérképezési hibák almenüjében találunk erre vonatkozó információkat. A webhelyhibákon kívül az URL feltérképezési problémákat is láthatjuk, illetve érdemes még a menüpont többi almenüjét is átfutni.

Dokumentáljunk!

Készítsünk magunknak egy dokumentációt, amibe rögzítjük a fenti adatokat. Így egyrészt könnyebben át tudjuk tekinteni az eredményeket, másrészt, ha a későbbiekben újra megismételnénk az auditot, könnyedén összehasonlíthatjuk az adatokat. Nem szükséges részletekbe menő több tíz diás prezentációt készíteni (hacsak nem a cégvezetőt szeretnénk meggyőzni), elég néhány táblázatba összefoglalni az adatokat, a lényeg, hogy könnyedén eligazodjunk rajta.

Kell-e mobil SEO vagy sem?

Ha áttekintettük a fenti szempontokat, látni fogjuk, weboldalunk forgalmának mekkora részét teszi ki a mobilos forgalom, és azt is, milyen tevékenységeket végeznek ezek a látogatók. Nyilván nehéz egy olyan számot meghatározni, hogy mikortól kell ezzel foglalkozni, ezt mindenki a saját szakterülete, célcsoportja, weboldal forgalma, és még jónéhány szempont figyelembe vételével tudja mérlegelni. Egy biztos: a mobil eszközök térnyerése rohamosan növekszik, előbb-utóbb foglalkoznunk kell velük. Célszerű inkább előbb, mert könnyebb a konkurencia előtt járni, mint loholni utána.

Vágjunk bele!

Ha az eredmények alapján úgy döntünk, belevágunk a mobilos kalandba, mindenképp érdemes a technológiai lehetőségekről is tájékozódni. Erről is írtunk egy korábbi posztunkban.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások